سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه در اصفهان برگزار می‌شود
کد خبر: 3682743
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷

سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه در اصفهان برگزار می‌شود

گروه معارف: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از برگزاری سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان صبح امروز سه‌شنبه 26 دی‌ماه در نشست خبری سمینارهای علمی ولایت فقیه که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به برگزاری سمینارهای علمی ولایت فقیه اظهار کرد: از یک سال پیش به دنبال برگزاری سلسله سمینارهای علمی با موضوع ولایت فقیه بودیم که سال گذشته اولین دوره آن در قم برگزار شد و امسال نیز دومین دوره آن در اصفهان برگزار می‌شود.
وی در خصوص فلسفه و رویکرد برگزاری این سمینارها، گفت: جهان دوره‌های مختلفی را اعم از عصر سنگ، عصر صنعت، مدرنیسم و پسامدرن که نسبی‌گرایی، شکاکیت و روح ناامید علمی بر آن حاکم بود، پشت سر گذاشته است و امروز در حال ورود به عصر جدیدی به نام عصر پسا پست مدرن هستیم که عصر ترنس مدرن نام گرفته و درک این مسئله که در این عصر جدید افکار و اندیشه‌ها به چه سمت و سویی خواهد رفت، حائز اهمیت است.
حجت‌الاسلام قطبی افزود: آینده‌نگاران غربی، شرقی و مسلمان هر کدام اندیشه‌های متفاوتی نسبت به عصر ترنس مدرن دارند، اما نقطه مشترک در میان همه آنها این است که معتقدند انسان امروز به نقطه‌ای رسیده که اصطلاحا به آن بازگشت به معنویت گفته می‌شود و در واقع بازگشت انسان به معنویت، هسته مرکزی عصر ترنس مدرن را تشکیل می‌دهد؛ البته برای معنویت معانی متفاوتی وجود دارد، چنانکه گروهی آن را روح تعالی‌گری انسان، عده‌ای مترادف با دین و عده‌ای دیگر نیز گرایشات و تعلقات ورا انسانی می‌دانند.
وی خاطر نشان کرد: طبعا زمانی که انسان به نقطه بازگشت به معنویت می‌رسد، اینجاست که سیاستگذاران و هدایتگران جامعه به سمت توصیه‌های متناسب با این رویکرد می‌روند. به نظر من این اتفاق، فرصت بسیار بزرگی را برای ما در سطح جهان رقم می‌زند و آینده روشنی پیش رو داریم. در واقع تفکر بازگشت به معنویت و وجود فضای مجازی و تلاقی این دو با یکدیگر، فضای بسیار مناسب و ارزشمندی را به وجود آورده و در واقع مرزهای گفتمانی بر مرزهای جغرافیایی غلبه پیدا کرده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مرزهای جغرافیایی بر بستر خاک هستند و مرزهای گفتمانی بر محمل اندیشه و فکر شکل می‌گیرند، گفت: امروز مرزهای گفتمانی، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و گسترش پیدا کرده است و دیگر نمی‌توان گفت اسلام و مسیحیت هر کدام در یک منطقه جغرافیایی محدود شده‌اند و این برای ما هم یک فرصت و هم یک تهدید است، اگر بتوانیم نظام فکری اسلام را با قرائت شیعه و مفهوم ولایت فقیه به دنیا معرفی کنیم، دنیایی که در آن انسان به نقطه بازگشت به معنویت رسیده و از پست مدرن و شکاکیت و نسبی‌گرایی خسته شده است و در این میان ما باید تابلوی اسلام را روشن کرده و اسلام و تشیع را معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: در کنار تابلوهایی که در دنیا وجود داشته و بشریت را به خود جذب می‌کنند، اسلام یکی از بزرگترین، روشن‌ترین و دقیق‌ترین تابلوهایی است که به بشریت عرضه شده و ما هرچه قدر بتوانیم این اندیشه و تفکر را دقیق‌تر و حکیمانه‌تر معرفی کنیم، جمعیت بیشتری را پوشش داده و نگاه و دل‌های بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنیم، لذا امروز ما به عنوان یک تکلیف شرعی و وظیفه الهی به این موضوع نگاه می‌کنیم و حکومت اسلامی را که در مفهوم ولایت فقیه متجلی شده است، محدود به جغرافیای ایران نمی‌دانیم و آن را در پهنه جهانی بر اساس یک مرز گفتمانی عرضه می‌کنیم.

حجت‌الاسلام قطبی اظهار کرد: این تفکر و اندیشه مدرن دینی است که نیاز بشر امروز را به معنویت تأمین می‌کند و این ما هستیم که باید آن را به دنیا عرضه و ثابت کنیم. این دوره که بشریت در حال ورود به آن است، با یک شیب تند و سرعت زیاد در حال پیشروی می‌باشد و ما را به یک تمدن نوین نزدیک می‌کند. شاید صد سال دیگر بشریت به معنای مشترکی در حوزه معنویت دست یابد.
وی افزود: در دوره مدرن، انسان می‌خواست از مواد فیزیکی به نفع خودش استفاده کرده و با طبیعت، دنیا را مدیریت کند و در دنیای پست مدرن تلاش می‌کرد تا با تفکر خود این کار را انجام دهد؛ ولی در دوره ترنس مدرن می‌خواهد با نوعی معنویت آسمانی، دنیا را مدیریت کند که به اندیشه ما بسیار نزدیک است. عصر مدرن و پست مدرن برای ما چالش محسوب می‌شد، اما دوره ترنس مدرن یک فرصت، ظرفیت و شرایط مطلوب برای ما به حساب می‌آید. وظیفه ما این است که نظام فکری و اندیشه سیاسی خود را به دنیا معرفی کنیم که برای این منظور و حل شبهات و چالش‌ها و توسعه و تعمیق این تفکر و باور باید یک کار علمی انجام دهیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: در این راستا، سلسله سمینارهای ولایت فقیه طراحی شده است تا در آن طلاب و مبلغان به روش‌های علمی برای معرفی این نظام فکری در دنیا مجهز شوند؛ به این منظور، یک منطقه فکری طراحی کرده‌ایم که به تبیین تاریخچه، مفهوم، جایگاه قانونی و کارآمدی ولایت فقیه پرداخته و به شبهات مربوط به آن پاسخ داده می‌شود و برای هر کدام از این محورها، اساتیدی دعوت شده‌اند.
وی در خصوص زمان و مکان برگزاری سمینارها گفت: جلسه اول این سمینار با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر بهروز لک، رئیس انجمن مطالعات سیاسی در خصوص «مفهوم و اختیارات ولایت فقیه» روز چهارشنبه 27 دی‌ماه؛ جلسه دوم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در خصوص «رابطه ولایت فقیه با دموکراسی و نظام پادشاهی» در روز پنج‌شنبه پنجم بهمن‌ماه و جلسه سوم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جوان آراسته، استاد دانشگاه باقرالعلوم در خصوص «پاسخ به شبهات ولایت فقیه» روز پنج‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: جلسه چهارم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص «پیشینه تاریخی ولایت فقیه» روز پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه و آخرین جلسه با حضور دکتر معینی‌پور، مدیر شبکه چهار صدا و سیما در خصوص «کارآمدی ولایت فقیه» روز پنج‌شنبه سوم اسفند‌ماه برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، سلسله سمینارهای ولایت فقیه از ساعت 8 تا 11 و 30 دقیقه در مؤسسه اهل‌البیت(ع) واقع در خیابان فرشادی برگزار می‌شود.

 

 

 

captcha