آغاز نشست معاونان فرهنگی شهرداری کلان‌شهرها در مشهد/ بهره‌گیری از سیره رضوی در جهت حل مشکلات
کد خبر: 3727628
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

آغاز نشست معاونان فرهنگی شهرداری کلان‌شهرها در مشهد/ بهره‌گیری از سیره رضوی در جهت حل مشکلات

گروه اجتماعی - نشست معاونان فرهنگی شهرداری کلان‌شهر‌های کشور، صبح امروز، ۱۳ تیرماه با حضور معاونان فرهنگی شهر‌های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم در تالار جلسات شهرداری مشهد آغاز شد و تا عصر امروز ادامه دارد.

آغاز نشست معاونان فرهنگی شهرداری کلان‌شهرها/لزوم بهره‌گیری از سیره رضوی برای اداره کشور

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نشست معاونان فرهنگی شهرداری کلان‌شهرهای کشور، صبح امروز با حضور معاونان فرهنگی شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم در تالار جلسات شهرداری مشهد آغاز شد و تا عصر امروز ادامه دارد.
در ابتدای مراسم هادی بختیاری، معاون شهردار و مدیر عامل سازمان فرهنگی، تفریحی و  زیارت شهرداری مشهد، ضمن خیرمقدم به معاونان فرهنگی شهرداری‌های کلان‌شهرها، به تغییر ساختار در معاونت‌های فرهنگی شهرداری‌های کشور اشاره کرد و افزود: این تغییر ساختار باعث شد جلسات مشترک بین معاونان فرهنگی شهرداری‌ها متوقف شود که با برگزاری مجدد این جلسه در سال 97، دوره‌ جدید این نشست‌ها درمشهد آغاز می‌شود.
وی در همین راستا اضافه کرد: تغییر ساختار معاونت فرهنگی شهرداری‌ها هم منافع و هم مزایایی داشت که قرار است در نشست امروز برای کاهش این مشکلات و یا رفع کامل آن‌ها بحث و تبادل نظر شود. برنامه‌های شهرداری‌ها برای بزرگداشت دهه کرامت و برقراری گفت‌وگو با آستان قدس رضوی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در این مقوله نیز بخش دیگر موضوع نشست امروز را تشکیل می‌دهد.
26درصد از جمعیت کل کشور ساکن کلان‌شهرها هستند
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شواری اسلامی شهر مشهد با اشاره به سکونت 26 درصد از جمعیت کل کشور و 36 درصد از جمعیت شهری کشور در کلان‌شهرها، اظهار کرد: از آنجا که کلان‌شهرها مرجع شهرهای کوچک هستند و سیاست‌های کلان‌شهرها می‌تواند اثرات ملی و فراگیر داشته باشد، نشست مشترک مسئولان کلان‌شهرها و تثبیت و یکسان‌سازی سیاست‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهرها می‌تواند آثار خوبی به همراه داشته باشد.
وی در همین راستا با تأکید به لزوم وحدت رویه در بین سیاست‌گذاری‌های شهری، افزود: در همین راستا لازم است برگزاری چنین نشست‌هایی تداوم داشته باشد.
برگزاری نشست روسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی در مشهد
عضو شورای اسلامی شهر مشهد در همین راستا از تلاش برای برگزاری نشست مشترکی با حضور روسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی کلان‌شهرها خبر داد و افزود: این جلسه در روزهای دهه کرامت برگزار می‌شود.
اصولی در ادامه به برخی معضلات کلان‌شهرها اشاره کرد و افزود: عدم استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف در حوزه‌های متعدد به شکل همسو و هم‌جهت با یکدیگر یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا میزان اثربخشی فعالیت‌ها افزایش پیدا کند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد در همین راستا در رابطه با مشکلات فرهنگی حاکم بر شهرداری‌ها، اضافه کرد: در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا باید به همه سلیقه‌ها و اندیشه‌ها توجه شود تا توازن حاکم بر اجرای برنامه‌ها بر هم نخورد؛ این نکته هم در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه و نظارت قرار گیرد.
اصولی، عدم تمرکز برنامه‌ها و بودجه‌ها در راستای وظایف محول شده به شهرداری‌ها را یکی دیگر از مشکلات حاکم بر مدیریت شهری کلان‌شهرها برشمرد و ادامه داد: بنابراین برنامه‌ها و اعتبارات شهرداری‌ها باید به وظایفی که در قانون مشخص شده از جمله حل مشکل ترافیک، تفکیک زباله و ... متمرکز شود و با ابزار فرهنگسازی در این راستا حرکت کند تا بتواند خروجی مطلوبی از خود بر جای بگذارد.
لزوم بهره‌گیری از سیره رضوی برای حل مشکلات کشور
اصولی در پایان سخنانش با تأکید به لزوم بهره‌گیری از سیره رضوی و امام رضا(ع) در جهت حل مشکلات کشور، بیان کرد: رأفت، گفت‌وگو و تفاهم از ویژگی‌های امام رضا(ع) است که ترویج این‌ موضوعات در شرایط خاص این روزهای کشور، می‌تواند آثار و برکات زیادی به همراه داشته باشد.
محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ضمن تشکر از دعوتش به مشهد، اظهار کرد: پیشرفت در اداره کلان‌شهرها نیازمند آن است که این شهرها از ظرفیت محدود جغرافیایی خودشان بیرون بیایند، به صورت مرکز پیرامونی عمل کنند و تلاش کنند شاخص‌های بومی خود را در سطح جهانی مطرح کنند.
لزوم توجه به اقتصاد خلاق در اداره شهرها
وی توجه به اقتصاد خلاق را یکی از راهکارها در جهت توسعه شهرها در شرایط اقتصادی امروز کشور برشمرد و ادامه داد: بی‌گمان حرکت در راستای اقتصاد خلاق نمی‌تواند به صورت نقطه‌ای انجام شود بلکه کلان‌شهرها باید در این خصوص هم افزایی داشته باشد و در این مورد تنها شهرداری‌ها هستند که می‌توانند این تعامل را ایجاد کنند.
ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با بیان این مطلب که تجربه جهانی در حوزه حل مشکلات کلان‌شهرها از جمله ترافیک و ... نشان می‌دهد که باید از اقدامات فرهنگی و اجتماعی در این راستا بهره گرفت، اظهار کرد: باید در این مقوله بین مسئولان فرهنگی شهرداری‌های کلان‌شهرها تعامل و انتقال تجربه صورت گیرد.
وی در همین راستا اضافه کرد: شهرداری‌ها علاوه بر چابک‌سازی، باید از تجربه و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، انجمن‌های مردمی و ... استفاده کنند.
رفیع در پایان از میزبانی مشهد برای این نشست تشکر و قدردانی و آمادگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را برای تعامل با سایر کلان‌شهرها در جهت بهبود کیفیت زندگی ساکنان این شهرها اعلام کرد.
اداره شهر به مردم و بخش خصوصی واگذار شود
حجت‌الاسلام سیداحمد طباطبایی‌نژاد، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه متولی شدن شهرداری در امور فرهنگی، جنبه حاکمیتی دارد و باید تغییر کند، تأکید کرد: باید زیرساخت‌های مردم محور در اداره شهر فراهم شود و به جای ورود مستقیم در اجرای برنامه‌ها باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی استفاده کند و خودش تسهیل‌گر باشد؛ اگر این اتفاق بیفتد، مردم هم در اداره شهر فعال‌تر و دلگرم‌تر می‌شوند.
وی در همین راستا اضافه کرد: بخش خصوصی برای ورود به حوزه اداره شهر، مشتاق است اما لازم است بین این بخش و اداره شهر پیوندی برقرار شود.
احمد سراج، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اهواز با اشاره به مشکلات زیست محیطی و آب و هوایی این شهر، بیان کرد: اهواز پایتخت دفاع مقدس، شهر گلها، شهر علی بن مهزیار، یار با وفای امام رضا(ع) و به فرموده رهبر معظم انقلاب، دروازه ورود تشیع است.
وی با تأکید به لزوم توجه شهرداری‌ها به ترویج سبک زندگی اسلامی، ایرانی و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، اظهار کرد: کلان‌شهرها هر قدمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی بردارند، در کل کشور مؤثر خواهد بود.
سراج با بیان این مطلب که مردم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به شهرداری‌ها اعتماد دارند و از برنامه‌هایش استقبال می‌کنند، اضافه کرد: هر اندازه این ارتباط با مردم افزایش پیدا کند، اثرگذاری برنامه‌ها ارتقا می‌یابد.
وی از میزبانی مشهد در برگزار این نشست نیز تشکر و قدردانی کرد.
احمد غلامعلی، معاون فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور در ادامه به ارائه گزارشی پیرامون اقدامات انجام شده در راستای حل مشکلات کلان‌شهرها پرداخت و بیان کرد: اصلاح قوانین و مقررات در لایحه‌ای ارسال شد و در حال پیگیری است که اگر به سرانجام برسد، بسیار از کمبودهای قانونی و مدیریتی رفع می‌شود.
وی در همین راستا اضافه کرد: سند آسیب شناسی برای بازه زمانی کوتاه مدت تدوین و از سوی دولت ابلاغ شده که با مشارکت شهرداری‌ها در حال اجراست.
غلامعلی در رابطه با علت برگزاری نشست معاونان فرهنگی شهرداری‌ کلان‌شهرها در مشهد، توضیح داد: هم سنخ بودن مشکلات این شهرها باعث شد تا چنین نشستی به صورت مجزا برای هشت کلان‌شهر کشور برگزار شود.
پیشنهاد برگزاری نشست به صورت هر سه ماه یک‌بار
ابراهیم گشتاسبی راد، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ضمن تشکر از مشهد بابت میزبانی این نشست، پیشنهاد کرد چنین جلساتی به صورت هر سه ماه یکبار، برگزار شود و افزود: برای سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی سایر شهرها نیز خوب است که نشست‌های مشابهی به صورت هر شش ماه یک‌بار برگزار شود.
وی در همین راستا اضافه کرد: برای اثر بخشی این نشست‌ها، لازم است دستورکارها به صورت کمیته‌ای مورد بررسی قرار گیرد.
یادآور می‌شود، نشست معاونان فرهنگی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور، از صبح امروز، سیزدهم تیرماه آغاز شده و با برنامه‌های همچون بازدید از موزه، حضور در حرم رضوی و هم‌اندیشی این معاونان با مسئولان آستان قدس رضوی تا عصر ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام

 

captcha