شهرداری اصفهان به دنبال تحقق شهر فرهنگی / برنامه‌های روز اصفهان از 25 آبان برگزار می‌شود
کد خبر: 3846530
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹

شهرداری اصفهان به دنبال تحقق شهر فرهنگی / برنامه‌های روز اصفهان از 25 آبان برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ـ مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: هدف اصلی این سازمان، تحقق شهر فرهنگی بوده و برای این منظور، سندی با عنوان شهروندی فرهنگی تدوین شده است.

تحقق شهر فرهنگی؛ هدف سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، محمد عیدی، مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه 9 مهرماه، در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: حکم صادر شده بر اساس چارت وزارت کشور در سال 96 موجب شد تا ساختار حجیمی به نام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و در کنار آن، وظایف محوله معاون شهردار تعریف شود. این ساختار چارت داشت، ولی فاقد اساسنامه بود و هنوز نیز دچار این پارادوکس است، البته تلاش می‌کنیم تا تکلیف آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه دومین مشکل به وجود آمده برای سازمان، کاهش بودجه به دلیل مشکلات اقتصادی بود، افزود: در سال 95، بودجه سازمان به 11 میلیارد تومان می‌رسید. در سال 96، بودجه سازمان فرهنگی 10 میلیارد و 685 میلیون تومان، سازمان ورزش 3 میلیارد و 300 میلیون تومان و در مجموع، رقمی در حدود 14 میلیارد تومان بود، فارغ از کمک بودجه‌ای که هر سال صرف پرداخت حقوق کارکنان سازمان می‌شود. در سال 97، بودجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی حدود 4 میلیارد و 584 میلیون تومان بود و امسال این رقم به 5 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده که نسبت به سال قبل، 28 درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه به دلیل مشکلات پیش آمده، با افزایش 4 تا 5 برابری هزینه‌ها نیز مواجهیم.

شهرداری اصفهان به دنبال تحقق شهر فرهنگی

مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در سیر تحول مفهوم شهر، ناگزیریم به سمت شهر فرهنگی حرکت کنیم که موازنه میان انسان و کالبد در شهر را مدنظر دارد. در واقع شهری که زیست‌پذیر، معناگرا و انسان‌محور باشد، شهر فرهنگی خواهد بود. انسان‌محوری نه به معنای اومانیستی و اگزیستانسیالیستی آن، بلکه منظور این است که شهر پاسخگوی نیاز شهروندان باشد. اگر شهر به انسان احترام بگذارد، متقابلا انسان نیز به شهر احترام خواهد گذاشت.

عیدی بیان کرد: با وجود مشکلات پیش آمده، تلاش کردیم میزان مشارکت‌جویی اجتماعی را در دو سطح رسمی و همکاری با نهادهای مدنی افزایش دهیم. در سطح رسمی، دست نیاز به سوی تمام ارگان‌ها دراز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا نوعی توافق و اجماع بر سر اهداف فرهنگی ایجاد شود. اگر این توافق ایجاد شود و میزان مشارکت‌جویی افزایش یابد، نشاط اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گیرد. در نشاط فرهنگی، میزان مشارکت‌جویی اجتماعی به قدری افزایش می‌یابد که شهروندان به مولد و نه مصرف‌کننده فرهنگ تبدیل می‌شوند. همکاری با نهادهای مدنی هم NGOها را شامل می‌شود و هم آن دسته از هیئت‌های مذهبی که کارکرد اجتماعی دارند و می‌توانند در رفع آسیب‌های اجتماعی به ما کمک کنند، البته بسیاری از هیئت‌های مذهبی این کارکرد را دارند و این باعث افتخار اصفهان است.

