معاشرت اجتماعی و صله رحم؛ راهکار اسلام برای درمان انزوا طلبی
کد خبر: 3692113
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

معاشرت اجتماعی و صله رحم؛ راهکار اسلام برای درمان انزوا طلبی

گروه اجتماعی- استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: اسلام برای مبارزه با انزواطلبی همیشه افراد را به کارهای جمعی دعوت می‌کند، که نمونه انجام اعمال عبادی به صورت جمعی و صله رحم است.

حسن حکمیون، استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان درباره انزواطلبی، اظهار کرد: انزواطلبی یعنی فرار از جمع؛ به تعبیر دیگر افراد انزواطلب علاقه‌ای به نشست و برخاست با دیگران ندارند، در جمع‌های عمومی ظاهر نمی‌شوند و حتی گاهی با افراد خانواده خود نیز مشکل دارند، چنین افرادی تحت آموزش صحیح روابط اجتماعی قرار نگرفته و مشکل خلقی دارند.
وی با بیان اینکه فرد افسرده، منزوی و لازم است توسط مشاور تحت درمان قرار بگیرد، افزود: اگر شخصی در اندام یا حتی تکلمش مشکلی داشته باشد و از تمسخر مردم بترسد از جمع گریزان است. خانواده و اطرافیان چنین فردی باید استعدادها و دیگر توانایی‌های فرد را برایش آشکار کنند تا اعتماد به‌نفس وی را بازگردانند.
حکمیون درباره تفاوت فردگرایی و انزواطلبی گفت: انزواطلبی حالتی بیمارگونه دارد، اما فردگرایی حالت خفیف‌تر آن می‌باشد؛ به تعبیری شخص فردگرا ممکن است دچار تکبر باشد، هرچند تکبر هم نوعی بیماری اخلاقی به شمار می‌رود، ولی چنین شخصی بیمار نیست.
حکمیون افزود: در مفاهیم دینی هم آمده که افراد ثروتمند از نشستن کنار فقرا اکراه دارند که این یک اشکال شخصیتی است و نه یک اشکال روانی. افراد فردگرا و متکبر باید باورهای دینی خود را تقویت کنند، همانطور که در دین اشاره شده، ارزش افراد به نسب و ثروتشان نیست، بلکه به تقوای آنها است.

انزواطلبی ناشی از افسردگی است

استاد دانشگاه قرآن و عترت اصفهان خاطرنشان کرد: انزواطلبی می‌تواند ناشی از افسردگی باشد، انسان افسرده از هیچ چیز لذت نمی‌برد و همیشه خسته و خمیده است و اطرافیانش تمایلی به ارتباط گرفتن با وی ندارند، این شخص برای غلبه بر افسردگی به درمان نیاز دارد.
حکمیون گفت: اسلام برای مبارزه با انزواطلبی همیشه افراد را به کارهای جمعی دعوت می‌کند، به همین خاطر نماز جماعت چندین برابر نماز فرادا ثواب دارد. اسلام معاشرت با مردم و لذت بردن از ارتباط با آنان را بسیار پسندیده می‌داند. در حدیثی از ائمه(ع)آمده استد: «هرجا دور هم جمع شدید، از احادیث ما برای هم نقل کنید.» این جمله تاکید کننده بر ارتباط با دیگران است.
وی اضافه کرد: اعضای خانواده نیز باید با هم باشند، هم‌غذا و هم کلام شوند، مسافرت بروند و... . همسایه‌ها نیز وظیفه دارند به هم رسیدگی کنند و از حال هم خبر داشته باشند. اسلام به صله رحم تاکید فراوانی کرده و برای آن ثواب و مزایای زیادی از جمله طول عمر قائل شده تا افراد را از انزواطلبی دور کند.

انتهای پبام

captcha