راهپیمایی اربعین امروز به یک حرکت استراتژیک تبدیل شده است/ غرب دیگر نمی‌تواند ملت عراق را علیه ایران بشوراند
کد خبر: 3759890
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
قدیری ابیانه:

راهپیمایی اربعین امروز به یک حرکت استراتژیک تبدیل شده است/ غرب دیگر نمی‌تواند ملت عراق را علیه ایران بشوراند

گروه سیاسی ــ سفیر اسبق ایران در استرالیا با اشاره به نقش وحدت‌آفرین راهپیمایی اربعین در جهان اسلام و به ویژه میان دو ملت ایران و عراق گفت: راهپیمایی اربعین با این آثار مهم منطقه‌ای و بین‌المللی یک حرکت استراتژیک شده و اگر مقامات غربی گزارش‌های دقیق و بدون غرضی از این راهپیمایی دریافت کرده یا حتی حضور میدانی پیدا کنند، متوجه خواهند شد که هرگز نمی‌توانند عراق را به مانند دوران صدام علیه ایران بشورانند.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت نقش وحدت‌آفرین راهپیمایی اربعین در جهان اسلام در شرایط فعلی منطقه گفت: راهپیمایی اربعین در طول تاریخ بی‌نظیر است و نه در گذشته و نه در حال حاضر، دنیا چنین تجمع مردمی را شاهد نبوده است.

وی با بیان اینکه این راهپیمایی با سایر راهپیمایی‌ها تفاوت دارد، گفت: مردم عراق در طول سال بسیج می‌شوند تا در این ایام از زائران پذیرایی کنند و این پذیرایی با خلوص و عشق کامل انجام می‌گیرد.همه اقشار مردم اعم از فقیر و غنی در این پذیرایی مشارکت می‌کنند و همه داشته خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند و خود این ایثار و فداکاری در سطح دنیا بی‌نظیر است. امسال تعداد افراد شرکت‌کننده از سایر کشورها افزایش یافته بود و این نشانگر آن است که این راهپیمایی به یک پدیده شناخته‌شده جهانی تبدیل است.

قدیری ابیانه با اشاره به حضور نخست‌وزیر جدید عراق و سایر مقامات این کشور در میان زائران و پذیرایی از آنها گفت: این مسئله نشانه آن است که این پدیده آثار سیاسی مهمی را نیز در بردار که از جمله آن نزدیک شدن دولتمردان و مردم به یکدیگر و افزایش همبستگی ملی در داخل عراق و وحدت اسلامی در سطح جهان اسلام و منطقه است.

این کارشناس مدیریت استراتژیک عنوان کرد: اگر مقامات غربی گزارش‌های دقیق و بدون غرضی از این راهپیمایی دریافت کرده یا حتی حضور میدانی پیدا کنند، متوجه خواهند شد که هرگز نمی‌توانند، عراق را به مانند دوران صدام علیه ایران بشورانند و ایجاد اختلاف کنند. در واقع راهپیمایی اربعین به خصوص برای دو ملت ایران و عراق به نماد همبستگی، وحدت و مهربانی تبدیل شده است.

وی افزود: در واقع بین هیچ دو ملتی، مانند ملت ایران و عراق، چنین نزدیکی و همزیستی مشاهده نمی‌شود و راهپیمایی اربعین با این آثار مهم منطقه‌ای و بین‌المللی یک حرکت استراتژیک شده است. باید تلاش شود که این همبستگی‌ها، علاقه‌ها و فداکاری‌ها در صحنه بین‌المللی تصویر شود هر چند رسانه‌های غربی تلاش دارند، این پدیده را سانسور کرده و مراسمی عادی جلوه می‌دهند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در مسئله تأمین ارز زائران ایرانی، گفت: این مسئله صحنه‌های زشتی را ایجاد کرد و کام زائران را تلخ کرد و این بی‌تدبیری در مقابل شیعیان عراقی و غیر عراقی واقعا تحقیرکننده بود. در حالی که به وضوح مشخص بود تأمین ارز برای این حجم زیاد از زائران به ویژه با توجه به محدود بودن باجه‌های ارائه‌دهنده ارز چه مشکلاتی را برای زائران می‌آفریند.

قدیری ابیانه درباره چگونگی استفاده از ظرفیت اربعین در ایجاد یک جبهه جهانی ضد سلطه گفت: این ظرفیت به صورت بالقوه وجود دارد، اما برای بالفعل کردن آن باید تلاش ویژه‌ای صورت گیرد. به عقیده من برای این کار باید در این راهپیمایی، بحث برائت از مشرکین به مانند حج راه انداخته شود و شعار علیه یزیدیان زمان سر داده شود. برای انعکاس جهانی هم رسانه‌ها باید با هوشمندی و ظرافت وارد عمل شوند و هم اینکه می‌تواند خبرنگاران رسانه‌های مختلف در سطح جهان را به آنجا دعوت کرد تا واقعیت‌ها را ببینند و به تصویر بکشند. در عین حال هر کسی که در خود توان کار تبلیغی می‌بیند و به زبان، مسلط است با استفاده از فضای مجازی که امروز به راحتی در اختیار همه است، در مسیر جهانی شدن این پدیده قدم بردارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha