منیّت و غرور؛ دام‌های شیطان برای طلاب
کد خبر: 3846065
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد؛

منیّت و غرور؛ دام‌های شیطان برای طلاب

گروه معارف ــ تولیت آستان قدس رضوی گفت: طلبگی و این لباس بلند غرور می‌آورد و شیطان برای هرکسی دامی دارد. منیت، غرور، خودبرتربینی و طلبکار بودن از دیگران دام‌های شیطان برای طلبه‌هاست و گناه شراب و قمار برای ما دام نیست.

منیّت و غرور دام شیطان برای طلاب دینیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، صبح امروز ۸ مهرماه، در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید در زمینه شبهات درباره قرآن، پیامبر و سایر موارد این‌چنینی پاسخگو باشند، چراکه حرف‌های زیادی علیه دین در فضای مجازی منتشر می‌شود و ما باید زمان را در نظر بگیریم. در زمان ما حضور روزافزون دین در زندگی بشر مشاهده می‌‌شود.

وی افزود: در دهه ۵۰ یا ۶۰ میلادی سکولاریسم شکل گرفت. غربی‌ها نوشتند که دین در حال خارج شدن از حیطه زندگی و اجتماع است و این یعنی جامعه بدون دین است. پس از انقلاب اسلامی همان افرادی که این سخن را نوشته بودند از کلام خود برگشتند و مقالاتی را در رابطه با احساس گرایش به دین نوشتند و گفتند که گرایش به دین رو به تزاید است.

مروی گفت: امروز دین به جامعه آمده و متفکران غربی هم آن را پذیرفته‌اند و دین امروز حضور پررنگ‌تر و تأثیرگذارتری در زندگی دارد، اما دشمنان از هدف خود دست برنمی‌دارند و شبهات زیادی را مطرح می‌کنند.

در تمام زمینه‌ها مجتهد تربیت کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت تربیت طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: این مرکز باید برای امام رضا(ع) نیرو تربیت کند، باید مجتهد تربیت کنیم نه فقط در احکام فقهی بلکه در همه مسائل اجتماعی و معرفتی که نیاز جامعه است، نخبگان باید به این دانشگاه می‌آیند و ما هم مسئله‌ای برای هزینه کردن در این مسیر نداریم، ما باید مجتهدانی در همه حوزه‌ها اعم از فلسفی، کلامی و سایر بخش‌ها تربیت کنیم.

مروی اظهار کرد: وظیفه ما در دانشگاه رضوی تربیت قاضی نیست، قاضی را دانشگاه حقوق و قوه قضاییه تربیت می‌کنند، گرچه برای همه ائمه جمعه احترام قائل هستیم اما وظیفه ما تربیت امام جمعه نیست، در پذیرش دانشجو هم کمیت برای ما مهم نیست، بلکه کیفیت حائز اهمیت است.

دانشگاه رضوی باید دانشگاه نخبگان باشد
وی افزود: امام صادق(ع) شاگردانی تربیت کردند که در هر حوزه‌ای مجتهد بودند، دانشگاه رضوی باید دانشگاه نخبگان باشد و در تمام مسائل روز جامعه و این سوالات شبهات و تیرهایی که به سمت فکر جوانان می‌آید باید از این دانشگاه بازگردانده شود، البته این ایده شخصی ماست و این حرف به معنی تعطیل کردن رشته‌ها و امور اجرایی فعلی در دانشگاه نیست و ما پشتیبان دانشجویان پذیرش شده در این دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی هستیم و از آن حمایت می‌کنیم.


تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح روایتی از امام صادق(ع) در زمینه علم‌آموزی گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «علم با فراگرفتن حاصل نمی‌شود و علم واقعی نور هدایتی است که خدا در قلب بنده قرار می‌دهد»، کسب چنین علمی شرایطی دارد و یکی از شروط آن مستقل کردن حقیقت عبودیت در نفس خویش است، حقیقت عبودیت خود سه بخش دارد، اول اینکه خدا را مالک حقیقی عالم بدانی و دوم این که عبد خدا برای نفس خود تدبیر نمی‌کند، بلکه خدا تدبیرگر نفس اوست و بنده باید تکلیف خود را انجام دهد و نتیجه را به خدا بسپارد.

امام خمینی(ره) به دنبال انجام وظیفه بود
مروی گفت: از امام خمینی(ره) در رابطه با تدبیر تشکیل حکومت پرسیدند و فرمودند: «تا جایی که در خاطرم هست، هیچ‌وقت چنین فکری در رابطه با تشکیل حکومت نکردم» برای آنان که دنیای فکر می‌کنند، چنین چیزی قابل پذیرش نیست و در تصورات مادی چنین چیزی قابل قبول نمی‌شود، امام خمینی(ره) فرمودند: «من به دنبال انجام وظیفه بودم» این مصداق سخن امام صادق(ع) است و خدا چنین توفیقات و برکات عظیمی را به این حرکت عنایت فرمود، ما علم و دانش را مدیون علما هستیم، اما امام خمینی(ره) توفیق دیگری داشت.

وی با اشاره مجدد به سخن امام صادق(ع) در خصوص علم و عبودیت اضافه کرد: ما طالب علم و دانش و مخاطب این سخن هستیم، نشانه دیگر عبودیت این است که انسان ببیند خدا به چه چیزی امر کرده و کجا نهی فرموده و به همان ترتیب عمل کند، انسان اگر می‌خواهد به جایی برسد، باید تعلقات دنیایی را در گودالی بریزد تا رشد کند، گام اول این مسیر از خود گذشتن است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید: «عمل خود را پاک کن، ما هم اگر می‌خواهیم کار پیامبرگونه انجام دهیم باید عمل خود را پاک کنیم، طلبگی و این لباس بلند غرور می‌آورد و شیطان برای هرکسی دامی دارد، منیّت و خود را برتر از دیگران دیدن و طلبکار بودن از دیگران دام‌های ما طلبه هاست، گناه شراب و قمار برای ما دام نیست.

عزت ما از علمای متواضع است
مروی با بیان خاطراتی از شخصیت مرحوم حجت‌الاسلام نهاوندی و آیت‌الله بروجردی اضافه کرد: ما عزت خود را از علمای متواضع داریم، روحانیت ما چنین افرادی بودند و ما در مسیری هستیم که پیشینیانمان چنین نورانیتی داشتند و نیاز است که زندگی‌نامه علما را مطالعه کنیم

بنا بر این گزارش، در پایان این مراسم از نخبگان و برگزیدگان المپیادهای علمی تجلیل شد و مرکز مهارت آموزی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی افتتاح شد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha