«قدم عاشقی»؛ شرح حماسه پیاده‌روی اربعین در امتداد عاشورا
کد خبر: 3848773
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
پای روضه کتاب/۲۳

«قدم عاشقی»؛ شرح حماسه پیاده‌روی اربعین در امتداد عاشورا

گروه ادب ــ کتاب «قدم عاشقی» نوشته محمدرضا عابدینی تبیین حرکت کاروانی اربعین از امتداد عاشورا تا ظهور را دربرمی‌گیرد.

به«قدم عاشقی»؛ شرح حماسه پیاده‌روی اربعین در امتداد عاشورا گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «قدم‌های عاشقی»، که به مناسبت اربعین حسینی تدوین شده، ماحصل سخنرانی‌های محمدرضا عابدینی در چند سال اخیر است که در سه گفتار با عناوین اربعین و ظهور حق در طول تاریخ، اربعین امتداد عاشورا تا ظهور و شرح زیارت‌نامه اربعین تنظیم شده است.

گفتار اول دربردارنده نگاه تاریخی - تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولی الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ در این سیر و نسبت یابی اربعین به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیت‌های عاشورا برای مقدمه سازی ظهور است. گفتار دوم این مبنا را با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربه اندیشی در متن حماسه پیاده‌روی اربعین همراه می‌کند و تلاش می‌کند با نگاهی تحلیلی و مصداقی به نهضت اربعین ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی و تمدنی تحلیل کرده و در نهایت به آسیب‌شناسی اربعین بپردازد. در گفتار سوم تلاش شده است، به زیارت اربعین به عنوان فصل اخیر و کمالی غایی زائر نگاه شده و شرحی هر چند مختصر بر متن زیارت‌نامه اربعین، با این مبنا اراده شود.

نویسنده درباره عنوان کتاب در مقدمه آورده است: مخاطبان این اثر همه عاشقان اهل بیت(ع) هستند که در عصر سردی روابط انسانی و ایمانی، عاشقانه و با گرمی محبت حسین(ع) قدم در وادی عشق گذاشته‌اند و در پی احیای جمعی نشانه پنجم اهل ایمان در پیاده‌روی اربعین هستند، به همین جهت نام کتاب «قدم عاشقی» گذاشته شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: محور جریان اربعین حرکت به سوی امام با مرکب محبت امام است. این وحدتی که در کنگره اربعین ایجاد می‌شود، حول محور امام حسین(ع) شکل گرفته است. در واقع فرایند ظهور توحید والایی در جریان اربعین در حال وقوع است. همه چیز با مغناطیس محبت امام محک می‌خورد و سنجیده می‌شود. وقتی همه جاذبه‌ها به یک سمت باشد، اصطکاک برداشته می‌شود و همه در یک راستا قرار می‌گیرند؛ از این رو سرعت سیر انسان به مراتب افزایش می‌یابد و این یکی از عظیم‌ترین ظرفیت‌های اربعین است که  می‌تواند سیر انسان را اولاً واحد و توحیدی کرده و ثانیاً سرعت دهد و انسان را در حرکت‌ها و تصرفات عادی نیز همسو کرده و او را از اصطکاک‌ها، تعارض‌ها و آشوب‌ها نجات داده، وحدت ببخشد.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: ما هنوز عظمت آن چیزی را که در اربعین در حال رخ دادن است، نشناخته‌ایم. ظرفیت نهضت جهانی و حرکت جمعی و کاروانی اربعین مثل خود جریان عاشورا هنوز به خوبی شناخته نشده است. جریان اربعین جز اصلی‌ترین عناصر زمینه‌ساز ظهور بوده و بلکه به طور اجمال می‌توانیم بگوییم؛ نقطه آغاز حرکت شتابنده به سوی ظهور است. جریان حرکت اربعین این ظرفیت را دارد که پایه‌ترین زیرساخت برای تحقق نهایی تمدن توحیدی باشد و لذا گسترش حرکت کاروانی اربعین در دوران معاصر، عنایت الهی به ماست. 

در بخش دیگری با عنوان «ثبات و امنیت منطقه‌ای ثمره حضور پررنگ» آمده است: حماسه حضور پررنگ اربعین، برکات و ثمرات عظیمی را در منطقه ما به ارمغان آورده است، از جمله اینکه در منطقه، موجب امنیت و ثبات پایدار شده است. بسیار قابل تأمل است که کشور عراق که در این چند سال مهد آشوب و ناآرامی بوده است، میزبان عظیم‌ترین جمعیتی که در جهان جمع می‌شوند، می‌شود و این مراسم عظیم با کمترین دخالت نیروهای دولتی، با کمترین آسیب در امنیت کامل برگزار می‌شود. کاملاً واضح است که دولت عراق، قدرت کنترل این جمعیت را ندارد، بلکه خود این جریان است که به یک حرکت امنیت‌ساز برای منطقه تبدیل شده است.

یادآور می‌شود کتاب «قدم عاشقی» اثر محمدرضا عابدینی با شمارگان هزار نسخه و بهای ۳۰ هزار تومان به همت دفتر نشر معارف روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha