«جایزه جمالزاده» از ثمرات پیشروی ادبیات در اصفهان است
کد خبر: 3791623
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

«جایزه جمالزاده» از ثمرات پیشروی ادبیات در اصفهان است

گروه فرهنگی - آیین اختتامیه نخستین جایزه ملی جمالزاده باحضور جمعی از چهره‌های برجسته فرهنگی کشور و داستان نویسان برگزیده این جایزه، عصر روز 29 بهمن‌ماه در تالار هنر اصفهان برگزار شد.

«جایزه جمالزاده» از ثمرات پیشروی ادبیات در اصفهان است

به گزارش ایکنا از اصفهان، در این مراسم شهردار اصفهان به ایراد سخن پرداخت. قدرت الله نوروزی، درخشش هنر و زیست آسوده و آزاد هنرمندان را از معیارهای شهر فرهنگی دانست و گفت: درصورت دستیابی به شهر فرهنگی، می‌توانیم شاهد ظهور خلاقیت در همه ابعاد جامعه بوده و از راهکارهای جهانی و ظرفیت‌های بومی برای حل مشکلات درون‌شهری استفاده کنیم.
او، اصفهان را از موقعیتی ویژه در مسیر تبدیل شدن به شهری اسطوره‌ای برخوردار دانست و اظهار کرد: اصفهان در مسیر جاده ابریشم و در مرکز کشور قرار دارد و همچنین از گذشته‌ و میراثی درخشان برخوردار است که موجب شکل گیری سبک‌ها و مکاتب متنوع فکری و فرهنگی در آن شده است.
نوروزی برپایی جایزه جمالزاده را از ثمرات پیشروی ادبیات در این شهر دانست و گفت: چنین جشنواره‌ای قادر است بسترساز گفت‌وگو بوده و در رفع معضلات اجتماعی موثر باشد.
دبیر نخستین جایزه جمالزاده دیگر سخنران این مراسم بود. رضا روحانی به ارائه گزارش روند برگزاری جایزه پرداخت و گفت: از ابتدای اعلام فراخوان جایزه جمالزاده از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، استقبالی چشمگیر از جایزه شد و یک هزار و 547 اثر در سه بخش داستان کوتاه آزاد، اصفهان و زندگی‌نگاره به دبیرخانه ارسال شد.
او افزود: این آثار در بخش آزاد شامل 978 اثر، در بخش اصفهان 411 اثر و در بخش زندگی‌نگاره 158 اثر بود که در دومرحله مورد داوری قرار گرفت و در نهایت در هربخش سه اثر به عنوان برگزیده نهایی شناخته شد.
او درباره اهداف برگزاری جایزه جمالزاده نیز گفت: توجه ویژه به هنر داستان به عنوان یکی از مولفه‌های رشد، بهره‌گیری از نام و شخصیت بزرگ جمالزاده به عنوان آغازگر ادبیات نوین ایران، فراهم کردن زمینه‌های شناخت و بازتاباندن ابعاد گوناگون تاریخ و زیست‌بوم اصفهان، توجه ویژه به پدیدآوردندگان آثار ماندگار درباره اصفهان، ارج نهادن به تجارب شخصی در جلب نگرش ملی و جهانی برای درک متقابل از طریق قالب زندگی‌نگاره و همچنین دستیابی به نگاهی ویژه به دنیای پیرامون و رسیدن به داستان اصیل ایرانی از جمله اهداف برگزاری این جایزه ملی به شمار می‌رود.
روحانی مشارکت موسسات ادبی اصفهان در برگزاری این جایزه را از ویژگی‌های بارز آن دانست و گفت: خانه داستان نویسان انقلاب اسلامی، کانون داستان نویسی بهانه روایت، موسسه فرهنگی رویش دیگر، انجمن ادبی ادنا و رهاوی و کانون داستان نویسی کلک خورشید در برگزاری این جایزه همکاری داشتند.
در ادامه حسن میرعابدینی، منتقد ادبی و پژوهشگر ادبیات داستانی معاصر ایران گفت: ضمن تشکر از عوامل برگزاری این جایزه ادبی، پیشنهاد می‌دهم که در دوره‌های آینده بخش نقدهای ادبی نیز به این جایزه اضافه شود تا به نقد و بررسی آثار نه تنها جمالزاده بلکه تمام بزرگان داستان‌نویسی اصفهان پرداخته شود.
او با بیان اینکه آثار جمالزاده چنانکه شایسته است خوانده نشده، اظهار کرد: حتی برخی از منتقدان ادبی نیز آثار این نویسنده بزرگ را به‌طور کامل نخوانده و برای نقد آثار او به خواندن یک اثر اکتفا کرده‌اند.
او تاکید کرد: خواندن آثار جمالزاده برای علاقمندان به داستان‌نویسی ضرورت زیادی دارد. چرا که آثار او از ارکان مهم شناخت عینی مردم، احاطه چشمگیر به زبان و دایره گسترده واژگان برخوردار است.
او تاکید کرد: اگرچه جمالزاده عمده دوران زندگی‌اش را در خارج از ایران به سر برده است، اما چون خیلی به اصفهان فکر می‌کرد و در مسائل آن دقیق می‌شد، در آثارش مسائلی را مطرح می‌کند که هنوز هم گریبان‌گیر جامعه ما است و گویی که بسیاری از آدم‌ها از جهان داستانی او بیرون آمده‌اند.
اهدای جوایز به برگزیدگان، بخش اصلی این آیین بود. در این بخش جایزه اول تا سوم بخش داستان کوتاه آزاد به ناهید عصمتی برای داستان پشت‌بام نجمه، زهرا نی‌چین برای داستان پنجه‌های بابام و مجتبی شول افشارزاده برای داستان سفرهای گِلی تعلق گرفت.
در بخش اصفهان جوایز اول تا سوم به مکرمه شوشتری برای داستان پولارید، محسن رهنما برای داستان مردی مقابل رژه و محمدرضا عبدللهی برای داستان جایی که توپ‌های هفت سنگ می‌روند در آنجا گم می‌شوند تعلق گرفت.
همچنین در بخش زندگی‌نگاره، مریم منوچهری برای داستان شب‌های خاموش نقش جهان، هما جاسمی برای داستان آختامار و نسیبه فضل اللهی برای داستان اتللوی تابستانی موفق به کسب جوایز اول تا سوم شدند.

انتهای پیام 

captcha