عیار انسان با صبر مشخص می‌شود
کد خبر: 3741765
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

عیار انسان با صبر مشخص می‌شود

گروه معارف - عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: صفات خوب و بد در انسان وجود دارد، ولی انسان در عین حال صاحب عقل و درایت و تفکر و خلاقیت نیز می‌باشد و ارزش و اهمیت او به این است که در مقابل پیشامدها و مشکلات و نیز عبادت و اطاعت از اوامر و نواهی الهی صبوری کند.

عیار انسان با صبر مشخص می‌شود

حسن حکمیون در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: انسان در زندگی خود دچار مشکلاتی می‌شود که لازم است در برابر آنها صبور باشد، یعنی مشکلات را تحمل کرده و با فکر و تدبیر برای آنها راه‌حلی بیابد؛ در واقع یکی از مواضع صبر، مقاومت در برابر مشکلات است.
وی افزود: انسان باید در مقابل دستوراتی که از ناحیه خداوند و معصومین(ع) صادر شده است، صبر پیشه کند؛ بنابراین اطاعت از اوامر خداوند و معصومین(ع) نیز یکی دیگر از مواضع صبر محسوب می‌شود که خداوند در ازای آن پاداش عطا می‌کند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان بیان کرد: قرآن از یک طرف انسان را به صبر توصیه کرده و از طرف دیگر او را موجودی عجول نامیده است، یعنی انسان باید عجله و شتاب را تحمل کند تا بتواند برای مشکلات و معضلات راه‌حلی بیابد.
حکمیون ادامه داد: یکی از سنگین‌ترین مواضع صبر، وقوع جنگ و مقاومت در برابر دشمن است. انسان در برابر دشمن باید صبوری کند تا بتواند او را شکست داده و اثرات تخریبی ناشی از حمله یا تسلط دشمن را جبران کند.

عیار انسان با صبر مشخص می‌شود
وی خاطرنشان کرد: همه صفات خوب و بد در انسان وجود دارد، ولی انسان در عین حال صاحب عقل و درایت و تفکر و خلاقیت نیز می‌باشد و ارزش و اهمیت او به این است که در مقابل پیشامدها و مشکلات و نیز عبادت و اطاعت از اوامر و نواهی الهی صبوری کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به مراحل رشد در انسان گفت: در مرحله طفولیت تا کودکی، انسان شعور و آگاهی ندارد، بنابراین در این مرحله صبوری کردن به عهده پدر و مادر و مربی است؛ همین انسان زمانی که به مراحل بالاتر رشد می‌رسد، باید در مقابل مشکلات و برخی نیازها از جمله نیازهای جنسی صبوری کند که از صبر بر نیازهای جنسی به «کف نفس» تعبیر می‌شود. همچنین انسان در مقابل هزینه‌های زندگی نیز باید صبور باشد و معیشت خود را از راه حلال تأمین کند؛ از طرف دیگر ممکن است انسان دچار بیماری شود که صبر و تحمل در زمان بیماری اجر زیادی دارد. گاهی انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی برای انسان طاقت‌فرسا است که در برابر آنها نیز باید صبر پیشه کند.

انسان عجول به مقصد نمی‌رسد
وی با بیان اینکه صبر در تمام امور زندگی به درجات مختلف سفارش شده است، تصریح کرد: انسان عجول شکست می‌خورد، آسیب می‌بیند و به مقصد نمی‌رسد. معمولا کسانی که میزان مقاومت‌شان در برابر سختی‌ها و مشکلات پایین است و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند، به هیچ توفیقی دست پیدا نمی‌کنند. سختی‌ها و مشکلات را باید تحمل کرد و از خداوند نیز یاری طلبید تا مقاومت انسان در هم نشکند.
حکمیون بیان کرد: صبوری کردن امری تربیتی است و مربی باید صبر و مقاومت را به متربی بیاموزد. اگر انسان در انجام وظایف خود پایداری کرده و در مقابل مشکلات زندگی تسلیم نشود، همان‌طور که قرآن فرموده است، هر مشکلی آسایش به دنبال دارد و البته این آسایش بر اثر صبوری و مقاومت در برابر مشکلات به دست می‌آید، هیچ چیز به راحتی و آسانی حاصل نمی‌شود و به قول قدیمی‌ها، آنچه راحت به دست آید، راحت نیز از دست می‌رود.
انتهای پیام

captcha