دعوت به نجات زنده‌رود؛ پیام جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود
کد خبر: 3777654
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

دعوت به نجات زنده‌رود؛ پیام جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود

گروه فرهنگی- معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه زاینده‌رود قهرمانی اسطوره‌ای است که به حال مرگ افتاده، گفت: هدف جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود، دعوت به نجات این رود اساطیرگونه و هویت‌ساز است.

دعوت به نجات زنده‌رود؛ پیام جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود

به گزارش ایکنا از اصفهان، داریوش اسماعیلی در نشست خبری سومین دوره جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده‌رود که امروز سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های این جشنواره اظهار کرد: جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود در تقویم فعالیت‌های فرهنگی  ملی جهاد دانشگاهی ثبت شده است و فعلا به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، ولی امیدواریم که در سال‌های آینده به شکل سالانه برگزار شود، زیرا با با توجه به استقبال گسترده دانشجویان از آن، ظرفیت برگزاری سالانه را نیز دارد.
وی افزود: دانشجویان سراسر کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند و جشنواره رویدادی ملی محسوب می‌شود، ضمن اینکه مخاطب آن دانشجویان داخل و خارج از کشور هستند، در واقع وجه تمایز آن با جشنواره‌های ادبی مشابه، دانشجومحوری است که رنگ‌و‌بوی خاصی به جشنواره داده و ویژگی‌های دانشجویی را که همان صراحت، شجاعت، جسارت، خلاقیت و دغدغه‌مندی نسبت به مسائل مختلف است، با جشنواره تلفیق می‌کند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود یک رویداد ادبی شناخته شده و معتبر در کشور است، گفت: یکی از علت‌های این مسئله به ویژگی‌های مکتب ادبی داستانی در اصفهان برمی‌گردد که پیشینه‌ای طولانی دارد و جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود خود را در این بستر تعریف کرده است.
اسماعیلی تصریح کرد: سه ویژگی سراسری و ملی بودن، دانشجو محوری و رویداد ادبی به این جشنواره جنبه مهم و تأثیرگذاری بخشیده است.

جشنواره به سمت بین‌المللی شدن گام برمی‌دارد
وی خاطرنشان کرد: جشنواره زاینده رود در سه بخش آزاد، زاینده‌رود و مینی مال یا داستان کوتاه کوتاه برگزار می‌شود و امسال بخش ویژه دانشجویان ایرانی خارج از کشور به جشنواره اضافه شده است، چون در دوره قبلی آثاری از این دانشجویان به دبیرخانه ارسال شد و حتی در میان آثار برگزیده نیز قرار گرفت، در واقع برای اینکه ارتباط فرهنگی و هویتی دانشجویان خارج از کشور با زادبوم فرهنگی‌شان حفظ شود، بخش ویژه‌ای را برای آنها در نظر گرفتیم و امیدواریم از بخش‌های مهم و تأثیرگذار جشنواره بوده و گامی به سمت بین‌المللی کردن جشنواره باشد، چون هم اصفهان به عنوان یک شهر جهانی این ظرفیت را دارا است و هم ادبیات در ایران، ظرفیت جهانی شدن را دارد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های داستان‌خوانی و نقد آثار از جمله رویدادهای جنبی جشنواره است که با مدیریت و هدایت دبیرخانه جشنواره و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به شهرداری اصفهان برگزار می‌شود و یکی از وجوه تمایز جشنواره داستان کوتاه زاینده‌رود به حساب می‌آید. یکی دیگر از رویدادهای جنبی جشنواره، بزرگداشت پیشکسوتان داستان‌نویسی در اصفهان است که سال گذشته با تقدیر از محمد کلباسی همراه بود. مسابقات متنوع هنری در زمینه فیلم و عکس نیز از دیگر رویدادهای جنبی جشنواره است که آثار برگزیده این مسابقات در روزهای برگزاری اختتامیه به نمایش درمی‌آید.
وی با تأکید بر اینکه زاینده‌رود مهم‌ترین راوی و عنصر جشنواره محسوب می‌شود و همه چیز حول آن سامان می‌یابد، افزود: اهداف این جشنواره، شناسایی استعدادهای برتر ادبی، تقویت هویت فرهنگی و تاریخی دانشجویان در داخل و خارج از کشور و دعوت به نجات زاینده‌رود به عنوان شاهرگ حیاتی طبیعی، تاریخی، هویتی و فرهنگی است. زاینده‌رود فقط یک بستر طبیعی و جغرافیایی نیست، بلکه یک محور تمدنی، هویتی و فرهنگی نیز به شمار می‌رود. علاوه بر این، ادبیات ما نیز از زاینده‌رود بسیار متأثر بوده و هست و زاینده‌رود در بسیاری از آثار ادبی گذشته و متأخر نقش اساسی ایفا کرده؛ از طرف دیگر، زاینده‌رود بر نحوه زیست، آداب و رسوم و روحیات ما نیز تأثیر بسیار زیادی گذاشته است.

هدف جشنواره، دعوت به نجات زاینده‌رود است
اسماعیلی تصریح کرد: زاینده‌رود قهرمانی اسطوره‌ای برای مردم ما محسوب می‌شود که در مقال فقر، خشکسالی، ناامیدی و هوای مسموم ایستادگی و از شهر دفاع کرده است، ولی اکنون به خاک افتاده و ما باید زیر شانه‌های آن را گرفته و بلندش کنیم. زاینده‌رود راوی روایت‌های تلخ و شیرین زندگی در بستری بوده است که در آن جریان می‌یافته و ما قبلا از دانشجویان خواستیم که این روایت‌ها را خوانده و قصه پر غصه مردمان این سرزمین را نقل کنند، ولی امروز بیش از آنکه بخواهیم قصه‌های خودمان را از زبان زاینده‌رود بشنویم، موظفیم که قصه خود زاینده‌رود را بازگو کنیم، همان قهرمان اسطوره‌ای که به خاک افتاده و اکنون در حال مرگ است، ما باید پیام نجات زاینده‌رود را شنیده و آن را نقل کنیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: زاینده‌رود از یک طرف شبیه آتنا، الهه خرد و فرزانگی و جنگ در یونان باستان و محافظ شهر آتن است که روح فرزانگی و معنویت نهفته در این رود و مبارزه آن با بلایا و مصیبت‌ها، زاینده‌رود را شبیه آتنا ساخته است. از طرف دیگر، زاینده‌رود به آتیس، الهه حاصلخیزی یونان باستان می‌ماند، چرا که امید کشاورزان به این الهه حاصلخیزی است تا مزارع آنها را سیراب کند. آفرودیت نیز الهه عشق و امید است و زاینده‌رود با خودش امید می‌آورد و با نبودنش ما را ناامید و افسرده ساخته است. زاینده‌رود به اطلس نیز شباهت دارد، اطلس با خدایان جنگید و محکوم شد تا جهان را بر دوش خود نگه دارد، زاینده‌رود نیز با خدایان بی‌تدبیر صنعت جنگید که تنش را زخمی کرده، به خاک انداختند و آن را محکوم کردند که بار غم مردم این منطقه را بر پشت خود حمل کند.
وی ادامه داد: زاینده‌رود شبیه این اسطوره‌ها است، ولی بیش از آنها نیز هست. پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند اگر شاخه درختی شکسته شود، مثل این است که بال فرشته‌ای شکسته شده و از طرف دیگر، در روایات، رودها به عنوان یکی از عناصر اصلی بهشت ذکر شده است. در واقع می‌توان گفت زاینده‌رود مثل فرشته‌ای بود که در میان ما زندگی می‌کرد و حیات می‌بخشید، ولی ما میزبانان خوبی برای آن نبودیم و قدر آن را ندانستیم. زاینده‌رود، رودی بر گونه اساطیر است، اسطوره‌ای که به خاک افتاده و در حال مرگ می‌باشد و ما باید آن را نجات دهیم. پیام این جشنواره، نجات زاینده‌رود است که باید آن را از میان لب‌های خشکیده زاینده‌رود شنیده و به گوش باد بسپاریم، شاید به فریادی تبدیل شده و زاینده‌رود دوباره زنده شود.
انتهای پیام

captcha