وی ادامه داد: در این راستا، اداره رویدادهای فرهنگی سازمان 53 درصد (700 میلیون تومان سهم مشارکتی)، اداره سلامت 80 درصد (یک میلیارد و 326 میلیون تومان)، اداره گردشگری 47 درصد، اداره مشارکت‌ها 70 درصد و اداره امور اجتماعی 45 درصد از کل برنامه‌های خود را مشارکتی قرار داده‌اند. در معاونت ورزشی نیز این اتفاق رخ داد. قبلا در جام مولای عرشیان یک رشته ورزشی یعنی فوتسال وجود داشت. در سال گذشته، 18 هیئت ورزشی در این مسابقات شرکت کردند، حدود 2000 گواهی ورزشی صادر شد و سهم مشارکت، 50 میلیون تومان بود. این مسابقات امسال با عنوان جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان برگزار شد که 18 هیئت، 35 رشته و 25 بانو در آن شرکت داشتند و حدود 4000 گواهی ورزشی صادر شد.

مردم‌سالاری فرهنگی در دستورکار سازمان قرار دارد
مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف این سازمان، تقویت خلاقیت فرهنگی از نگاه اجتماعی است، گفت: ما باید انگیزه و انگیزش ایجاد می‌کردیم تا شهروندان وارد فرایند تولید فرهنگ شوند، به همین دلیل بر اقتصاد فرهنگ تأکید داریم. در واقع مزیت ما، انگشت نهادن بر اقتصاد فرهنگ است که ظرفیت‌های بومی ما را به امر جهانی تبدیل می‌کند، اگر به دنبال صدور ارزش‌های ایران اسلامی باشیم؛ در این صورت باید به سمت مردم‌سالاری فرهنگی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: مردم‌سالاری فرهنگی سه شاخص دارد؛ اول اینکه به تنوع و تکثر احترام بگذاریم، دوم حق دسترسی و تصمیم‌گیری شهروندان را رعایت کنیم، به این معنا که شهروندان به تمام خدمات فرهنگی در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشند و سازمان میزان تصدی‌گری‌اش را در فرایندی تدریجی کاهش دهد. شاخص سوم نیز تقویت مسئولیت اجتماعی است که مطالبه‌گری را تقویت می‌کند.

عیدی سومین وظیفه سازمان را توسعه برنامه‌های عرصه‌محور خواند و افزود: ما پتانسیل این را نداشتیم که با این مقدار درآمد و اعتبار بر تعداد زیادی از شهروندان تأثیر بگذاریم. برنامه عرصه‌محور کمک می‌کرد تا وسعت تأثیر برنامه‌ها را گسترش دهیم، چون در دنیای امروز با وجود جذابیت‌هایی نظیر ماهواره، برنامه باید به استقبال مخاطب برود که نمود آن را می‌توان در برنامه محله عمودی و برنامه‌های معاونت ورزشی در تابستان امسال مشاهده کرد که تأثیرات خوبی نیز به دنبال داشت.

وی ادامه داد: وظیفه چهارم سازمان، توجه به حقوق فرهنگی است. ما در این جهان پر صدا و پر جاذبه نیاز داریم که امنیت فرهنگی خود را حفظ کنیم و برای این منظور، مدل هسته پیرامون را انتخاب کردیم که با زیست‌بوم ما انطباق بیشتری دارد. بر اساس این مدل، ما ارزش‌های ثابتی داریم که در هسته به آنها پای‌بندیم، ولی در صورت قابلیت انعطاف دارد تا بتوانیم با خود و جهان پیرامون‌مان به گفت‌و‌گو بنشینیم و در قالب‌های جدید تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

سند شهروندی فرهنگی؛ برنامه سازمان برای تحقق شهر فرهنگی
مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: ما برای ساختار جدید طبق دستور حوزه سیاستگزار باید برنامه تدوین می‌کردیم و به منظور تحقق شهر فرهنگی، برنامه‌ای با عنوان شهروندی فرهنگی را در دستورکار قرار دادیم که صورت مسئله‌محور دارد.

