قدردان فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی باشیم/ لزوم توجه بیشتر به بخش خصوصی
کد خبر: 3848084
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
مطالات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ قدیری‌ابیانه:

قدردان فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی باشیم/ لزوم توجه بیشتر به بخش خصوصی

گروه اقتصاد ــ کارشناس عالی مدیریت استراتژیک اظهار کرد: ما در صنعت خودروسازی دچار معضل هستیم و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد پیشنهاد دهند که ساخت خودرو را هم به سپاه واگذار کنید چون نتیجه مثبت فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران را دیده‌اند لذا باید قدردان نیروهای مسلح و از جمله سپاه به خاطر فعالیت‌های آنها در عرصه سازندگی باشیم.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب، روز چهارشنبه دهم مهرماه در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران، بخشی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی اختصاص داده و از جمله بر نقش مهم سپاه پاسداران در اقتصاد مقاومتی و رونق تولید تأکید کردند: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خصوص حفظ آمادگی‌های علمی و عملی و آگاهی‌های سیاسی و استحکام سازمانی سپاه در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، کمک به محرومان و خدمت رسانی و مقابله با دشمنی ها را ضروری خواندند.

برای مشاهده متن کامل سخنان رهبر معظم انقلاب، اینجا کلیک کنید.

محمدحسن قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و کارشناس عالی مدیریت استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره اقدامات اقتصادی سپاه و و ضرورت‌های فعالیت این نهاد در عرصه سازندگی پرداخت و رونق تولید گفت: در زمان جنگ تحمیلی، نیروهای مسلح علاوه بر جنگ نظامی، در سازندگی در امور مربوط به جنگ، مشارکت فعال و مؤثر داشتند. در این دوران، نیروهای نظامی ما از جمله سپاه پاسداران، از ساختن سنگرها، بیمارستان‌های صحرایی، پل‌ها بر روی رودخانه‌های بزرگ تا هر اقدام دیگری در عرصه سازندگی انجام دادند.

استفاده سپاه از امکانات موجود در زمان صلح

وی ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی، این تجهیزات و نیروها که در جبهه به کار سازندگی می‌پرداختند تلاش کردند از امکانات موجود در زمان صلح در جهت سازندگی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنند و توانستند پروژه‌های عظیمی از قبیل راه‌سازی، سدسازی، پل‌سازی، ساخت کارخانجات، پتروشیمی‌‌ها را برعهده بگیرند و به خوبی از پس آن آیند.

قدیری‌ابیانه با اشاره به قدرت سازندگی نیروهای مسلح ایران اظهار کرد: شرکت‌های دیگر توان انجام چنین کارهایی را نداشتند. این پروژه‌ها حتی در زمانی‌که دولت هزینه‌های آن را به سپاه پرداخت نکرد ادامه یافت و روز به روز قدرت سازندگی نیروهای مسلح ما در کنار افزایش قدرت نظامی، افزایش پیدا کرد.

حضور نیروهای مسلح سایر کشورها در سازندگی

وی با اشاره به وضعیت فعالیت نیروهای مسلح سایر کشورها در عرصه اقتصاد گفت: طبیعتاً در چنین شرایطی کشور نیاز به سازندگی دارد و لذا این حرکات بسیار ثبت و اثرگذار بوده و هست. اصولاً به کارگیری امکانات سازندگی در زمان صلح در همه کشورها رایج است. اطلاعات ما حاکی از این است که در آمریکا 40 درصد پروژه‌های عمرانی بزرگ را ارتش و نیروهای مسلح این کشور انجام می‌دهند. بنابراین مشارکت نیروهای نظام و از جمله سپاه در زمینه سازندگی امری منحصر به ایران نیست.

در شرایط فعلی که حتی برخی مسئولان دولتی با فعالیت‌ها و سیاست‌های سپاه همسو نیستند اما آنها این موضوع را درک کرده‌اند که اگر سپاه مشارکت نمی‌کرد بسیاری از پروژه‌ها به نتیجه نمی‌رسید. نیروهای مسلح ما مسئول ساخت تجهیزات نظامی هم هستند و نمونه آن ساخت موشک نقطه زن با برد 2 هزار کیلومتر است

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک درباره انتقاداتی که مبنی بر حضور سپاه در فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد، یادآور شد: اینکه برخی افراد خواستار عدم حضور سپاه پاسداران در فعالیت‌های اقتصادی هستند منطقی و واقع‌بینانه نیست چراکه ما باید تمام امکانات کشور را برای سازندگی به کار گیریم و در این راستا، هم بخش دولتی، هم بخش خصوصی و هم سایر دستگاه‌ها و از جمله سپاه پاسداران باید به ایفای نقش خود بپردازند و در این زمینه فعال باشند.

لزوم توجه بیشتر به بخش خصوصی در اقتصاد

قدیری‌ابیانه با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور تصریح کرد: البته بهترین حالت ممکن این است که از ظرفیت بخش خصوصی در انجام فعالیت‌های اقتصادی نهایت استفاده صورت گیرد و بخش‌های دولتی و کارخانه‌های دولتی نیز به بخش خصوصی سپرده شود. اگر هم سپاه سدی را می‌سازد، بهتر است بعد از ساختن، مسئولیت مدیریت آن را به دیگر نهادها بدهد.

سفیر اسبق ایران در مکزیک بر لزوم قدردانی از نیروهای مسلح به خاطر فعالیت‌های مؤثر اقتصادی آنها تأکید و اظهار کرد: در شرایط فعلی که حتی برخی مسئولان دولتی با فعالیت‌ها و سیاست‌های سپاه همسو نیستند اما آنها این موضوع را درک کرده‌اند که اگر سپاه مشارکت نمی‌کرد بسیاری از پروژه‌ها به نتیجه نمی‌رسید. نیروهای مسلح ما مسئول ساخت تجهیزات نظامی هم هستند و نمونه آن ساخت موشک نقطه زن با برد 2 هزار کیلومتر است.

این کارشناس عالی مدیریت استراتژیک در پایان بیان کرد: اما ما در صنعت خودروسازی دچار معضل هستیم و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد پیشنهاد دهند که ساخت خودرو را هم به سپاه واگذار کنید چون نتیجه مثبت فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران را دیده‌اند لذا باید قدردان نیروهای مسلح و از جمله سپاه به خاطر فعالیت‌های آنها در عرصه سازندگی باشیم.

 

انتهای پیام
captcha