حج؛ زمینه‌ساز تحول جوامع اسلامی
کد خبر: 3829101
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

حج؛ زمینه‌ساز تحول جوامع اسلامی

گروه معارف ــ عضو هیئت مدیره دارالقرآن الکریم استان اصفهان گفت: خداوند حج را برقرار کرد، برای اینکه مسلمانان از اقوام، ملل، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف حرکت واحدی را در زمان و مکان معین انجام ‌دهند تا ارتباطی بین‌المللی و به اصطلاح کنگره‌وار میان آنها ایجاد شود.

حج؛ کنگره وحدت مسلمانان

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، عضو هیئت مدیره دارالقرآن الکریم استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره فلسفه حج، اظهار کرد: حج دارای ابعاد گسترده‌ای از جمله بعد عرفانی و ملکوتی است و در اصطلاح، عالم ماده را به وسیله نشانه‌ای همچون خانه کعبه و طواف آن به عالم ملکوت وصل می‌کند.

وی افزود: خداوند در سیر بندگی و اطاعت خود علامت‌هایی قرار داده است و به جای اینکه افراد به بتخانه‌ها و عبادت شیطانی رو بیاورند، خانه کعبه را به عنوان قبله و عامل نظم و انضباط مؤمنان قرار داده تا همه نمازگزاران در هر جای عالم که هستند، به سوی یک مکان نماز بخوانند.

عضو هیئت مدیره دارالقرآن الکریم استان اصفهان ادامه داد: زندگی اجتماعی، شهرسازی و نظم و انضباط مسلمانان به وسیله خانه کعبه برقرار می‌شود که یکی از برکات این خانه عظیم‌الشأن به حساب می‌آید. دلیل اینکه خداوند حج را برقرار کرد، این است که مسلمانان از اقوام، ملل، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف حرکت واحدی را در زمان و مکان معین انجام ‌دهند تا ارتباطی بین‌المللی و به اصطلاح کنگره‌وار میان آنها ایجاد شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای بیان کرد: در سراسر دنیا اگر قرار باشد افراد راجع به موضوعی در مکانی تجمع و گفت‌وگو کنند، تشریفات و هزینه زیادی برایشان به همراه دارد، ولی حج نه تنها هزینه‌ای برای دولت‌ها ندارد، بلکه هر فرد مسلمان هزینه شرکت در این کنگره را شخصاً پرداخت می‌کند؛ بنابراین حج آسان‌ترین، ارزان‌ترین و مفیدترین سفر محسوب می‌شود و حرکتی کاملاً مردمی است.

وی اضافه کرد: برخلاف برخی حکومت‌ها که مردم را با وعده‌های انتخاباتی سرگرم می‌کنند و مردم فقط تماشاچی وقایع‌اند، در مراسم حج افراد شرکت‌کننده کاملاً در مسائل شریک هستند که این مورد یکی از تأثیرات حج محسوب می‌شود، چنانکه خداوند می‌فرماید: «ما حج را برای بشریت قرار دادیم». دعای مؤمنین در مراسم حج آثاری معنوی به دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان به دفع بلایا و خطرات اشاره کرد. در سفر حج مردم در کنار هم جمع شده و از احوالات یکدیگر باخبر می‌شوند و به فقرا، ضعفا، محرومین و آوارگان کمک می‌کنند. حج ابزار ملت‌های مظلوم مسلمان است و باعث می‌شود فریادشان به گوش جهانیان برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دین مرده آرمان‌های خود را از حکومت‌های فاسق می‌گیرد و ابزار دست آنان می‌شود، ولی اسلام دین زنده‌ای است که رهبر هوشیار دارد و هرگز نسبت به وضع موجود راضی و قانع نیست. دستیابی به آرمان‌های دینی مستلزم جامعه‌سازی است که یکی از اهداف حج را نیز شامل می‌شود.

وی بیان کرد: حج باعث انقلاب و تحول در جوامع اسلامی می‌شود و سفری ماندگار، جاوید و رو به رشد است. اگر دولت غاصب عربستان ساقط شده و آثار مردمی حج پررنگ شود، قدرت اصلی آن نمایان می‌شود و آثار بسیاری در سراسر دنیا به دنبال خواهد داشت، بنابراین هر چه جامعه بشری بیدارتر شود، به حج بیشتر نیاز خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha