محیط زیست سالم؛ ضامن موفقیت و پیشرفت انسان
کد خبر: 3817075
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

محیط زیست سالم؛ ضامن موفقیت و پیشرفت انسان

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی دانشگاه اصفهان گفت: انسان برای توسعه و پیشرفت مقام و موقعیت خویش، نیاز به محیط زیست سالم دارد و بنابراین فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، نباید موجب تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست شود.

محیط زیست سالم؛ ضامن موفقیت و پیشرفت انسان

نورالله میرغفاری، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: انسان برای توسعه و پیشرفت مقام و موقعیت خویش، نیاز به محیط زیست سالم دارد و بنابراین فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، نباید موجب تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست شود.
وی افزود: انسان به‌عنوان گونه‌ای که در روی زمین زندگی می‌کند، در حقیقت نیازهایی دارد که محیط زیست سالم، یکی از نیازهای اصلی قلمداد می‌شود، محیط زیست زمینه رشد، تکامل و زندگی انسان است و اگر این فرآیند بر اساس فعالیت‌های انسانی تخریب شود، هم بقای انسان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و هم زمینه برای رشد و پیشرفت انسان فراهم نخواهد شد.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: انسان موظف است که برای حفاظت از محیط زیست برنامه‌ریزی داشته باشد و از ابزارهای مختلف برای حفظ محیط زیست استفاده کند، امروزه مشاهده می‌کنیم که محیط زیست  بر اثر فعالیت‌های مختلف انسان مثل فعالیت‌های صنعتی، حمل نقل و کشاورزی و رشته‌های مختلف آسیب دیده است.
میرغفاری بیان کرد: اثرات تخریب محیط زیست را به‌صورت آلودگی‌های مختلف در آب، خاک، هوا، آلودگی‌های صوتی، تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن تنوع زیستی مشاهده می‌کنیم. همچنین بخشی از رشد و گسترش بیماری‌های مختلف ناشی از تخریب محیط زیست است.
وی تصریح کرد: ادیان و به خصوص اسلام، به حفظ محیط زیست توصیه‎های جدی دارند، مثلاً در مورد حفظ یا کاشت درختان و احترام به طبیعت در مبانی دینی این چنین موضوعاتی برجسته است.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: بشر امروزی به‌دنبال بهره‌برداری و استفاده از محیط زیست است، اما متأسفانه این بهره‎برداری بدون توجه به رعایت موارد حفظ محیط زیست انجام می‌شود.
میرغفاری با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های پاک، رعایت استانداردهای زیست محیطی، مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست از جمله مواردی هستند که در راستای حفاظت از محیط زیست مؤثر است، بیان کرد: برای محافظت محیط زیست ما نیاز به یک نگاه جدید داریم، مثل تغییر فرهنگ، تغییر رویکرد و استفاده از فناوری‌های جدید که می‌تواند به حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی‌ها و روش‌هایی که منجر به پاک‌سازی محیط زیست کمک کند.
انتهای پیام

captcha