اجرای تعزیه‌خوانی در آستانه ماه محرم در گزانه لاریجان
کد خبر: 3837382
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱

اجرای تعزیه‌خوانی در آستانه ماه محرم در گزانه لاریجان

گروه فرهنگی- دهه پایانی مردادماه، روستای گزانه لاریجان میزبان اسطوره و نابغه تعزیه ایران حاج سقا مصفا بود تا بار دیگر پیام عاشورا و نهضت حسینی از زبان حنجره این پیر غلام ۷۵ ساله حسینی به گوش مردم برسد.

اجرای تعزیه‌خوانی در آستانه ماه محرم در گزانه لاریجانبه گزارش ایکنا از مازندران تعزیه و شبیه خوانی از دیرباز یکی از برنامه‌های عزاداری و نمایش آیینی سنتی ایرانیان بوده و کماکان این سنت و فرهنگ دینی و مذهبی در طی سال به ویژه در ماه محرم‌الحرام و صفر در کشور برگزار می‌شود.
حضور هنرمندان ایفاکنندگان نقش‌های متفاوت ائمه و نیز نقش شبیه خوانی حضرت ابوالفضل عباس و امام حسین علیهم السلام که غالباً در مراسمات تعزیه‌خوانی از آنها استفاده می‌شود ارزش و وجه خاصی به لحاظ معنوی و روحانی به این مراسمات داده است.
در دهه پایانی مردادماه، روستای گزانه لاریجان میزبان اسطوره و نابغه تعزیه ایران حاج سقا مصفا بود تا تا بار دیگر پیام عاشورا و نهضت حسینی از زبان حنجره این پیر غلام ۷۵ ساله حسینی به گوش مردم برسد.
حاج سقا که «حسن» نام دارد با عشق و ارادتش به علمدار کربلا و اجرای بیش از۶۰۰ مراسم شبیه‌خوانی فقط در نقش حضرت ابوالفضل‌العباس(س) به نام ساقی کربلا سقا نام گرفت.
این پیرغلام سید الشهدا که خود از خانواده‌های معظم شهداست عشق و ارادتی بی‌نظیر به خاندان اهل‌بیت(ع) داشته و خود را مدیون ائمه اطهار(ع) می‌داند.
حاج سقا مصفا در اواخر سال ۹۷ در اثر بیماری و عمل جراحی مدت ۹ ماه از میدان تعزیه‌خوانی دور بوده ولکن با توسل به ائمه معصومین(ع) صحت و عافیت یافته و با استعانت به خداوند متعال و توسل به حضرت ابوالفضل‌العباس سلام‌الله‌علیه مراسمی در شأن آن حضرت عباس آن اسطوره معرفت و ولایت پذیری برگزار کرد.
به گزارش ایکنا روستای گزانه با اهدای ۱۴ شهید در راه میهن و دین مبین اسلام یکی از روستاهای مذهبی در لاریجان مازندران بوده که تا کنون بیش از ۲۸ مراسم یادواره شهدای جنگ تحمیلی و دیگر مراسمات مذهبی با حضور مسئولین کشوری و لشگری در آن برگزار شده است.
همچنین در پایان این مراسم اهالی و هیئت امنای آستانه مقدسه امامزاده ابراهیم و مسجد جامع گزانه لاریجان از این پیر غلام و ذاکر بی بدیل و نابغه تعزیه ایران و مازندران و همچنین کربلایی رضا شفیعیان (رضوانی) قدردانی کردند.
انتهای پیام

captcha