سوءمدیریت‌های داخلی؛ چالش پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3820824
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

سوءمدیریت‌های داخلی؛ چالش پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب

گروه سیاست و اقتصاد - عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، سوء مدیریت‌های داخلی بوده که در نتیجه فقدان نظام شایسته سالاری قانونمند و سازمان‌یافته شکل گرفته است.

سوءمدیریت‌های داخلی؛ چالش پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب

محمدعلی بصیری، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از موانع و چالش‌های پیش روی این بیانیه، سوء مدیریت‌ها یا بی‌کفایتی‌های مدیریتی است که کشور در حال حاضر از این معضل رنج می‌برد. چون در انتخاب مدیران، شایسته سالاری قانونمند و سازمان‌یافته حاکم نیست، این افراد عمدتا از طریق جریان‌ها و جناح‌های سیاسی روی کار می‌آیند و در بسیاری از مواقع، به جای کمک به بهبود شاخص‌های رشد و توسعه کشور، در مسیر تحقق آنها، چالش ایجاد می‌کنند و بعضا در برخی از این شاخص‌ها دچار عقبگرد نیز می‌شویم.
وی افزود: چالشی که در سطح بین‌المللی پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد، تقابل آمریکا و صهیونیسم با ایران خصوصا در بحث تحریم‌ها، محاصره اقتصادی و جنگ روانی است که می‌تواند تا حدودی  تحقق بیانیه را تضعیف کند. البته این چالش‌های داخلی و خارجی در طول چهل سال بعد از انقلاب وجود داشته و مسیری که آمده‌ایم، سبد قابل دفاعی از نظر محورها و شاخص‌های بیانیه گام دوم انقلاب است.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران توانسته بر اساس بومی‌سازی کشاورزی، صنعت، بهداشت و خدمات حرکتی رو به جلو داشته باشد و در مقوله عدالت نیز تا حدودی پیشرفت کند. از طرف دیگر، در زمینه حاکمیت ارزش‌ها، گسترش ارزش‌های اخلاقی و جوان‌گرایی نیز علی‌رغم چالش‌های داخلی و بین‌المللی مسیری رو به جلو را طی کرده است، ولی از این به بعد باید با تمرکز بیشتری به حل معضل سوء مدیریت‌ها، مهار گرانی و تورم و خنثی‌سازی فشارهای اقتصادی دشمنان بپردازد تا شاهد تقویت هر چه بیشتر محورهای بیانیه گام دوم انقلاب باشیم.
بصیری با اشاره به فرصت‌های پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: راهی که از چهل سال پیش تاکنون پیموده‌ایم، ریل‌گذاری‌های عمده را در زمینه علم‌گرایی، اخلاق‌گرایی، مردم سالاری، جوان‌گرایی، مقاومت و ایستادگی و مدل خاص پیشرفت ایرانی اسلامی انجام داده است. همین ریل‌گذاری‌ها، دستاوردها و تجربیات تلخ و شیرین گذشته، سبدی از فرصت در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم نقاط ضعف را برطرف ساخته و نقاط قوت را تقویت کنیم و طی یک دهه آینده، با دستاوردهای بیشتری مسیر رشد و پیشرفت را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه ایران به دنبال تحول و پیشرفت مادی و معنوی است، افزود: سند چشم‌انداز، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب همگی اسناد ناظر به این نوع تحول و پیشرفت هستند که به ترتیب برای افق بیست ساله، پنجاه ساله و ده ساله تدوین شده‌اند. اگر مفاد این اسناد تحقق پیدا کند، امیدوارانه و خوشبینانه می‌توان گفت ایران به کشوری پیشتاز و دارای رتبه اول در منطقه به لحاظ توسعه انسانی، علمی، صنعتی و ارتباطی تبدیل می‌شود، مگر اینکه موانع و معضلات خاص همچنان ادامه یافته یا حوادث غیر مترقبه‌ای رخ دهد که حرکت در این مسیر را کند ساخته یا دستیابی به آن را سخت کند.
انتهای پیام

captcha