رسالت‌های دانشگاه انقلابی در شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی
کد خبر: 3566401
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
قدیری ابیانه عنوان کرد:

رسالت‌های دانشگاه انقلابی در شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی

گروه سیاسی: بنیانگذار اولین انجمن اسلامی ایتالیا وابسته به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و آمریکا، معتقد است، دانشگاه‌ها و دانشجویان ما باید این آمادگی را داشته باشند که در صورت فراهم آمدن شرایط لازم و آزادسازی کشورها از دست استکبار و استبداد بتوانند توان و ظرفیت علمی خود را در سایر کشورها نیز ایجاد کنند و موقعیت جهان اسلام را ارتقا بخشند و در راستای شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی وظیفه تاریخی خود را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های دانشجویان مطالبه‌گری و یافتن پاسخ‌های منطقی برای فروکش کردن عطش حقیقت‌یابی آنهاست. از این رو جنبش‌های دانشجویی که عمدتاً برای یافتن حقایق و تلاش برای بهبود وضعیت و آرمان‌گرایی بود شکل گرفت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دانشجویان به ویژه دانشجویانی که در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی تحصیل می‌کردند با نگاهی جامع به وضعیت ایران شاهنشاهی و مقایسه با وضعیت سایر جوامع درصدد یافتن راه حلی برای تغییر وضعیت عمومی کشور بودند.
با آغاز نهضت امام خمینی(ره) و آشنایی دانشجویان با این نهضت، دانشجویان آرمان‌گرا، آزادی‌خواه و انقلابی مجذوب اندیشه‌ها و نگرش‌های انقلابی امام(ره) شدند. از این رو با تشکیل انجمن‌ها و گروه‌های مختلف تفکرات انقلابی ایشان به ویژه در میان جوانان و قشر دانشجو گسترش یافت و پس از انقلاب دانشجویان در کنار روحانیون انقلابی توانستند در تثبیت انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی گام‌های استواری بردارند.
محمدحسن قدیری ابیانه یکی از دانشجویانی است که در ایتالیا به ترویج اندیشه‌ها و آرای امام خمینی(ره) می‌پرداخت. وی که در سال 1353، 20 سال سن داشت اولین انجمن اسلامی ایتالیا وابسته به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و آمریکا را بنا نهاد و مسئولیت آن را تا سال 58 بر عهده داشت و پس از این دوره نیز با حضور در رسانه‌های ایتالیایی در مناظراتی به منظور تبیین اهداف و آرمان‌های انقلاب شرکت کرد.
وی پس از پیروزی انقلاب نیز در سمت‌های مختلفی حضور داشت که از جمله آنها می‌توان به رایزن مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در ایتالیا، سفیر ایران در استرالیا، مکزیک، بلیز و گواتمالا اشاره کرد.
وی معتقد است جنبش‌های دانشجویی ضد امپریالیستی است و بر همین اساس دانشجویان در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی نقش تأثیرگذاری داشته‌اند.
در ادامه گفت‌وگوی محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک را در رابطه با فضای دانشگاهی پیش و پس از انقلاب و نقش جنبش‌های دانشجویی در انقلاب اسلامی را می‌خوانیم:
ـ دانشگاه و فضای دانشگاهی پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه تفاوت‌هایی داشتند و جنبش‌هایی دانشجویی چگونه توانستند تأثیرگذار باشند؟
قبل از انقلاب کل ظرفیت دانشگاه‌های ایران حدود 120 هزار نفر بود که تنها 20 درصد آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دادند و در بسیاری از استان‌ها حتی یک دانشکده هم وجود نداشت اما با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به تأکید اسلام بر علم‌آموزی و اینکه آموختن علم عبادت خدا محسوب می‌شود، اهتمام فوق‌العاده‌ای به گسترش دانشگاه‌ها و ظرفیت آنها و تدریس علوم متفاوت با هدف و نیت پیشرفت همه‌جانبه کشور تأسیس شد به نحوی که ظرفیت دانشگاه‌ها هر ساله بیش از کل ظرفیت دانشگاه‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شد تا جایی که امروز ظرفیت دانشگاه‌ها حدود 5 میلیون نفر است. ظرفیت مقاطع عالی یعنی فوق لیسانس و دکترا نیز از ظرفیت کل دانشگاه‌های کشور قبل از انقلاب بیشتر است. به عبارت دیگر تعداد دانشجویان ما از کل جمعیت کشورهای کویت، قطر، بحرین و امارات بیشتر است و این مسئله یک امتیاز بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.
دانشجویان به عنوان نیروی جوان آینده‌سازان کشور هستند و این نیرو و توان موتور حرکت کشور به سمت آینده‌ای روشن است. دانشجویان در قبل از انقلاب هم نقش مؤثری داشتند و در 16 آذر که روز دانشجو اعلام شده این تأثیرگذاری را نشان دادند. در این روز چند تن از دانشجویان که در اعتراض به حضور معاون رئیس‌جمهور آمریکا تجمع کرده بودند به شهادت رسیدند.
جنبش‌های دانشجویی از ابتدا جنبه ضد امپریالیستی داشت و با همین رویکرد توانست در پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرین باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در جهاد سازندگی و هم در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند. محسن رضایی که فرمانده سپاه بود در دوران دانشجویی خود برای این سمت انتخاب شد.
ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست در اوج تحریم‌ها و فشارها در عرصه‌های گوناگون دستاوردهای بزرگی را محقق سازد. پیشرفت ایران در زمینه‌های نانوتکنولوژی، سلول‌های مادر، موشک‌سازی و بسیاری از زمینه‌ها مرهون تلاش همه کسانی است که هم به تحصیل علم روی آوردند و هم بعد از فارغ‌التحصیلی به تلاش سازنده خویش ادامه دادند.
ـ رژیم پهلوی تلاش کرد با ایجاد دانشگاه‌ها در ایران تفکر و اندیشه غرب را در کشور ترویج کند اما شاهد رشد دانشجویانی بودیم که در زمینه انقلاب و تثبیت اندیشه‌های انقلابی نقش مؤثری داشتند و پس از انقلاب مسیر دانشگاه‌ها به سمت ارزشی شدن تغییر پیدا کرد. این تغییر رویکرد چگونه رخ داد؟
رژیم شاه تحت امر آمریکا درصدد زدودن دین از جامعه بود و هدفش هم در این رابطه عقب‌نگه‌داشتن جامعه بود. استرانژی آمریکا در رابطه با کشورهای نفت‌خیز به ویژه ایران وابسته کردن آنها به صادرات نفت خام بود فلذا در همین راستا مانع تولید در کشور شد و برای اینکه تولید صورت نگیرد باید مانع کار می‌شد و برای اینکه مانع کار شود باید فرهنگ کار را از بین می‌برد.
بُعد دیگر این استراتژی مصرف‌گرا بار آوردن ایرانیان و حرکت به سمت مصرف کالاهای خارجی بود و در همین راستا و به همین منظور از نظر فرهنگی تلاش می‌کردند کاری کنند که مصرف کالاهای خارجی به نشانه تشخص اجتماعی در بین ایرانیان مبدل شود که البته ما هنوز گرفتار این بُعد از توطئه‌ها هستیم لذا دانشگاه‌های ما هم در همین راستا و در همین مسیر گام برداشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی مسیر حرکت کلاً تغییر کرد و مسیر اسلامی را پیمود؛ هرچند تا به نتیجه نهایی رسیدن فاصله داریم اما اهدافی که وجود داشت مسیر دانشگاه‌ها را شکل داد. تشکیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تشکیل جهاد دانشگاهی، برقراری دروس معارف، رعایت حجاب و ازدواج‌های دانشجویی همه و همه به حرکت دانشگاه‌ها در این مسیر کمک کرد.
ـ چه انتظاری از دانشگاه انقلابی و اسلامی می‌رود؟
انتظاری که رهبر معظم انقلاب از دانشگاه‌ها داشته و دارند نه تنها تأثیرگذاری بر محیط داخلی بلکه تأثیرگذاری در محیط بین‌المللی است. در پیام اخیر رهبری به دانشجویان خارج از کشور نیز این انتظار مشخص و هویداست. دانشجو و دانشگاه چه در داخل و چه در خارج از کشور باید همواره به فکر تأثیرگذاری باشند و به نوعی انقلاب و اسلام را در جهان منتشر کنند. از این حیث استکبارستیزی، خودباوری و تلاش از شاخصه‌های دانشگاه انقلابی و اسلامی است.
دانشگاه‌ها و دانشجویان ما باید این آمادگی را داشته باشند که در صورت فراهم آمدن شرایط لازم و آزادسازی کشورها از دست استکبار و استبداد بتوانند توان و ظرفیت علمی خود را در سایر کشورها نیز ایجاد کنند و موقعیت جهان اسلام را ارتقا بخشند و در راستای شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی وظیفه تاریخی خود را انجام دهند. بر همین اساس مسیر حرکت باید به سمتی باشد که همه بتوانند مطابق با علاقه و استعداد خود در رشته‌های تحصیلی بدون محدودیت تحصیل کنند و توان علمی خود را در خدمت به ملت خود و جهانیان قرار دهند.

captcha