آیت‌الله هاشمی یک مصلح بودند/ جای مرحوم هاشمی را، هاشمی دومی پر نمی‌کند
کد خبر: 3561573
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

آیت‌الله هاشمی یک مصلح بودند/ جای مرحوم هاشمی را، هاشمی دومی پر نمی‌کند

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده سابق مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی گفت: آیت‌الله هاشمی در دوران مسئولیت‌های خود، از همه نظرات و ظرفیت‌ها استفاده می‌کردند و از این منظر شخصیتی عملگرا و پراگماتیست و به معنای واقعی، یک مصلح کل بودند.

عوض حیدرپور،  نماینده سابق مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: آیت الله هاشمی از چهره‌هایی بود که همزمان با آغاز نهضت و قبل از رحلت آیت‌الله بروجردی به حرکت امام(ره) پیوست و در واقع ریشه‌های اصولی و انقلابی ایشان در مکتب امام(ره) شکل گرفت.
وی افزود: بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی و حرکت امام که مبارزات جدی خود را  علیه رژیم ستم شاهی و کوتاه کردن دست استعمار و استکبار از دامن ایران آغاز کردند، مرحوم هاشمی نیز همراه با امام بودند.
این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز آیت‌الله هاشمی مطالعه و دقت نظر بالای ایشان بود، زیرا وی تمام نیازمندی‌های تشکیل یک کشور اسلامی و جمهوری اسلامی را قبل از اینکه جمهوری اسلامی شکل بگیرد، به تحریر درآورده و آنچه زیرساخت مورد نیاز یک جمهوری اسلامی می باشد  را پیش بینی کرده بود.
حیدرپور ادامه داد: ایشان قبل از پیروزی انقلاب، همزمان با کمال و پرورش دینی خود، اهل مسافرت کردن بودند و براساس این دستور قرآنی، مسافرت‌های زیادی به اکناف عالم داشتند و به همین دلیل شناخت دقیقی از راه‌ها و روش‌هایی که باعث پیشرفت کشورهای غربی شده را، پیدا کردند. در واقع آیت‌الله هاشمی، عالمی آگاه نسبت به زمان خود بود و به خوبی می‌دانستند که زمامداری خوب نیازمند پایه ها و اصولی است.
وی گفت: ایشان مبارزات خود را از همان سال‌ها آغاز کردند و به همین دلیل بارها توسط ساواک بازداشت شد و در زندان مورد شکنجه های سختی قرار گرفتند؛ اما در همان سال‌ها ایشان درس مقاومت و پایداری را که خود تمرین کرده بود را به دیگران نیز آموخت. وی همچنین در آن زمان از خانواده‌های کسانی که با رژیم شاه مبارزه می‌‎کردند و در زندان بودند، حمایت می‌کرد و کمک‌هایی به آن‌ها داشتند.
این نماینده مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ویژگی دیگر ایشان این بود که به صورت جدی درصدد برآمد که یک ساختار و سازمانی را برای تشکیل یک حکومت جمهوری اسلامی ایران  را طراحی و بنویسند و برهمین اساس جزئیات مورد نیاز برای تشکیل شورای انقلاب، یک حزب جامع که در نهایت به تشکیل حزب جمهوری اسلامی ختم شد و در نهایت آنچه که ساختار جمهوری اسلامی را تشکیل می داد را با همکاری دوستان خود تهیه کردند.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب تمام هم و غم مرحوم هاشمی در همراهی با امام(ره)، تشکیل ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بود و به همین دلیل ایشان نقش موثری در شکل گیری شورای انقلاب، حکومت انتقالی، برگزاری رفراندم اولیه، مجلس خبرگان اساسی و نوشتن قانون اساسی ایفا کردند.
