فهم درست تعلیمات دینی، مانع دین‌گریزی می‌شود
کد خبر: 3615548
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

فهم درست تعلیمات دینی، مانع دین‌گریزی می‌شود

گروه معارف: استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: تعلیم ناقص و بی‌جواب گذاشتن سؤالات جوانان در مورد مسائل دینی، سبب گریز از دین می‌شود و برهمین اساس باید مبنای اعتقادی جوانان در تعلیمات دینی و اعتقادی به‌درستی تفهیم و تعلیم داده شود.

حسن حکمیون، عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: دین‌گریزی بر اثر مشاهده و یا شنیدن بعضی جریان‎‌های نامناسب از طرف بعضی از دینداران و کسانی که تظاهر به دینداری هستند و کار‌های نادرست و مغایر با دین انجام داده باشند، صورت می‌گیرد.
وی گفت: معمولا افرادی که از لحاظ اعتقادی پایگاه محکمی ندارند، ممکن است دین خود را رها کرده و یا بدون دین خود را سازش دهند و یا به دین دیگری رجوع کنند.
حکمیون بیان کرد: در خانواده‌هایی که پایگاه دینی محکمی ندارند، معمولا جوان‌ها و کسانی که نسل نو هستند و در دامنه سنی 16 تا 20 قرار دارند به این علت که پاسخ‌های دینی این افراد به درستی جواب داده نشده تمایل به دین‌گریزی نشان می‌دهند.
وی تصریح کرد: این افراد در حال شک و تردید هستند و اگر یک فرد حاذق با آن‌ها روبرو شود، آن‌ها را متوجه می‌کند که دین عیبی ندارد و این شخص دیندار است که ممکن است اشکال داشته باشد. در این صورت فرد اعتقاد خود را تجدید می‌کند و بر دین خود پایدار می‌ماند. 
این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما از لحاظ اعتقادی این باور را داریم که دین حضرت محمد(ص) آخرین و نهایی‌ترین دینی است که خداوند مشیت فرموده است. بنابراین طبق این عقاید افرادی که به دین حضرت موسی(ع) اعتقاد داشتند بعد از ظهور حضرت عیسی (ع) باید به دین او، و بعد از ظهور اسلام باید از دین حضرت عیسی به دین محمدی گرایش کنند و در این میان بود که یکسری از افراد عدول کردند.
حکمیون با اشاره به مقابله با دین‌گریزی افزود: در این زمینه رفتار ما باید صالح شود، به تعبیر دیگر افراد کم سن و سال باید از افراد میانسال و کهنسال رفتار معقول و صحیح را طبق موازین شرعی بیاموزند و انجام دهند.
این استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت گفت: راه دیگر این است که مبنای اعتقادی افراد جوان را در تعلیمات دینی و اعتقادی درست تفهیم کرده و تعلیم دهیم، چراکه تعلیم ناقص و بی جواب گذاشتن سوالات جوانان در مورد مسائل دینی سبب گریز از دین می‌شود و اگر شبهاتی که مخالفین دین ایجاد می‌کنند درست جواب داده شود دین‌گریزی کم و حتی محو خواهد شد.
captcha