رتبه‌های ممتاز سال بعد در مسابقات قرآن شرکت نکنند
کد خبر: 3848549
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

رتبه‌های ممتاز سال بعد در مسابقات قرآن شرکت نکنند

گروه فعالیت‌های قرآنی- یک شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق در مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: نباید افرادی که یک سال رتبه ممتاز را کسب می‌کنند تا چند سال بعد اجازه شرکت دوباره در مسابقات را داشته باشند تا فرصت برای دیگران نیز فراهم شود.

صاحبان رتبه‌های ممتاز سال بعد در مسابقات قرآن شرکت نکنندزینب ضیاءدوست، شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق قرآن کریم از استان خراسان رضوی در چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا اصفان، اظهار کرد: من از هفت سالگی در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کردم، ولی فعالیت اصلی خودم را از دوازده سالگی با شرکت در مسابقات شروع کردم و در مسابقات آموزش و پرورش توانستم رتبه اول استانی را کسب کنم.

وی ادامه داد: در مقطع راهنمایی در مسابقات آموزش و پرورش سال 90 مقام دوم کشوری و سال 91 مقام اول کشوری را کسب کردم. سال 92 نیز به مسابقات قرآن اوقاف راه پیدا کردم و در رده زیر 16 سال صاحب مقام سوم و سال 93 صاحب مقام اول کشوری شدم. از سال 94 هم در مسابقات بالای 16 سال شرکت می‌کنم و تا به حال رتبه سوم و پنجم را کسب کرده‌ام.

این شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق در خصوص نحوه برگزاری مسابقات، گفت: چه خوب است که هزینه زیاد از حدی برای محل استقرار خرج نشود و این هزینه صرف جایزه همگانی متسابقین یا افزایش تعداد نفرات شود تا تعداد بیشتری از متسابقین خوشحال شوند. در این دوره از مسابقات، محل اسکان متسابقین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بسیار عالی بود و با اینکه مانند سال گذشته هزینه زیادی صرف نشد، ولی همه چیز تمیز و منظم بود.

ضیاءدوست گفت: سطح مسابقات بسیار عالی بود، فقط شاید بهتر باشد افرادی که یک سال رتبه ممتاز را کسب می‌کنند، تا چند سال اجازه شرکت دوباره در مسابقات را نداشته باشند تا فرصت برای دیگران نیز فراهم شود که بتوانند کسب رتبه کنند. اینکه هر سال افراد مشخصی صاحب رتبه شوند، جذابیت مسابقات را از بین برده است. قبلا محدودیتی بود که به آنها اجازه نمی‌داد تا سه سال در همان رشته شرکت کنند، ولی در حال حاضر این محدودیت دیگر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در خصوص این محدودیت بعضی از متسابقین معترض شدند که نمی‌خواهند از فضای مسابقات دور بمانند، چراکه دور بودن از این فضا باعث افت کار آنها می‌شود. در حالی که آنها برای بودن در مسابقات می‌توانند رشته خود را تغییر دهند، لازم نیست حتما دوباره در همان رشته شرکت کنند.

این شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق در خصوص محدودیت سنی شرکت در مسابقات، گفت: قبلا از سن 18 تا 40 سال می‌توانستند در مسابقات شرکت کنند، ولی این قانون در حل حاضر تغییر کرده و منی که 22 سال سن دارم، باید با فردی 45 ساله مسابقه بدهم که ناعادلانه است.

وی در ادامه گفت: در مسابقات «مدهامتان» شرایط سنی وجود دارد، مثلا شرکت‌کنندگان باید بین 18 تا 30 سال سن داشته باشند، این مسابقات هم می‌تواند به همین صورت برگزار شود. ما در حال حاضر باید با اساتید رقابت کنیم که باعث می‌شود سطحمان بالا برود، ولی همین باعث شده است افرادی که قبلا در مسابقات شرکت می‌کردند، دیگر حضور نداشته باشند، چون هیچ وقت رتبه‌ای کسب نکردند. اینکه من با استادم در مسابقه شرکت کنم، ناعادلانه است.

ضیاءدوست اضافه کرد: اوقاف در چند سال اخیر رتبه‌های اول، دوم و سوم را حذف کرد و به جای آن رتبه‌های «ممتاز»، «عالی» و «شایسته تقدیر» را قرار داد که در هر رتبه، سه نفر برگزیده شوند و سال بعد دیگر در مسابقات شرکت نکنند. اینکه رتبه‌های ممتاز هر سال در مسابقه شرکت می‌کنند، روحیه دیگران را خراب کرده و انگیزه آنها را برای شرکت در مسابقات از بین برده است.

وی در خصوص تاثیر انس با قرآن در زندگی، اظهار کرد: ازدواج من قرآنی بود، من در یک موسسه تدریس می‌کردم و خانواده همسرم من را پسندیدند و ما ازدواج کردیم. یعنی اگر من به قرآن رجوع نمی‌کردم و به تدریس آن نمی‌پرداختم، شاید این ازدواجی که رضایت بسیار زیادی از آن دارم، برای من به وجود نمی‌آمد.

این شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق تصریح کرد: قرآن در زمان کنکور نیز کمک حال من بود و با توکل به خداوند و این کتاب توانستم رشته خوبی قبول شوم. در طول زندگی نیز هر گاه اتفاقی من را پریشان می‌کرد، با قرائت قرآن می‌توانستم آن را فراموش کرده و امیدم را دوباره به دست بیاورم. همچنین در زمینه مسابقات هم پیشرفت خوبی داشتم و به مسابقات کشوری راه پیدا کردم و با دوستان بسیار خوبی آشنا شدم.

وی بیان کرد: خانواده من مذهبی نبودند و گاهی احساس می‌کردم به چیزی که می‌خواهم دست پیدا نمی‌کنم، ولی اکنون احساس می‌کنم چیزی را که می‌خواستم، به دست آورده‌ام. جوانان نیز اگر می‌خواهند در راه قرآن قدم بگذارند، بهتر است در جلسات قرآنی و مسابقات شرکت کنند. در مسابقاتی مانند مسابقات آموزش و پرورش افراد با همسن و سالان خود رقابت می‌کنند و به همین دلیل فضای سالم‌تری دارد. البته مسابقه همه چیز نیست، بلکه کمکی برای پیشرفت و جلو رفتن است.

انتهای پیام
captcha