نمایش 150 قرآن خطی در نمایشگاه قرآن اصفهان
کد خبر: 3719466
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

نمایش 150 قرآن خطی در نمایشگاه قرآن اصفهان

گروه فرهنگی– یک موزه‌دار خصوصی قرآن و نسخ خطی، 150 قرآن و نسخ خطی مربوط موزه شخصی خود را در پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان به نمایش گذاشته است.

نمایش 150 قرآن خطی در نمایشگاه قرآن اصفهان

داریوش پبدنی، موزه‌دار خصوصی قرآن و نسخ خطی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا  شعبه اصفهان، اظهار کرد: حدود 20 سال است که به جمع‌آوری کتب و همچنین نسخ خطی پرداخته‌ام و تاکنون توانسته‌ام بیش از سه هزار نسخه از اسناد، کتب و نسخ خطی تهیه کنم که این نسخ و اسناد در زمینه علوم قرآنی، مذهبی، تاریخی، ادبی وهمچنین کتاب‌هایی در رشته معماری و گرافیک هستند و هرکدام منبع با ارزشی برای مقالات، تخقیقات، پرژه‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی است و اصولا دانشجویان نیز برای استفاده از این منابع به این موزه مراجعه می‌کنند.
وی افزود: بنده دارای مدرک کارشناسی مکانیک صنعتی هستم و در این حرفه درآمد بسیار بالایی داشتم، ولی علاقه به فرهنگ باعث شد صنعت را رها کنم و از 20 سال پیش به شغل کتاب فروشی روی بیاورم که از آن زمان هم به جمع‌آوری و خرید کتب و نسخ خطی پرداختم.
این موزه‌دار در خصوص انگیزه وهدف خود از جمع‌آوری کتب و نسخ خطی و راه‌اندازی موزه شخصی، گفت: بنده به دلیل علاقه شخصی که به کتب تاریخی و همچنین آثار بجامانده از نیاکانمان داشتم و اینکه بتوانم به علاقمندان کتب خطی و نسخ تاریخی کمک کنم، به جمع آوری کتاب‌های قدیمی روی آوردم.
وی با بیان اینکه تاکنون سه بار به عنوان موزه‌دار برتر در کشور معرفی شده است، ادامه داد: این کتب نشان دهنده تمدن با ارزش کشور ماست، اما متاسفانه افرادی سودجو این اسناد را به خارج از کشور منتقل می‌کنند.
پیدنی افزود: بنده به خاطر علاقه وافر به این موضوع، کارگاه مرمت نسخ خطی را برای اولین بار در استان اصفهان راه‌اندازی کردم.
وی به راه‌اندازی غرفه‌ قرآن و نسخ خطی در نمایشگاه قرآن اصفهان اشاره کرد و گفت: سومین دوره است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنم، اکنون حدود 150 قرآن خطی از 100 تا 700 سال پیش را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ام که این قرآن‌ها و نسخ خطی به وسیله خطاطان معروف از جمله مرحوم احمد نیریزی و میرزا طاهر خوشنویس و بسیاری دیگر از خطاطان معروف دیگر نوشته شده است.
وی افزود: بخشی از کتب ما در موزه فولادشهر نگه‌داری می‌شود و بخشی نیز در تهران است وانشاالله اگر مکان مناسبی در اصفهان برای ما فراهم شود، موزه مناسبی در شأن مردم اصفهان احداث می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha