«حجاب»، مانع تحقق اهداف تهاجم فرهنگی
کد خبر: 3836041
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

«حجاب»، مانع تحقق اهداف تهاجم فرهنگی

یکی از مهم‌ترین مسائل در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، وجود چالش های درونی و بیرونی است که مدیریت فرهنگی و استفاده از ظرفیت های مردمی می تواند اثرات تهاجم فرهنگی بیرونی را خنثی کند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: حجاب و عفاف یکی از مسائل مهم این روزهای جامعه به ویژه میان جوانان محسوب می شود. موضوعی که شاید به تبع کم کاری های داخلی و تهاجم فرهنگی، شاهد تغییر مفهوم آن در جامعه هستیم. اما در کنار تمام تلاش ها در فضای مجازی و رسانه های غربی برای کم رنگ کردن فرهنگ ایرانی_ اسلامی، برخی دیگر در داخل کشور نیز از دستگاه های دولتی تا بنیادهای مذهبی و مردمی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تلاش کرده اند. به طوری که در سال های اخیر گروه های مردمی زیادی با عناوین مختلف از جمله «آمرین به معروف»، در این حوزه ایجاد و شروع به فعالیت کرده اند. به همین منظور به گفتگو با مسئولین یکی از این بنیادهای فرهنگی و مردمی نشستیم تا درباره اهداف و اقدامات این مجموعه و مسائل حوزه عفاف و حجاب بحث کنیم.

در همین خصوص، سید مهدی سید محمدی مسئول بنیاد مردمی «عفاف و حجاب» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد این بنیاد در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: بنیاد عفاف و حجاب یک مؤسسه مردمی است که در راستای ترویج و تبلیغ حجاب اسلامی فعالیت می کند. این فعالیت از سال ۱۳۹۰ و به همت جمعی از افراد علاقمند و با انگیزه های ایمانی و انقلابی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب علاوه بر آنکه آموزه دینی و اسلامی است از حمایت های روان شناختی و جامعه شناختی نیز برخوردار است، اظهار داشت: دو واژه عفاف و حجاب را غالباً به همراه هم به کار می بریم به این دلیل که پیوند درونی عمیقی با یکدیگر دارند اما اینگونه نیست که دقیقاً مفهوم واحدی داشته باشند. بدون شک حجاب گرفتن یک نماد از عفت ورزیدن است.

وی افزود: عفت بر مفهوم خویشتن داری  استوار است از این رو انواع و شقوق مختلفی دارد. عفت در نگاه، عفت در کلام، رفتار، شکم و… امور دیگری که معمولاً همه ما درک مشترکی از آنها داریم. حجاب از این رو مهم است که هم برآمده از عفت است و هم عفت را تقویت می کند.

برای ترویج عفاف و حجاب، چالش های درونی و بیرونی وجود دارد

سید محمدی با بیان اینکه در فرآیند گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و تقویت حجاب به عنوان یک تصریح کرد: دسته ای از این چالش بیرونی و دسته ای دیگر «گفتمان»، با چالش هایی روبرو هستیم، درونی هستند. چالش های بیرونی همواره وجود داشته اند و همچنان نیز به حیات خود ادامه خواهند داد. چرا که دشمنان و معاندان فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجاب زن مسلمان را مانع تحقق اهداف خود می دانند.

مسئول بنیاد عفاف و حجاب ادامه داد: آنها انواع ظرفیت ها، ترفندها برای سست کردن باورها و گیرند. امروز فضای مجازی نیز در ابعاد گسترده ای تغییر در الگوهای زندگی زنان مسلمان را به کار در خدمت آنان است و در این جهت بسیار از آن سود می برند.

سید محمدی با اشاره بر چالش های درونی تقویت حجاب توضیح داد: طرف دیگر ماجرا چالش های درونی است. این چالش ها چنانکه تعدیل و یا برطرف نشوند، باید انتظار داشت، چالش بیرون اراده خود را بر ما تحمیل کنند. متاسفانه ما در داخل و در حوزه های مدیریتی و فرهنگی در زمینه عفاف حفره های زیادی داریم که دشمن از آن سوءاستفاده می کند.

وی با اشاره بر عوامل موثر در تاثیرگذاری بر مسئله عفاف و حجاب تصریح کرد: مدیریت فرهنگی منطقی و منسجم در کنار استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی و نیز توجه جدی به امکانات و مقدوراتی که رسانه به معنی اعم آن در اختیار قرار می‌دهد، کمک قابل توجهی به گفتمان حجاب خواهد کرد. در محیط فرهنگی سیال و پر تنش امروزی، همه نهادهای اجتماعی از خانواده تا نهاد آموزش و دولت باید در زمینه گسترش عفاف و حجاب کوشش کنند و تحت برنامه‌های واحد و مبتنی بر یک تقسیم کار واقع گرایانه و با جدیت به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنند.

مسئول این بنیاد مردمی بیان کرد: در این رابطه و به عنوان یک نهاد مردمی، همه فعالان حوزه عفاف و حجاب را به تأسی و پیروی از تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دعوت می‌کنم که بسیار دقیق و موشکافانه همواره به کار جدّی، همکاری، هم‌افزایی، هماهنگی همه بخش‌ها و اجرای برنامه‌های فراگیر، هوشمندانه و اثر بخش در زمینه عفاف و حجاب تأکید می‌کنند.

اجرای طرح های آموزشی و مهارتی برای ترویج حجاب

وی درباره برخی فعالیت های این بنیاد برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب توضیح داد: ما به عنوان یک نهاد مردمی با هدف ترویج مفاهیم اسلامی در جامعه، اقدامات مختلفی انجام داده ایم که برخی از آنها شامل راه‌اندازی دفاتر نمایندگی‌های استانی در سراسر کشور، اجرای برنامه‌های ترویجی، آموزشی و مهارتی، اطلاع رسانی و انجام تبلیغات شهری، برگزاری همایش ها و جلسات توجیهی در زمینه حجاب، تربیت مربیان عفاف و حجاب در سطوح مختلف، اجرای طرح های مشترک آموزشی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، همکاری آموزشی با جهاد دانشگاهی در زمینه تربیت مربی در محلات کلانشهرها، تهیه و تدوین درسنامه آموزش تربیت مربی (سطح ۲)، همکاری و تعامل با دستگاه های فرهنگی در اجرای برنامه های مشترک، شرکت در نمایشگاه های تخصصی عفاف و حجاب، تسهیل گری در برگزاری نمایشگاه های محصولات عفاف و حجاب در سراسر کشور، اجرای برنامه های مشترک با سازمان های مردم نهاد با موضوع عفاف و حجاب، شرکت فعال در کارگروه ها و کمیته های تخصصی دستگاه های ذی ربط است.

سید محمدی درباره اهداف این بنیاد در راستا ترویج عفاف و حجاب نیز عنوان کرد: طی سال های اخیر بنیادهای مردمی زیادی برای آشنایی بیش تر جوانان با مفهوم عفاف و حجاب و ترویج آن در قالب های امروزی ایجاد شده است. ما نیز از سال ۹۰ تاکنون با هدف تلاش برای رشد فضائل اخلاقی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان، نوجوانان و خانواده ها، ایجاد فضای مناسب جهت تشکیل نشستها، مباحثات و حمایتها از بارور کردن تفکر مذهبی در بین جوانان، تشکیل کانون های مردمی عفاف و حجاب در بین اقشار، بخصوص در دانشگاه‌ها، آماده سازی نسل جوان جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب، بهبود و گسترش اخلاق مداری در میان آحاد جامعه، برقراری ارتباط مؤثر و سازنده با نهادهای بین المللی فعال در حوزه عفاف و حجاب، کمک به ایجاد کانونهای مردمی عفاف و حجاب در سراسر کشور و برقراری ارتباط مؤثر و سازنده میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی در جهت تدوین علمی مباحث عفاف و حجاب فعالیت کرده است.

انتهای پیام

captcha