وی تعداد عناوین برنامه‌های اجرا شده سازمان در سال 97 را 1422 عنوان برنامه ذکر کرد و گفت: از این تعداد، 67 عنوان برنامه در نوروز 97 اجرا شد و تعداد برنامه‌های اجرا شده در مناطق 15 گانه شهرداری در سال 97 به رقم 5543 برنامه می‌رسد. همچنین سازمان بسته برنامه‌های مناسبتی شامل عید نوروز، هفته اصفهان، ماه مبارک رمضان، دهه ولایت، دهه کرامت، اوقات فراغت، بازگشایی مدارس، هفته دفاع مقدس، روز ایثار اصفهان، روز اصفهان، شب یلدا، دهه فجر، روز درختکاری و تسهیلات سفر را در کنداکتور برنامه‌های خود داشت، به اضافه طرح‌هایی که امسال موظف به اجرای آنها هستیم، مثل جایزه جمالزاده، صنعت سینما، جایزه امیرقلی امینی و هفته آب. ضمن اینکه معاونت فرهنگی شهرداری تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت امور خارجه (هفته آینده)، مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی سپهر اصفهان، سازمان بهزیستی و دفتر جمعیت سازمان ملل، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان پارک‌ها، پست، سازمان پسماند، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش منعقد کرده است.

26 مسئله محوری در شهر اصفهان وجود دارد
عیدی با اشاره به سند شهروندی فرهنگی، گفت: یکی از مشکلاتی که در شهرداری اصفهان و سایر دستگاه‌ها وجود داشت، این بود که برای مثال از سازمان مجری خواسته می‌شد تا میزان طلاق را کاهش دهد، در حالی که عدد پایه در این خصوص وجود نداشت، بنابراین امکان این نبود که از آن سازمان درباره تغییراتی که به وجود آورده است مطالبه‌گری کرد. نتیجه مهم است و نتیجه زمانی حاصل می‌شود که عدد پایه در اختیار داشته باشیم. در واقع برای داشتن شهر فرهنگی و تحقق شهروندی فرهنگی باید شهروندانی هویت‌مدار، مشارکت‌جو، مطالبه‌گر، خلاق، سالم و اخلاق‌مدار داشته باشیم. ما بر اساس ساختار شکست، نهایتا به 241 مسئله شهری رسیدیم که مختص شهر اصفهان است و بر مبنای آمار و ارقام، مسئله‌محوری را در دستورکار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان همزمان به 241 مسئله پرداخت، ادامه داد: اولین کاری که انجام دادیم، این بود که سند شهروندی فرهنگی را در اختیار مناطق 15 گانه قرار دادیم و جلساتی با حضور شهرداران مناطق برگزار کردیم. از آنجا که یکی از مشکلات موجود در حوزه مدیریت، تکثر برداشت‌ها از اصطلاحات است و این‌گونه نمی‌توان در مورد اهداف فرهنگی به اجماع رسید، واژگان را تعریف و میان برداشت‌ها اجماع ایجاد کردیم. در نهایت بر اساس مسائلی که در شهر اصفهان وجود دارد و امکانات و آمارهای مستندی که در اختیار داشتیم، به 26 مسئله محوری رسیدیم که مراکز سازمان موظف به پیگیری آنها هستند.

مشاور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: این سازمان در شش ماهه اول سال 98، 491 عنوان برنامه اجرا کرده است که تعداد برنامه‌های مناسبتی اجرا شده به رقم 985 عدد می‌رسد.

برنامه‌های روز اصفهان از 25 آبان برگزار می‌شود
همچنین در این نشست، مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: برنامه روز اصفهان برای اولین بار در آذرماه سال گذشته برگزار شد و امسال برنامه‌های مربوط به این روز از 25 آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان تا اول آذرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های روز اصفهان با هدف ایجاد نشاط اجتماعی اجرا می‌شود و سعی ما بر این است که تمام شهروندان تحت پوشش این برنامه‌ها قرار گیرند. تاکنون 13 اداره از اداره‌های سازمان بالغ بر 100 برنامه پیشنهادی برای بزرگداشت روز اصفهان به دبیرخانه ارسال کرده‌اند و فراخوانی نیز به منظور دعوت از نهادهای مدنی برای خلق رویداد در روز اصفهان ارسال شده است. ضمن اینکه بسته تکمیلی برنامه‌های روز اصفهان تا اول آبان‌ماه ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha