شمس و مولانا خودشان را خاضع درگاه اهل بیت(ع) می‌دانستند
کد خبر: 3845148
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹

شمس و مولانا خودشان را خاضع درگاه اهل بیت(ع) می‌دانستند

حجت‌الاسلام جوادی آملی گفت: شمس و مولانا نه تنها در مقابل اهل بیت(ع) نبودند، بلکه خودشان را خاضع این درگاه می‌دانستند.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم، درباره اینکه آیا مولوی و شمس ترویج تفکر و فرقه ضاله و مضله می‌کنند یا خیر؟ گفت: هر فقیهی جایگاه فقاهت و نوع نگاهش به مسائل ممکن است با فقیه دیگر متفاوت باشد. اینجا یک نزاع صغروی مطرح است که آیا مولوی و شمس ترویج تفکر و فرقه ضاله و مضله می‌کنند یا خیر؟ عده‌ای این اعتقاد را دارند، ولی باید ادله‌شان را ذکر کنند و با توجه به سخنان محکمی که در مطالب مولوی وجود دارد باید این ادعای ضاله بودن بررسی علمی شود. اما برخی دیگر از فقها معتقدند آنچه مولوی و محققین و اهل معرفت مطرح می‌کنند، نه تنها در جهت آیات و روایات و عترت است، بلکه در سایه قرآن و معارف قرار دارد و هرگز در مسیر جریان فکری و فرقه‌ای ضاله نیست. اتفاقا این‌ها خودشان جزء کسانی هستند که با فرقه صوفیه همواره مبارزه داشتند. خود جناب مولوی و حکمایی مانند صدرالمتالهین مقابل این فرقه بودند و به عنوان «جَهَله صوفیه» مطرح و مردود و محکوم‌شان می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این سخن و ادعا که این‌ها در مقابل اهل بیت هستند، نیاز به تامل و تفکر دارد و با توجه به بازخوانی اندیشه این بزرگان، معلوم می‌شود که اینها نه تنها در مقابل اهل بیت نبودند، بلکه خودشان را خاضع این درگاه می‌دانستند و این طور نیست که حالا اگر شعر یا سخنی که با مبانی جور درنیامد داشتند، آنها را در مسیر مخالفت با کتاب و اهل بیت بدانیم.

وی تصریح داشت: برخی بر اساس این تصور که اینها مخالف اهل بیت هستند، علیه آنها فتاوایی می‌دهند. اما برخی دیگر از فقها این اعتقاد را ندارند و معتقدند این‌ها در راستای اندیشه اهل بیت هستند و مطالب را با بیانی هنرمندانه و با ذوق و شعر آمیخته و طرح می‌کنند. من فکر می کنم گرچه نظرات بزرگان و فقها همواره مورد احترام و تکریم است و هر چه فرموده‌اند در جایگاه خود مورد احترام است، اما همه نظرها یکسان نیست و این یک نزاع صغروی است و کبرای قضیه این است که همه معتقدند آنچه حق است، همان است که از خدا و اهل بیت به ما رسیده است و باید مورد توجه باشد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پایان تاکید داشت: متاسفانه این مباحث امروزه بیش از یک دعوای علمی مطرح است. برخی به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی به این اختلاف‌ها دامن می‌زنند. در طول تاریخ همواره بین حکما و متکلمین و محدثین و فقها نظرات و اختلاف‌های علمی وجود داشته و همه نظرات محترم است و باید در یک حوزه علمیه باز، این نظرات وجود داشته باشد و نباید با چماق تکفیر و تجهیل و تفسیق این‌ها رانده شوند، اما اینگونه مسائل بیش از بحث‌های علمی است و بیشتر بحث جریان‌هاست و عده‌ای که نان خود را در دعوا و نزاع می‌جویند دنبال این بحث‌ها هستند؛ وگرنه بحث های علمی همیشه بوده و اختلاف نظر فقها، محترم است.

captcha