تحصیل در دانشگاه پیام‌نور محتوا محور است/ کارآفرینی؛ رویکرد دانشگاه پیام‌نور
کد خبر: 3835006
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

تحصیل در دانشگاه پیام‌نور محتوا محور است/ کارآفرینی؛ رویکرد دانشگاه پیام‌نور

گروه اجتماعی - رئیس دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه تحصیل در دانشگاه پیام‌نور محتوا محور است، گفت: رویکرد دانشگاه پیام‌نور کارآفرینی است.

تحصیل در دانشگاه پیام‌نور محتوا محور است/ کارآفرینی؛ رویکرد دانشگاه پیام‌نور

به گزارش ایکنا اصفهان، محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور کشور، امروز چهارشنبه 23 مرداد ماه 98 در نشست خبری این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور با حدود 430 هزار دانشجوی فعال در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که دانشجویان آن در 500 مرکز و واحد تحصیل می‌کنند و 4000 عضو هیئت علمی و 10 هزار کارمند در این دانشگاه مشغول به کار هستند. همچنین این دانشگاه 43 مرکز و نمایندگی در سراسر جهان با 6000 دانشجوی بین‌المللی دارد.
وی ادامه داد: رشته‌های دکترا در این دانشگاه کاملا حضوری برگزار می‌شود، اما بعضی از رشته‌ها به صورت نیمه حضوری و بعضی نیز به صورت کاملا غیر حضوری در حال ارائه هستند. تحصیل در این دانشگاه بیشتر محتوا محور است، تا سال گذشته محتوای مورد مطالعه دانشجویان بیشتر به صورت کتاب و جزوه بود، اما در حال حاضر بسیاری از محتوای مورد نیاز دانشجویان دروس دیجیتال و الکترونیکی است.
رئیس دانشگاه پیام نور کشور افزود: از سال قبل، 23 درصد آزمون‌های ما به صورت آنلاین برگزار می‌شود و دانشجو بلافاصله پس از پایان امتحان نمره خود را دریافت می‌کند. تلاش ما این است که این درصد در هر ترم افزایش پیدا کرده و برای حذف آزمون‌های کاغذی که از اهداف زیست محیطی نیز هست، تلاش کنیم. این کار باعث صرفه جویی در هزینه‌های جنبی امتحان و بالا رفتن سرعت و دقت می‌شود.
زمانی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور در عین دولتی بودن بخشی از هزینه تحصیل را از دانشجویان به صورت شهریه دریافت می‌کند که ما در حال تلاش هستیم در پرداخت این هزینه به خانواده‌ها کمک کنیم. به این منظور صندوق رفاه دانشجویی مقداری از شهریه تعدادی از دانشجویان را تامین می‌کند که امیدواریم این مقدار افزایش پیدا کند. علاوه بر این ما قراردادهایی با چند بانک امضا کرده‌ایم که دانشجو با مراجعه به بانک می‌تواند کل شهریه دوران تحصیلش را با کارمزد 2/1 درصد به صورت وام دریافت کند. در مناطق محروم نیز ما قراردادهایی با بنیاد علوی منعقد کرده‌ایم و در سال قبل 4/2 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای دانشجویان اختصاص داده شد.

سیاست دانشگاه پیام‌نور کارآفرینی است 
وی گفت: ما برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نیز با کانون عالی صنفی کافرمایان ایران قراردادی بسته‌ایم تا هر دانشجو بر اساس علاقه و تخصص‌اش در صنف خاصی مشغول به کار شده و دوره‌های کارآموزی را بگذراند و احتمالا زمینه شغلی آینده‌اش را هم تامین کند. قراردادی نیز به تازگی امضا شده که طی آن با هماهنگی با استانداری و فرمانداری هر منطقه مشخص می‌شود هر منطقه به چه تخصصی برای اشتغال نیاز دارد و مجری آن نیز دانشگاه پیام‌نور است.
زمانی تصریح کرد: طی این طرح تا سقف 100 میلیون تومان وام در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار داده می‌شود تا بتوانند تولید اشتغال کنند. به علاوه ما تفاهم‌نامه‌ای نیز در بحث کدنویسی برای دانشآموزان امضا کرده‌ایم که آموزش آن بر عهده دانشگاه پیام نور و ساپورت آن بر عهده یک استارتاپ خصوصی است. ما در این کلاس‌ها خلاقیت دانشآموزان را تقویت کرده و تا پایان سال قصد داریم حدود 1 میلیون نفر را زیر پوشش این طرح قرار دهیم.
رئیس دانشگاه پیام نور کشور گفت: بودجه‌ای که دانشگاه پیام نور دریافت می‌کند، معادل 30 درصد هزینه‌های این دانشگاه است که 70 درصد از درآمد دانشگاه درآمد اختصاصی دانشگاه بوده که بخشی از آن، از طریق شهریه دانشجویان و بخشی از طریق قراردادهای پژوهشی و فناوری با مراکز صنعتی یا طراح‌های مسائل اجتماعی به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: در سال 92 حدود 2/1 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور در حال تحصیل بودند که این تعداد در سال گذشته به حدود 430 هزار نفر رسیده است. در واقع درآمد شهریه‌های ما به حدود یک سوم تقلیل یافته و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است که این عدم تعادل برای ما یک چالش است. البته ما هرگز دست به تعدیل نیرو نمی‌زنیم، بلکه برای نیروها کارآفرینی می‌کنیم.
زمانی اضافه کرد: در دانشگاه پیام نور حدود 15 هزار رشته محل تحصیل وجود دارد که در تعدادی از این رشته‌ها داوطلبان بسیار کمی در حال تحصیل هستند. ما در بحث ساماندهی قصد داریم این رشته‌ها را با رشته‌های جدید و بین رشته‌ای جدید و مورد نیاز جامعه جایگزین کنیم.
انتهای پیام

captcha