طلاب درس را به بهانه تبلیغ تعطیل نکنند
کد خبر: 3842785
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء:

طلاب درس را به بهانه تبلیغ تعطیل نکنند

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین جوادی آملی گفت: برای طلاب یک آفت جدی وجود دارد که آن‌ها را از درس دور می‌کند؛ اینکه طلبه‌ای که تازه وارد حوزه شده و استعداد درسی خوبی هم دارد، نباید وارد زمینه‌های تبلیغی و کارهای فرهنگی شود، هر چند تبلیغ لازم است اما نباید درس را رها و تعطیل کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه حجت(عج) تهران با حضور حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین مرتضی جوادی‌ آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به همراه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی روح‌الهی، معاون آموزش بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرمیثم سعیدی، مدیر فرهنگی و روابط عمومی دفاتر آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در تهران، ائمه جماعت مساجد منطقه، نماینده ولی فقیه در ناحیه بسیج مقداد تهران، سرکلانتری منطقه و اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت حجت(عج) صبح امروز، 26 شهریورماه در مسجد این حوزه علمیه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز شد و طلاب علوم دینی این حوزه علمیه بعد از انس با قرآن، با عترت الله(ع) پیوند برقرار کرده و در ایام سوگواری حسینی با مداحی و مرثیه‌سرایی به عزاداری سالار شهیدان دشت کربلا پرداختند.

سپس مراسم آیت‌الله علی سیف آملی، تولیت حوزه علمیه حضرت حجت(عج) تهران، طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جوادی آملی و هیئت همراه در گزارشی کوتاه درباره فعالیت این حوزه علمیه، گفت: این حوزه در سال 1342 تأسیس شد و اکنون طلاب این حوزه در دو بخش خواهران به تعداد 80 خواهر طلبه و در بخش برادران به تعداد 70 برادر طلبه در سطح یک مشغول تحصیل هستند.

وی با انتقاد از تعطیلی‌های زیاد در حوزه، اظهار کرد: متأسفانه تعطیلات زیاد در حوزه باعث لطمه خوردن به طلبه می‌شود که ما برای استفاده علمی بهتر طلاب، روزهای پنج‌شنبه نیز حوزه را دایر می‌کنیم.

در ادامه آیین آغاز سال تحصیلی این حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی جوادی آملی ضمن تقدیر از فعالیت‌های آیت‌الله سیف در این حوزه، گفت: جای خوشحالی است که بنده در بین شما طلاب جوان و عزیز تهرانی حضور یافته‌ام و دیدن این چهره‌های نورانی باعث خوشحالی بنده است.

 دو عالم شهادت و غیب

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء سپس به تببین دو عالم شهادت و غیب پرداخت و اظهار کرد: خدای عالم، بارها و بارها در قرآن کریم وجود دو عالم شهادت و غیب را یادآوری کرده است و خود را هم، عالم شهادت و غیب می‌داند. در قرآن هم به عالم غیب اشاره کرده و می‌فرماید «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ»[1].

وی درباره عالم شهادت گفت: عالم شهادت همین عالمی است که از طریق حواس و ادراکات حسی ما با آن ارتباط داریم و آنچه که به ادراکات حسی ما و تا حدی نفسی ما بر می‌گردد، مربوط به عالم شهادت است. اما با وجود اینکه عالم شهادت دارای وسعت و بزرگی است اما این عالم، مورد توجه خداوند نیست، زیرا این عالم محکوم به تخریب و ویران است و بقایی ندارد و به عبارت دیگر دار فنا و محل گذر است و با وجود همه زیبایی‌هایی که دارد، در پیشگاه خداوند اهمیتی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ولی وجود عالم شهادت ضروری است، چراکه آدم در این دنیا حیات ابدی خود را می‌سازد و می‌تواند تا آسمان پرواز کند. زیرا نقطه آغاز آدم از خاک است، پس ضرورت داشت که خداوند این عالم شهادت را بیافریند.

سه رسالت مهم انسان‌ها از منظر آیت‌الله جوادی آملی

فرزند آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با اشاره به نکته‌ای از نگاه والد بزرگوار درباره رسالت انسان‌ها، بیان کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی‌ آملی در کتاب مفاتیح‌الحیات 12 اصل را به عنوان مقدمه بیان کرده که در یکی از این اصول و عناوین فرمودند: «انسان سه رسالت عمده دارد که عبارتند از جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی».

وی ادامه داد: این آراستگی نظام طبیعت که در حد نهایت زیبا، جذاب و جالب آفریده شده و همه چیز بر اساس نظم، انضباط و ترتیب الهی است و از آن به‌ عنوان نظام احسن هستی یاد می‌کنند، این برای آن است که انسان بروید. انسان موجود جنبده‌ای است که رویش دارد، شهوت و غضب دارد و می‌رود که به عقل، اندیشه و تفکر و به قلب و سویدای هستی راه پیدا کند. به هر حال عالم شهادت عالمی است که از راه مجاری ادراکی و حسی قابل درک و فهم است.

عالم غیب؛ اصلی‌ترین عالم

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، عالم غیب را اصلی‌ترین و مهم‌ترین عالم دانست و گفت: اما عالم اصلی یک عالم دیگر است که همه انسان‌ها رهسپار آن عالم هستند و آن عالم غیب است و حتی مبدأ عالم شهادت نیز جهان غیب است و از آن عالم تنزل یافته است؛ آن عالمی که اصل است و همه به آن دعوت شده‌اند و همه به آن رهسپار هستیم.

وی ادامه داد: این طور نیست که این عالم شهادت که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، عالم اصلی باشد. حضرت حسین بن‌ علی(ع) آن کسی که وطن اصلی را لقاءالله قرار داده او نیز همسفر ما در عالم غیب است و حتی شهادت امام حسین(ع) سفر حضرت به دیار الهی و عالم غیب است که در سوره مبارکه فجر که به نام حضرت نام گرفته در آنجا می‌فرماید: «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ»[2]، بعد در ادامه باز می‌فرماید: «ارْجعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً»[3]. به هر حال در این عالم شهادت می‌بینیم خدا رهنمودهای لازم را نیز برای انسان بیان اما اختیار انتخاب را به خود انسان واگذار کرده است.

ایمان و معرفت؛ زینت انسان‌ها

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با طرح این پرسش که آیا ستارگان برای زینت انسان‌ها آفریده شده‌اند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ»[4]؛ وقتی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی این آیه را تفسیر کردند، فرمودند: «این ستاره‌ها زینت انسان نیست، بلکه زینت آسمان‌ها است در صورتی که زینت انسان، ایمان و معرفت است».

وی خطاب به طلاب تأکید کرد: شما طلاب عزیز در این روز آغاز سال تحصیلی حوزه، بدانید که در مسیری بزرگ قدم گذاشتید که انتهای این مسیر همین عالم غیب است و آشنایی با احکام و عقاید که زمینی نیست، اینها همه برای ورود به عالم غیب است، اصلاً اگر می‌شد در منشأ زمین سخن گفت، دیگر قرآن و عترت طاهره لازم نبود و انسان‌ها نیز مانند سایر ملل بر اساس نظم طبیعت زندگی می‌کردند.

شناخت کم مردم از عالم غیب

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی با انتقاد از اینکه امروزه مردم شناخت کافی به عالم غیب ندارند، گفت: اما خداوند می‌خواهد انسان بر اساس عالم غیب زندگی کند که متأسفانه الان مردم چنین شناختی از عالم غیب ندارند و عالم شهادت را اصل قرار داده‌اند، در صورتی که عالم اصلی عالم غیب است. آنچه اصل و اساس است و خدا ما را به آن دعوت کرده، عالم غیب است؛ قرآن می‌فرماید: «وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ»[5].

وی اظهار کرد: مسیری که حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی در پیش گرفته و حرکت می‌کنند، مسیر همین عالم غیب است و شما طلاب عزیز باید قدر بدانید که در این مسیر قرار گرفته‌اید. هر چند ما از جهت اینکه عالم شهادت مبدأ آفرینش بوده به این عالم هم توجه می‌کنیم اما عالم اصلی عالم غیب است.

چهره واقعی علم، الهی بودن آن است

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء افزود: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی می‌فرمایند: «آنچه در دانشگاه‌هاست یک لاشه از علم است و تا این لاشه به علت فاعلی مرتبط نباشد، نمی‌تواند علم اسلامی باشد»، علوم کنونی مثلاً از حرارت و نور خورشید سخن می‌گوید اما علم الهی می‌گوید «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ»[6]، خورشید را خدا آفریده است. ما در حوزه‌های علمیه به خودمان و جامعه چهره الهی علم را نشان می‌دهیم که باید آن چهره از علم را دید.

هدف از علم آموختن باز شدن در عالم غیب است

مرتضی جوادی آملی هدف از علم آموختن را ورود به عالم غیب دانست و گفت: طلاب عزیز باید اول یک باور در خود ایجاد کنید و بدانید علم واقعی چیست؟ برخی فکر می‌کنند وقتی از ادبیات عرب، صرف و نحو، شروع کردند، این‌ها علم است در صورتی که اینها محملی برای علم است، فکر نکنید که اگر در ادبیات عرب، یا در فقه و فلسفه قوی شدید، دیگر یک عالم و دانشمند حوزوی هستید، اینها نقشه‌های روی پرده است و این علم نیست.

وی تأکید کرد: هدف از این علوم و آموختن‌ها این است که این علوم بابی برای ورود به عالم غیب است تا ما از این طریق بتوانیم وارد عالم غیب شویم.

حجت‌الاسلام جوادی آملی دین را در سه بخش تعریف کرد و گفت: دین مجموعه احکام، اخلاق و عقاید است، پس شامل مباحث فقهی و حقوقی و امثال آن، مباحث اخلاقی و فضایل نفسانی و نیز مسائل عقیدتی یعنی جهان‌بینی ما (کلامی، فلسفی، عرفانی و وحیانی) می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بعد از روخوانی قرآن باید انسان به وجود عینی قرآن برسد، اظهار کرد: رسول‌الله(ص) قرآن نمی‌خواند، بلکه حضرت خودشان قرآن بودند، اصلاً قرآن چیزی جدا از پیامبر(ص) نیست و پیامبر(ص) قرآن ناطق است. اما ما باید با وجود کتبی، یا با وجود ذهنی، قرآن را بخوانیم تا از این طریق به وجود عینی قرآن برسیم، اما پیامبر(ص) از جایگاه وحی و حق‌الیقین قرآن را می‌خواندند. بعضی جهان را می‌بینند و نسبت به این جهان یک نگرش زمینی دارند، اما بعضی دیگر ملکوت را مشاهده می‌کنند.

وی افزود: اگر کسی با قرآن باشد، می‌بیند که این قرآن، عین حق است، اما ما چون ضعیف هستیم، آن را خوب نمی‌فهمیم، در صورتی که اگر کتاب لفظی باشد در آن متشابهات، عام و خاص وجود دارد، اما قرآن «ذلک الکتاب» است که در ابتدای سوره بقره آمده است.

چه کسی می‌تواند از قرآن برخوردار باشد؟

حجت‌الاسلام جوادی آملی با بیان اینکه فقط اهل تقوا می‌توانند از قرآن بهره‌مند شوند، بیان کرد: خداوند این قرآن را با عظمت نازل کرده است اما اگر کسی بخواهد از این قرآن برخوردار شود و آن را بفهمد باید تقوا داشته باشد و شرط مهم و اساسی فهم قرآن داشتن تقوا است که خداوند نیز در آیات ابتدایی سوره بقره بیان کرده و می‌فرماید «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ»[7].

وی ادامه داد: این کتاب الهی برای همه مردم است اما بهره و فهم آن فقط برای اهل تقوا است که خداوند نیز به صراحت در آیات ابتدایی سوره بقره آن را بیان فرموده است.

نشانه تقوا چیست؟

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به تبیین ویژگی‌ها و نشانه‌های اهل تقوا پرداخت و گفت: حالا پرسشی مطرح می‌شود که این تقوا چیست؟ اولین ویژگی و صفت اهل تقوا و حتی شرط داشتن تقوا این است که در آیه بعد قرآن می‌فرماید «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ»[8]؛ قرآن ایمان به غیب را اولین شرط اهل تقوا می‌داند.

وی ادامه داد: قرآن مثل سایر کتاب‌ها نیست که کسی چنین فکری داشته باشد، فهم این کتاب به فرموده خود قرآن تقوا است و اولین ویژگی تقوا هم ایمان به غیب است.

آفت طلبگی

حجت‌الاسلام جوادی آملی در پایان خطاب به طلاب، گفت: برای طلاب یک آفت جدی وجود دارد که شما را از درس دور می‌کند؛ اینکه طلبه‌ای که تازه وارد حوزه شده و استعداد درسی خوبی هم دارد، نباید وارد زمینه‌های تبلیغی و کارهای فرهنگی شود، هر چند تبلیغ لازم است اما در دیگر ایام نباید درس را رها و تعطیل کرد. در حوزه علمیه تهران استعدادهای خوب و درخشانی وجود دارد اما این حوزه موفق نبوده است و علت آن همین آفت است که طلاب را درگیر مسائل تبلیغی کردند. با رفتن به تبلیغ، فضای علمی، ذهنی و فکری شما طلاب مستعد درگیر می‌شود و دیگر ذهن‌تان به درس نیست، حتی اگر کسی در تهران یک امام جماعت شود دیگر با وجود مشغله کاری نمی‌تواند خوب درس بخواند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جوادی آملی به همراه آیت‌الله سیفی آملی، تولیت حوزه علمیه حضرت حجت(عج) از بخش‌هایی از این حوزه علمیه بازدید کردند.

پی‌نوشت:

[1] . آیه 22 سوره حشر: اوست خدايى كه غير از او معبودى نيست، داننده غيب و آشكار است.

[2] .آیه 27 سوره فجر: اى نفس مطمئنه.

[3] . آیه 28 سوره فجر: خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد.

[4] . آیه 6 سوره صافات: همانا ما آسمان دنیا را به زیور ستارگان آراستیم.

[5] . آیه 22 ذاریات: و رزق شما و آنچه به آن وعده داده می شوید، در آسمان است.

[6] . آیه اول سوره تکویر: آنگاه كه خورشيد به هم درپيچد.

[7] . آیه 2 سوره بقره: اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است.

[8] . آیه 3 سوره بقره: آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی 

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۹ - ۰۱:۰۴
0
0
سلام بنده سال ها محضر ایت الله سیفی املی تلمذ کردم
captcha