آقای وزیر در دام حواشی پریشان
کد خبر: 3830199
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

آقای وزیر در دام حواشی پریشان

گروه سلامت ــ سخنان وزیر بهداشت در رابطه با سلامت روان جامعه و لزوم ترویج نشاط و شادی، با پیوند دادن عزاداری به افسردگی و خودکشی از سوی برخی افراد در فضای مجازی، انتقادات بسیاری را در پی داشت؛ سخنانی که گرچه تازه نبود اما این‌بار پیکان انتقادات را متوجه وزیر کرد.

حواشی سخنان وزیر بهداشت در باب ولادت و ائمه/ دلایل پررنگ شدن اظهارات دوباره نمکیبه گزارش ایکنا؛ روز پنجشنبه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مشهد مقدس در سخنانی در رابطه با روان مردم، موجی از انتقادات را متوجه خود کرد. وزیر بهداشت این بار نیز همچون سخنرانی 16 اردیبهشت‌ماه خود که به موضوع ترویج بیشتر جشن و سرور در شادی ائمه(ع) نسبت به مراسم‌ عزاداری  پرداخته بود، این‌بار نیز با تکرار همین موضوع بر لزوم حفظ سلامت روان جامعه تأکید کرد.
 
وی در این سخنان با بیان اینکه ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم؛ باید این فضای غم‌انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد، گفت: افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است، باید روان‌های پریشان را دریابیم.
 
ارتباط دادن افسردگی و خودکشی به عزاداری در سخنان وزیر بهداشت توسط برخی افراد در فضای مجازی موجب شد تا واکنش‌های زیادی نسبت به این سخنان برانگیخته شود، سخنانی که تازگی نداشت اما واکنش‌ نسبت به این سخنان جدید بود.
 
انتقادات ائمه جمعه و مداحان اهل‌بیت(ع)
این سخنان واکنش‌های زیادی از جمله در میان جامعه مداحان و ائمه جمعه در پی داشت، در همین رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باقری، امام جمعه اسالم طی سخنانی گفت: وزیر بهداشت باید از اظهارات خود عذرخواهی کند. وای بر وزیر مملکت اسلامی که فرق وفات و شهادت را نمی‌داند. علت خودکشی و خشونت اجتماعی عزاداری و گریه بر مصیبت امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) نیست.
 
امام جمعه اسالم گفت: علت خودکشی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فقر و نداری است که در سایه گرانی و تورمی که آقایان ایجاد کرده‌اند حاصل شده است. روان پریش کسانی هستند که به خاطر زیاده‌خواهی و انحصارطلبی، با روح و روان و جان مردم بازی می‌کنند و سلامت اجتماعی آن‌ها را قربانی می‌کنند.
 
حواشی سخنان وزیر بهداشت در باب ولادت و ائمه/ دلایل پررنگ شدن اظهارات دوباره نمکی
سید مجید بنی‌فاطمه نیز از جمله مداحانی بود که به سخنان وزیر بهداشت واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود گفت: «دوباره نزدیک ایام محرم شد و عده‌ای بی‌مایه یادشان افتاد برای عقب نماندن از قافله روشن فکری، خزعبلات به هم ببافند. وزیر تازه از راه رسیده بهداشت اخیرا جملاتی به این مضمون افاضه فرمودن که تعداد زیاد مجالس عزاداری باعث افسردگی مردم شده و این افسردگی نهایتا به خودکشی‌ها منجر می‌شود» من بنا ندارم درباره مسائل جزئی سیاسی صحبتی کنم، اما وقتی بنا به وهن مقدسات باشد سکوت نمی‌کنیم.
 
اولا به آقای وزیر متذکر می‌شوم که مسئله اشک و عزاداری بر مصائب اهل‌بیت(ع) خط قرمز همه مردم ماست و همه می‌دانند این عزاداری‌ها، بهجت‌آورست نه افسرده‌کننده و این اشک‌ها عامل شهادت است نه خودکشی.

ثانیا جناب وزیر فراموش نکنند یکی از عوامل افسردگی، هزینه‌های کمرشکن درمان است که مردم عزیزانشان جلوی چشمشان پرپر می‌شوند و توان درمانشان را ندارند، پس اگر خیلی به فکر شادی مردم هستید وظیفه خود را در قبال خدمت به مردم انجام دهید و وارد مسائلی که می‌تواند شما را به قهقرا ببرد نشوید. در آخر هم به ایشان توصیه می‌کنم از این اراجیف توبه کند وگرنه چوبش را می‌خورد، به بد سرنوشتی دچار خواهد شد.»
 
در همین رابطه برخی از فعالان رسانه‌‍ای نیز در شبکه‌های اجتماعی این سخنان وزیر را مورد توجه و انتقاد خود قرار دادند.
 
فضه سادات حسینی، مجری و گوینده خبر صدا و سیما از جمله این افراد بود که در توئیتر خود نوشت؛ «هرچه داریم از گریه بر حضرت سید‌الشهدا داریم، این مجالس روزه برکت عمر و زندگی ما است، بأبی انت و امی و نفسی یا ابا عبدالله(ع)»
 
حواشی سخنان وزیر بهداشت در باب ولادت و ائمه/ دلایل پررنگ شدن اظهارات دوباره نمکی
همچنین امیرحسین ثابتی از مجریان برنامه‌های سیاسی صدا و سیما در توئیتی، نوشت: «آقای وزیر بهداشت، اگر واقعا باور دارید مراسم‌ عزاداری برای اهل‌بیت(ع)، باعث افسردگی مردم شده، پاسخ دهید چرا تاکنون یک عالم دینی یا حتی مداح به واسطه افسردگی از عزاداری خودکشی نکرده، اما در بین روشنفکران لاابالی و همیشه خندان، ده‌ها نفر مانند صادق هدایت در اثر افسردگی خودکشی کرده‌اند.».
حواشی سخنان وزیر بهداشت در باب ولادت و ائمه/ دلایل پررنگ شدن اظهارات دوباره نمکی

وزیر بهداشت کنونی این سخنان را در مورد وفات و ولادت ائمه(ع) به تازگی مطرح نکرده است، چرا که پیش از این نیز در ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در اختتامیه جشنواره عکس سلامت در زنجان، گفت: در عالم تشیع، ۱۴ تولد و ۱۳ وفات داریم، یعنی یک شادی اضافه برای مردم داریم، اما همه روز‌ها را تبدیل به نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی کردن، اشتباه است. بنده از کودکی با عشق اباعبدالله الحسین(ع) بزرگ شدم، اما می‌دانم که مردمان افسرده نیازمند فضای شادمان‌تری هستند.
 
وی در همین سخنرانی گفته بود: افسردگی یکی از عارضه‌های مهم جامعه است؛ روان‌های افسرده برای انحراف، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، آمادگی دارند. چرا آمار مسمومیت با الکل دست‌ساز در کشور رو به افزایش است؟ چرا این واقعیت را نمی‌پذیریم که روح‌های افسرده به سوی مواد مخدر گرایش دارند؟ چرا روان پریشی‌ها را جدی نمی‌گیریم و برنامه‌ها را شاد نمی‌کنیم؟ مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید کردند که به جامعه یأس و ناامیدی منتقل نکنید و بذر ناامیدی در دل مردم نپاشید.

وی تأکید کرد: بار‌ها از دوستانم در سازمان صدا و سیما خواهش کرده‌ام که تولیدات خود را با پیام‌های شادمان‌کننده به جامعه عرضه کنید. اینکه آخر یک سریال از سازمان پزشکی قانونی، سازمان بهشت زهرا(س)، مبارزه با مواد مخدر و فلان بیمارستان تشکر کنیم، اشتباه است و اینکه برای مثال از اخبار جهان، فستیوال‌های شادی را که در جهان برگزار می‌شود را کمتر به مردم نشان دهیم و در عوض تمام غم‌ها، غصه‌ها، انفجار و خونریزی را به ذهن خسته مردم منتقل کنیم، اشتباه است.

این سخنان وزیر بهداشت در آن زمان واکنش چندانی در پی نداشت، اما از روز گذشته دوباره مورد توجه قرار گرفت؛ چنانکه وزیر را مجبور کرد تا در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رابطه با این سخنان توضیح دهد و بگوید: سخنان من ارتباطی با سلامت روان جامعه نداشت.

توضیح وزیر بهداشت در مورد سخنان پرحاشیه
نمکی در این سخنان که فیلم آن نیز در صفحه اینستاگرام وزیر نیز منتشر شده است، گفت: چندی پیش در جمع معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفتم که باید به دانشگاه‌ها روحیه نشاط و امید تزریق کرد و اجازه نداد که دانشجویان دچار افسردگی شوند، مقام معظم رهبری به عنوان زعیم این مملکت می‌فرمایند به جامعه یأس و ناامیدی پمپاژ نکنید، بلکه به جامعه امید و نشاط تزریق کنید، اما متأسفانه عده‌ای مرتب به یأس و ناامیدی جامعه دامن می‌زنند.

وی تأکید کرد: در آن نشست گفتم که در تشیع ۱۴ ولادت و ۱۳ وفات داریم و گویا یک ولادت برای شادمانی بیشتر شیعه وجود دارد و انتظار قائم آل محمد(عج) برای ایجاد نشاط و امید در جامعه هستیم، به عبارتی «در این سیاهی شب‌های سرد بی فانوس، هنوز دل به امید تو بسته‌ام خورشید».
 
وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از دوستان شب گذشته با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که فردی علیه تو توئیت کرده که گفته‌ای مراسم روضه و عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (ع) عامل خودکشی در جوانان است؟! ابتدا از این حرف نرنجیدم، چون برخی افراد اینگونه حرف‌ها را زیاد می‌زنند و برخی در پی ایجاد فضای غم و اندوه و سرخوردگی در جامعه هستند، لکن این برداشت و حرف، قطعاً از روی کج سلیقگی بوده است.

نمکی بیان کرد: دوستی دیشب عنوان کرد وقتی این برداشت‌های ناصواب از صحبتت را دیدم دلم برای تویی سوخت که برای ظهر عاشورا سرودی: «دشت گرم پرغبار، اسب‌های بی سوار، خیمه‌های سوخته، چهره‌های از عطش افروخته، دجله از این تشنه کامان شرمسار، کودکان بی پدر، مادران داغدار، دختری ژولیده موی و بی قرار، خواهری غم دیده بی غمگسار، بر تن صدپاره می‌گریند، چون ابر بهار، تا قیامت مرغ حق در غم این ظهر عاشورا بنال تا ابد‌ای آسمان بر سر این خاک ماتم زا ببار»

وی یادآور شد: خاطرم هست که از کودکی، چون در منطقه کویری زندگی می‌کردیم و شب‌های گرم تابستان را بر روی پشت بام و در پشه بند می‌خوابیدیم خبری از یخچال و کولر نبود، وقتی مادرم از کوزه در کاسه‌های سفالی به ما آب می‌داد می‌گفت بگو فدای لب تشنه‌ات یا اباعبدالله، از همان کودکی، در خوشی و ناخوشی جرعه‌ای آب ننوشیدم که نگویم فدای لب تشنه یا اباعبدالله(ع)، حالا این عاشق امام حسین(ع) وقتی می‌گوید نگذارید جامعه در غم و اندوه زندگی کند را متهم می‌کنند که بنده گفته‌ام روضه اباعبدالله باعث خودکشی است! و ببینید که با چه اندیشه‌های بیمارگونه مغرضی در کشور روبرو هستیم و خدا همه را به راه درست هدایت کند».

شیطنت رسانه‌ای در جهت انحراف اذهان عمومی
حال پس از چهارماه و تکرار این سخنان که همزمان شده است با سخنان تند و تیز وزیر بهداشت در رابطه با مفاسد موجود در نظام سلامت به ویژه بخشی از زنجیره‌های تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، شک‌ برانگیز بوده و به نظر می‌رسد شیطنت رسانه‌ای در کار است تا خودکشی را به موضوع عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) گره زده و با این وسیله به وزیر بهداشت، که این روز‌ها خود مستقیم به بیمارستان‌ها رفته و بر بالین بیماران حاضر می‌شود و از مشکلات آنان می‌پرسد، بتازند.
 
این روز‌ها که موضوع مبارزه با فساد در کشور داغ شده است، وزیر بهداشت یکی از کسانی است که عَلم این مبارزه را در وزارت بهداشت بر دوش گرفته و به صورت مرتب در سخنرانی‌های خود به این موضوع پرداخته است، حتی در این سخنرانی که فیلم آن با عنوان چنته خالی حاشیه‌سازان در اینستاگرام شخصی وی منتشر شده است با تأکید بر لزوم مبارزه با ظلم و فساد می‌گوید: زمانی که با پدر و مادرم به مشهد سفر می‌کردم، برای آن‌ها دعای زیارت را قرائت می‌کردم و در معنای آن تأمل می‌کردم، اندکی که بزرگتر و پخته‌تر شدم و با فلسفه زیارت در تشیع بیشتر آشنا شدم، به این موضوع پی‌ بردم که زیارت در تشیع، به خصوص در این سرزمین، اهرم بزرگ افشاگری با ظلم، زر و زور و تزویر در آن زمان بود.

وی چندی قبل نیز در میان اعضای فراکسیون ولایی مجلس گفته بود: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقاً معلوم نیست چه کسی برده است و چه چیزی آورده و به چه کسانی داده است. بنده در سرازیری عمر خود هستم و البته از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه رانت و فساد عقب‌نشینی نمی‌کنم.
 
نمکی در همین نشست گفته بود: جو سنگینی را تحمل کردم و می‌کنم، حتی زن و بچه من به تخریب و مرگ تهدید می‌شوند. شبکه رانت، فساد و انحصار به هزار و یک رنگ از جیب این ملت ارتزاق کرده‌اند، داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند، در انبار‌های پیدا و پنهان احتکار می‌کنند و داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند.

برخی از کاربران توئیتر نیز به این موضوع پرداخته‌اند، کاربری به نام شوق پرواز نوشته است: یک نکته را بد نیست توجه کنیم؛ این روز‌ها وزیر بهداشت، علیه مافیای دارو، افشاگری داشته است.
 
حواشی سخنان وزیر بهداشت در باب ولادت و ائمه/ دلایل پررنگ شدن اظهارات دوباره نمکی
کاربر دیگری با نام نحن القادمون با انتشار فلیمی از سخنان چند روز قبل وزیر بهداشت در رابطه با لزوم حمایت از مردم و محرومین نوشته است؛ اگر به یاد داشته باشید چند روز گذشته چند فیلم از وزیر بهداشت در رابطه با حمایت از مردم و محرومان منتشر شده بود، به نظر کسانی که منفعتی در بیت‌المال دارند تقاص آن حرف‌ها را از او گرفتند.

گرچه آغاز حملات به وزیر بهداشت در توئیتر بود، جایی که وی چندی قبل در همان جلسه با اعضای فراکسیون ولایی مجلس از توئیت‌های 20 میلیون تومانی علیه خود گفته بود، بازتاب و انتشار این سخنان در این برهه از زمان همانگونه که گفته شد یک شیطنت رسانه‌ای شک برانگیز بوده و به نظر می‌رسد هدف آن انحراف برانگیختن احساسات جامعه و انحراف اذهان عمومی طیف‌های گسترده مذهبی در کشور که این روز‌ها پیگیر مبارزه با فاسد در کشور هستند باشند تا به این وسیله وزیر بهداشت را به وسیله حواشی ایجاد شده از پیگیری فساد رخ داده شده در مجموعه سلامت کشور دلسرد کنند.

خبرگزاری ایکنا به زودی سلسله گفت‌وگوهایی را در رابطه با موضوع سلامت روان، حضور در عزاداری و تأثیر آن بر شادی یا افسردگی منتشر می‌کند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۱۵:۲۷
0
1
ببخشین یه سوال!! اگه شیطنت رسانه ای است در جهت انحراف اذهان عمومی!! چرا خبرگزاری ایکنا خودش در صفحه رسمی اینستاگرامش وارد این شیطنت کاری شده است؟؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۱۶:۳۹
1
0
واقعا جامعه ی مداحان با چه رویی میاد از این سخن وزیر انتقاد میگیره ؟؟؟؟؟/از اقایون مداحان سوال کنید ایا این درسته که برای نیم ساعت مداحی چندین میلیون تومن پول میگیرن؟؟؟؟؟
چه پولهای هنگفتی که این مداحان از مردم فقیر میگیرن باسم امام حسین علیه السلام
مهندس محمد شرافت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۷:۰۲
0
1
به‌ تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» نیز سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تعریف و تبیین سلامت معنوی نیست. دلیل آن هم احتمالاً سردمداری سلامت بهداشت جهانی از سوی کسانی است که ابعاد معنوی و اثرات آن را بر سلامتی خوب نشناخته و توان برنامه‌ریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی قرار می‌گیرد که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را در جامعه به‌ خوبی روشن و آن را جهانی کنند.
این فعال مدنی در ادامه گفت: سلامت معنوی بعد فراموش‌شده بهداشت جهانی است؛ قطعاً همه ما شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین(ع) بوده‌ایم، اما قادر به ارائه مستند علمی درباره تأثیر این امر بر بیمار نیستیم و یا در کل از میزان و اهمیت تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت بی‌اطلاعیم؛ این نقصان امروز بیش از همیشه در ساختار مدیریت سلامت نمایان شده است؛ به‌ طوری‌ که نیازمند اقدامی کارشناسانه و عملی با مشارکت جمعی حوزه‌های علمیه در سراسر جهان، جامعه پزشکی و تمام افراد مطلع و آگاه در این زمینه هستیم.
محمد شرافت با بیان اینکه معنویت در تسکین و درمان آلام و دردهای روحی و جسمی انسان مؤثر است، گفت: شاهد توکل و توسل بیماران به ذات حق تعالی و معصومین‌ (سلام ا... علیهم الاجمعین) بوده‌ایم و بسیار شنیده‌ایم که بیماران آگاهانه و با اعتقاد همه چیز را به حضرت حق واگذار و از او طلب شفا می‌کنند. اما اگر از ما بپرسند چه جایگاهی برای شفای بیماران در ابعاد معنوی قایل هستیم، تقریباً باید اذعان کنیم که مستند علمی برای آن‌ها تهیه نکرده‌ایم و اصولاً نمی‌دانیم و یا نمی‌توانیم از میزان تأثیر اعتقادات مذهبی و معنوی بر سلامت مطلع شویم و آن را به‌ کار گیریم.http://iqna.ir/fa/news/3770423
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۸:۲۱
0
1
مناسبت سازی دو لایه دارد؛ یکی لایه ظاهری که بر عواطف و احساسات مردم سوار شده و همیشه مورد توجه است و از این به عنوان ابزاری در برابر انتقادهای سازنده و غیر سازنده استفاده می شود و لایه دیگر باطنی و پشت پرده است که مربوط به اقتصاد مناسبتی می شود، مناسبت سازی یک پایه اقتصادی داشته که در دنیا مرسوم است و هر فرهنگی به فراخور باورها و اعتقادات خود و مردم خویش دس به این کار زده و از حواشی آن به سود خوبی می رسند؛ مشکل عزاداری کردن و مولودی گرفتن برای اهل بیت علیهم السلام اجمعین نیست و کسی با اینها مشکل ندارد و منتفعین این رسوم از این احساسات پاک برای خود سود می جویند، مشکل بدعت ها و خورده فرهنگ های دینی است که به واسطه این سود جویان برای روزآمد شدن، تکراری نبودن و قص علی هذا اضافه می شود؛ خورده فرهنگ امروز من شما به سنت نسل بعد ما تبدیل شده و این چخه ادامه دارد و طی دو قرن و سه قرن دیگر چیزی از اصل آن باقی نخواهد ماند؛ مشکل اصلی و حال حاضر ما این است. این را هم بدانیم که در طول تاریخ بر همه ادیان این انحرافات و انشعابات وارد شده و تاجایی رسیده که نیاز به تجدید نظر الهی بود و پیامبری ارسال می شد و دین مبین اسلام هم از این قاعده مستثنی نیست. دین محل بحث اهل علم است نه مداح و قاری و حافظ قرآن که صرفا جنبه های شعاری و سطحی از دین را یافته اند و چون در سطح مانده اند برای بالا بردن خود از یافته ها فراتر رفته ه بافته می رسند. این مشکل را حل کنیم، این حل بشود نمکی که سهل است فلفلی و قلقلی هم هر از این حرف ها بزنند یا نزنند تأثیری نخواهد داشت.
مشکل مداح خوش صدا و بیسواد، قاری خوش تیپ و بیسواد، مدیر اصطلاحا قرآنی اما... هستند. مشکل دین این است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۸:۴۲
1
0
آقایان مداح دلشان واقعا برای گریه بر امام حسین سوخته ؟
ولله اگر اینطور باشد . شما دلتان برای دستمزدهای چند صد میلیونی خودتان سوخته .!!!
سید محمد لهراسبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۱۵:۱۶
0
1
کسی که خودشو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد.. اینا خودشون هم میدونن حرف بی ربط دارن میزنن اما امان از منفعت طلبی
سید محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۱:۳۷
0
1
رهبری چند وقت پیش جوانان را از نزدیک شدن به گرایشات تکفیری پرهیز دادند ماشاءالله عده‌ای که که خودشون رو دیندار میدونن دارن یک مسئول مملکت را که جدیدا آب در لانه مورچه گان ریخته واتفاقا سراینده شعر در رابطه با اهل بیت است را با بهانه های واهی تکفیر می کنند
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۹:۱۸
0
0
اگر رانت و فساد در وزارتخانه است و با ارز 4200 توماني به جاي دارو و لوازم پزشكي چيزهاي ديگري وارد كرده و با قيمت آزاد فروخته اند ، باز هم بيعرضگي دولت و اين وزرا است ، اين مطلب توهين ايشان به عزاداري را پوشش نمي دهد . افسردگي و خودكشي از بي تدبيري دولتمردان است نه گريه براي شهادت اهل بيت عليهم السلام . ايشان فرق شهادت و وفات را نفهميده اند يا بدتر از آن فهميده اند ولي مي خواهند خود را از بي تدبيري تبرئه كنند .
captcha