«برگزاری مراسم احیای قرآنی شب عاشورا» در رسانه‌ها
کد خبر: 3839862
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷

«برگزاری مراسم احیای قرآنی شب عاشورا» در رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «مراسم احیای قرآنی شب عاشورا در شهرری برگزار می‌شود» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه، 12 شهریورماه، اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تعداد پنج خبر قرآنی و معارفی منتشر کرده است. در خبری با عنوان «پخش سخنرانی‌های آقامجتبی تهرانی(ره) از شبکه قرآن برای اولین‌بار» آمده است: سلسله مباحث مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی(ره) با موضوع محوری امر به معروف و نهی از منکر که در دهه اول محرم سال ۱۳۸۰ ضبط شده، به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. این سخنرانی‌ها که برای نخستین‌بار از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، هرشب در ایام محرم الحرام ۱۴۴۱ ساعت ۲۴ بامداد تقدیم مخاطبان قرآنی و معارفی تلویزیون خواهد شد.
در خبری دیگر با عنوان «برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن و نهج‌البلاغه ویژه طلاب» آمده است: آزمون سالانه حفظ قرآن و کریم و نهج‌البلاغه طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور ۵ مهر‌ماه ۱۳۹۸ به صورت متمرکز در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. این آزمون توسط معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه و باهدف تحقق خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت حافظان قرآن و تشویق طلاب برای حفظ آیات الهی و معارف نهج‌البلاغه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند جهت نام‌نویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه به نشانی www.tahzib-hozeh.ir مراجعه کنند. نام‌نویسی از روز ۱۷ شهریور‌ماه آغاز می‌شود و تا ۳۱ این ماه ادامه دارد.
در خبری دیگر با عنوان «مراسم احیای قرآنی شب عاشورا در شهرری برگزار می‌شود» آمده است: محفل احیای قرآنی شب عاشورا طبق سنوات گذشته امسال هم باحضور قاریان، حافظان و عموم عاشقان قرآن و عترت در مسجد جامع المهدی(عج) واقع در فلکه اول دولت‌آباد شهرری برگزار می‌شود. این برنامه باهمت جامعه قاریان شهرری برگزار و حاضران به تأسی از شهدای کربلا شب عاشورا را به تلاوت قرآن می‌پردازند. همچنین مدیحه‌سرایی و ذکر مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفایش از دیگر آیتم‌های این برنامه است. ذکر مصیبت امام‌حسین(ع)، قرائت زیارت عاشورا و مقتل‌خوانی هم گنجانده شده و اقامه نماز صبح و صرف صبحانه پایان‌بخش آن است. همچنین در این محفل آیات مربوط به جهاد، شهادت، ایثار و اوصاف بهشت و متقین تلاوت می‌شود. محفل احیای قرآنی شب عاشورا شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریورماه از ساعت ۱۱:۳۰ شب تا اذان صبح روز عاشورای ۱۳۹۸ ادامه دارد.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «کسانی که به آمریکا امید بسته‌اند در اردوگاه امام حسین(ع) نیستند» و «ترتیل صفحه ۱۳۸ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن آیات» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز پرکار بوده و تعداد چهارده خبر قرآنی و معارفی با عناوین «شعرخوانی محمد سهرابی در شب سوم محرم الحرام ۱۴۴۱+صوت»، «مداحی مهدی رسولی در شب سوم محرم ۱۴۴۱»، «قاب آه" با صدای محمد معتمدی ویژه محرم ۹۸ + فیلم»، «مداحی سیدمجید بنی‌فاطمه در شب سوم ماه محرم»، «روضه‌خوانی سعید حدادیان درباره حضرت رقیه (س)»، «چرا عزاداری از ۹ روز قبل از عاشورا؟ + صوت»، «وعده‌ خدا به حضرت زهرا(س) برای پذیرش مادری امام‌حسین(ع)»، «فیلم مداحی محمود کریمی در شب سوم محرم ۱۴۴۱»، «صنیف آئینی را جایگزین "سبک" کردیم/ یک مثلث، نماد اصلی تصنیف است»، «آداب ورود هیئت‌های مذهبی به مساجد»، «درسی که باید در مدرسه حسینی آموخت»، «پیام‌های امام حسین(ع) به یاوران ظهور/ انسان‌ها در جریان اربعین از ظلمت دنیا به نور الهی پناه می‌برند»، «سروده‌هایی در رثای حضرت رقیه (س):«خیال کن که رقیه زمین نخورده پدر/ خیال کن که سر دوش اکبرم مثلا...» و «تربیت دینی در مکتب حسینی/ چگونه مداحان از داغداری مردم در ماه محرم بهره‌وری حداکثری ببرند؟» منتشر کرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز تا ساعت 16 صرفاً دو خبر با عناوین «بعد از مسلم و هانی در زندگی خیری نیست» و «سنت ۵۰۰ ساله مرثیه‌سرایی و مرثیه‌خوانی در آذربایجان» را منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز بسیار پرکارتر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت تعداد 17 خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «همایش شیرخوارگان حسینی در بارگاه ‌حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود» آمده است: همایش شیرخوارگان حسینی همزمان در سراسر کشور با حضور انبوه مادران و کودکان شیرخواره در بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می گردد. آیین بزرگداشت مقام حضرت علی اصغر(ع)، روز جمعه ششم محرم، مصادف با ۱۵ شهریورماه از ساعت ۹صبح با حضور شیرخوارگان حسینی و مادران آن‌ها در مصلای بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.این همایش نورانی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی مجد و مرثیه سرایی مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حاج مجتبی باقری و شعرخوانی آقای قاسم نعمتی همراه خواهد بود.
شانزده خبر این صفحه در روز جاری شامل «سلسله نشست‌های «عاشورا و امروز ما» برگزار می‌شود»، «زیارت عاشورا بالاترین سرمایه ما محسوب می‌شود»، «ریشه‌های سیاسی وقوع عاشورا»، «مهمترین ویژگی و رمز ماندگاری نهضت عاشورا»، «ویژه برنامه‌های حرم کریمه اهل بیت(س) در دهه اول محرم»، « لبیک یا حسین(ع) ادای تکلیف الهی است»، «وارونگی حق و باطل، بدترین خطر برای جامعه معاصر»، «امام حسین (ع) بر عهد خویش با خداوند عمل کرد»، « امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت اجتماعی همگانی است»، «شصت پرسش اعتقادی برای کودکان»، «آیت‌الله مکارم شیرازی درگذشت حجت‌الاسلام میرزا محمدباقر نظام را تسلیت گفت»، «برنامه‌ هیئت‌های مذهبی، مسجدمحور باشد»، «سبک زندگی حسینی در زندگی شخصی و اجتماعی چگونه محقق می‌شود؟»، «درسی که گاندی از امام حسین (ع) گرفت»، «روز جهانی جهانگردی «محرمی» برگزار شود» و «روایت کمتر خوانده‌شده مهدی شادمانی از شب هشتم» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز تا این ساعت صرفاً یک خبر با تیتر «انتصاب اعضای شورای قرآن و معارف در معاونت صدا» منتشر کرده که در بخشی از این خبر آمده است: معاون صدای رسانه ملی در احکام جداگانه‌ای دبیر و اعضای حقیقی و حقوقی شورای قرآن و معارف معاونت صدا را منصوب کرد. در احکام صادره حمید شاه آبادی، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن به عنوان دبیر شورا و علیرضا بکایی، سید باقر پیشنمازی، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله طاهر رضی و محمد حسین سعیدیان به عنوان اعضای حقیقی و همچنین احمد ابوالقاسمی مشاور قرآنی معاون صدا و محسن کاویانی سرپرست شبکه رادیویی معارف به عنوان اعضای حقوقی این شورا منصوب شدند. در حکم معاون صدای رسانه ملی خطاب به دبیر این شورا، احصا و تدوین سیاست‌های اصلی و جهت‌گیری‌های کلان معاونت صدا در حوزه قرآن و معارف مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و مصوبات شورای عالی سیاستگذاری سازمان اشاره شده است. در حکم صادره معاون صدای رسانه ملی، وظایف این شورا در ۳ بند و بر مبنای ارائه ایده و قالب‌های نو و بر اساس هماهنگی و هم‌افزایی شبکه‌های گوناگون رادیویی در قالب برنامه‌سازی با استفاده از حوزه‌های مختلف مورد تأکید قرار گرفته است. مجتبی ایزدی دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدا هم درباره تشکیل این شورا به روابط عمومی معاونت صدا گفت: نظام حاکمیتی ما مبتنی بر معارف اسلامی و قرآنی است و انتظار این است که برنامه‌های شبکه‌های صدا و سیما در تعارض با این معارف نباشند.

باشگاه خبرنگاران جوان

هفت خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «آداب ماه محرم ۹۸ چیست؟»، «احادیث برتر درباره ماه محرم و امام حسین»، «داغ دل عزاداران در شب سوم محرم تازه شد/بی تابی مردم برای دختر سه ساله امام حسین(ع)+صوت»، «خاطراتم از معجزه ام البنین(س) بیشتر از یک کتاب می‌شود/چرا بچه هیئتی باید خالکوبی کند؟ / ۴۵ ساله مداحی می‌کنم»، «آنچه باید در هیئات مذهبی مورد توجه قرار بگیرد/حجت‌الاسلام قرائتی: عزاداری باشد؛ مردم آزاری نه +فیلم»، «پوشیدن لباس سیاه در عالم خواب، چه تعبیری دارد؟» و «روزی که خنده از چهره امام معصوم می‌رفت» هستند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری تعداد چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «آغاز پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب پنجره‌های تشنه» آمده است: سیزدهمین دوره پویش ملی مطالعاتی روشنا همزمان با آغاز ماه عزای حسینی، با محوریت کتاب «پنجره‌های تشنه»، نوشته مهدی قزلی آغاز شد.«پنجره‌های تشنه» روایت سفر ضریح جدید امام حسین (علیه‌السلام) از شهر مقدس قم به سمت کربلاست. در این کتاب لحظات شیرین و خواندنی از احساس مردم هنگام استقبال از این ضریح در قالب واژگان روایت می‌شود. این اثر 313 صفحه‌ای در خود حوادث و اتفاقات را جای داده است که به خوبی بیانگر طوفان احساسات و ارادت مردم کشورمان به سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) است. احساساتی که گاه با توصیف صحنه روبه رو شدن یک پیرمرد و پیرزن روستایی با ضریح جدید امام حسین(ع) به تصویر کشیده شده است و گاه با ابراز ارادت مردم به خادمان و بانیان ساخت و انتقال این ضریح.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « هیئت‌های عزاداری محلی به رقابت میان گرایش‌های سیاسی دامن می‌زنند»، «انواع ادبیات با بازنویسی باورهای عامه شروع می‌شود» و «سیری در حیات مجتهد فقید تهرانی» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا ساعت 17 امروز تعداد پنج خبر با عناوین «اعمال روز سوم ماه محرم/«حضرت رقیه(س)» از غم شهادت «سیدالشهداء» به شهادت رسیدند»، «تعبیر خوابِ مادر شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان امیری یک روز بعد از حیرانی»، «یک مداح باید چگونه رفتار کند؟»، «روز سوم ماه محرم بر «امام حسین (ع)» چه گذشت؟» و «از آیین «طشت گذاری» تا «شمع گردانی»/آداب و رسوم متفاوت استان اردبیل در ماه محرم» منتشر کرده است.

انتهای پیام

captcha