سبک زندگی مبتنی بر اراده و انتخاب فرد است
کد خبر: 3774127
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

سبک زندگی مبتنی بر اراده و انتخاب فرد است

گروه اجتماعی - استاد گروه روانشناسی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان با بیان اینکه نوع سبک زندگی انسان کاملاً ارادی و بر طبق انتخاب اوست، تصریح کرد: انسان باید نوعی از سبک زندگی را انتخاب کند که آسیبی به موازین شرعی نرسانده و خلاف مسائل روانشناسی و قوانین اجتماعی نباشد.

سبک زندگی مبتنی بر اراده و انتخاب فرد است

حسن حکمیون، استاد دانشگاه معارف قرآن وعترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: براساس روایات، انسان باید اوقات روزانه‌اش را به سه قسمت تقسیم کند؛ قسمتی برای تلاش در راه کسب معیشت، قسمتی برای استراحت و تفریح و قسمت دیگر برای عبادت و بندگی خدا. انسان برای تامین معیشت خود باید برای کسب مال حلال تلاش کرده، به بندگان خدا آسیبی نرساند و روابط خوبی با مردم و خانواده‌اش داشته باشد.
وی ادامه داد: انسان در بعد و قسمت استراحت، باید زمانی را صرف رفع خستگی ناشی از کار کرده و زمان مناسبی برای خواب داشته باشد و یا اگر توانست ساعاتی از شب را نیز صرف راز و نیاز با خداوند کرده تا بتواند آمادگی جسمی لازم برای انجام کارهای روز بعد را کسب کند تا خلقی خوش و آرامش روانی داشته باشد.
این استاد دانشگاه افزود: انسان در قسمت عبادت، باید واجبات را کاملا انجام دهد، اما اگر توانست بهتر است که مستحبات را هم بجا آورد، در این مورد ائمه(ع) می‌فرمایند: انجام مستحبات نباید به گونه‌ای باشد که انسان را نسبت به دین دلزده کند، بلکه انجام وظایف دینی باید برای انسان توام با شیرینی و حلاوت باشد.
حکمیون خاطرنشان کرد: انسان باید همواره توجه داشته باشد که زندگی دنیایی مسیری برای رسیدن به آخرت است و انسان باید برای رسیدن به خوشبختی در دنیای آخرت تلاش کند، سفرهای زیارتی می‌تواند در ایجاد روحیه‌ای خوب و معنوی در انسان بسیار مفید باشد.
وی با اشاره به مفهومی به نام سبک زندگی گفت: سبک زندگی یعنی فراگیری آداب و اصول زندگی بر طبق موازین شرعی دین. در حقیقت ترکیب روانشناسی و دین باید  آرامش را برای زندگی ایجاد کرده و به انسان کمک کند که زندگی شادی بر طبق موازین شرعی داشته باشد.
حکمیون با بیان اینکه نوع سبک زندگی انسان کاملا ارادی و بر طبق انتخاب او است، تصریح کرد: انسان باید نوعی از سبک زندگی را انتخاب کند که آسیبی به موازین شرعی نرسانده و خلاف مسائل روانشناسی و قوانین اجتماعی نباشد. قانون شکنی از مصادیق خروج از موازین شرعی قلمداد می‌شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آرمان‌خواهی در زندگی به خودی خود اشکالی ندارد، گفت: آرمان باید در حد توان شخص و موازین جامعه باشد تا آسیبی برای فرد نداشته باشد. آرزوهای بلند بالا و خارج از توانایی انسان در روند زندگی او اخلال ایجاد کرده و حتی ممکن است باعث دوری انسان از راه صحیح رسیدن به آخرت شود. سبک زندگی اسلامی برای ما خیر و برکت در زندگی به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: اگر انسان تعادل در زندگی را عایت کند، می‌تواند یک زندگی خوب و متمدن و بدون هیچ تعارضی با مسائل دینی و اجتماعی داشته باشد. حتی سبک زندگی غربی هم اگر به درستی پیاده شود، یعنی مسائل مثبت آن در نظر گرفته شده و مسائل منفی آن دور ریخته شود، می‌تواند برای انسان مفید باشد. مثلا در غرب مردم غالبا در زندگی برنامه ریزی داشته و زمان خود را تلف نمی‌کنند.
انتهای پیام

captcha