حیدرپور گفت: بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و در سال 59 صدام به ایران حمله کرد، تمام هم و غم آقای هاشمی این بود که آسیبی به کشور و جمهوری اسلامی وارد نشود و انصافا فعالیتی که مرحوم هاشمی در مدیریت جنگ داشتند، بی‌نظیر بود.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از فعالیت‌ها و نقش موثر مرحوم هاشمی در زمان جنگ می توان به عنوان شاهکار فعالیت های مرحوم هاشمی یاد کرد.
حیدرپور تصریح کرد: در زمان انتقال رهبری امام(ره) به مقام معظم رهبری نیز، آقای هاشمی توانست این دوران گذار را به خوبی مدیریت کنند و نقش وی در این دوران گذار و تثبیت رهبری مقام معظم رهبری و ولایت فقیه بسیار کار آمد و موثر بود.
این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: زمانی که آیت‌الله هاشمی به ریاست جمهوری رسیدند، با کارآمدی که داشتند و سازمان دهی هایی که انجام دادند، توانستند یک فضا و زمینه های لازمی را  برای بازسازی و سازندگی کشور فراهم کنند.
وی اظهارکرد: به طور کلی در هر حکومتی و در هر کشوری بعد از یک انقلاب و یا یک جنگ، اگر بخواهند خرابی‌های ناشی از جنگ را رفع کنند و اصولا توسعه مورد نظر آن‌ها باشد، طبیعتا یکسری مسائل افسار گسیخته اقتصادی و تورم به وجو می‌آید.
حیدرپور گفت: صبر و تحمل از دیگر ویژگی‌های بارز آیت‌الله هاشمی بود، می‌توان گفت مرحوم هاشمی در زمان حیات حضرت امام(ره) نفر دوم مملکت بود و بسیار مورد علاقه و اعتماد امام (ره) بودند، اما بعد از رحلت امام ایشان بسیار مورد جفاها، تهمت ها و افترها قرار گرفتند، اما ایشان همه این جفاها را بدون اینکه تاثیری در رفتار و علاقمندی او نسبت به انقلاب اسلامی، ملت ایران و وفاداری به رهبر معظم انقلاب داشته باشد، تحمل کردند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تعبیری در خصوص امام(ره) با این مضمون داشتند که «او نخستینی بود، که دومی نداشت»، گفت: ما اگر بخواهیم اشاره کنیم که بعد از امام چه کسی می‌توانست به عنوان یک مصلح کل و به عنوان کسی که همه اقشار جامعه و گروه‌های سیاسی را دور هم جمع کند، باید گفت آن شخص، آقای هاشمی بود.
این نماینده سابق مردم شهرضا در مجلس در این زمینه ادامه داد: در کابینه ایشان از همه جناح‌های سیاسی اعم از راست و چپ و یا بعدها که  مشارکت و اصولگر ا شکل گرفت، حضور داشتند و ایشان از همه سلایق و جریان های سیاسی مختلف استفاده می‌کردند.
وی افزود: آیت‌الله هاشمی در دوران مسئولیت‌های خود، از همه نظرات و ظرفیت‌ها استفاده می‌کردند و از این منظر شخصیتی عملگرا و پراگماتیست و به معنای واقعی، یک مصلح کل بودند.
حیدرپور ادامه داد: جمهوری اسلامی کسی دیگر را به مانند امام(ره) به خود ندیده، مقام معظم رهبری نیز دُر گران‌بهایی هستند که خداوند به ملت ایران عطا کرده است، اما جای مرحوم هاشمی را، هاشمی دومی نمی‌تواند، پر کند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: درسی که از امام(ره)، فرمایشات مقام معظم رهبری و سیره مرحوم هاشمی می‌توان گرفت، این است که باید یک نوع وحدت رویه، وحدت کلمه و اتحاد را حفظ کرد که کسی کنار گذاشته نشود و از همه جریان‌های فکری و ظرفیت‌های کشور که علاقمند به نظام و انقلاب اسلامی هستند، برای اداره و مدیریت کشور استفاده کرد، همان طور که مرحوم هاشمی استفاده می‌کردند.
captcha