زائر واقعی امام حسین(ع) حریص، فریبکار و ظالم نیست
کد خبر: 3848903
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

زائر واقعی امام حسین(ع) حریص، فریبکار و ظالم نیست

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با بیان اینکه کسانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند از جانب اطرافیان زیر نظر هستند و نباید رفتاری خلاف شأن زائر امام حسین(ع) انجام دهند، افزود: زائر واقعی حریص، فریبکار و ظالم نیست. زائر امام حسین(ع) شفقت دارد و دنیا را طلب نمی‌کند.

باید مراقب باشیم که در پیاده روی اربعین مورد سوءقضاوت قرار نگیریمعصمت همتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: اگر کسی با توجه، تفکر و مراقبت در این پیاده‌روی شرکت کند، باورهای دینی‌اش تثبیت، به خداوند متصل شده و فراغتی برای تنها بودن با خود در مسیری که انتهایش به یکی از اولیای بزرگ الهی می‌رسد، پیدا می‌کند. اگر فرد در این مسیر مواظب باشد به کسی ظلمی نکرده و گناهی مرتکب نشود به خودشناسی و آرامش معنوی می‌رسد.

وی با اشاره به آثار اجتماعی پیاده‌روی اربعین، ادامه داد: در دنیا به سردمداری آمریکا، اسرائیل و عربستان ائتلافی علیه شعائر دینی شیعه صورت گرفته که قبلاً وجود نداشت و این راهپیمایی می‌تواند پیام‌های زیادی داشته باشد و به آنها بگوید تا زمانی که دین و شریعت وجود داشته و شیعیان حول محور شخصیت علی (ع) به هم محبت می‌کنند، اختلاف‌افکنی‌ها و دسیسه‌های شما نتیجه‌بخش نخواهد بود.

نشانه‌های مؤمن

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: همان‌طور که دیدید کشور عراق چند روز گذشته کمی شلوغ شد و رسانه‌های معاند هم آن را بزرگ کرده و حتی تعدادی را کشته اعلام کردند، چراکه آنها نگران وحدت مسلمانان ایرانی و عراقی و شیعه و سنی هستند.

همتی بیان کرد: این راهپیمایی برای دوستان ما مانند مردم یمن که بیش از پنج سال مورد ظلم هستند و یا مردم سوریه مایه دلگرمی است. این راهپیمایی به کسانی که هدفشان مقاومت حول اصولی مانند خداپرستی و امنیت است، نشان می‌دهد که دیدگاه آنها مورد تأیید افراد بسیار دیگری نیز هست و آنها تنها نیستند، بلکه به شریان هوشیار و کثیری متصل هستند.

وی گفت: در روایات آمده است که «زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است». امام حسین(ع) باب‌الرحمه خاص الهی است؛ ایشان هرچه داشت برای خدا در طبق اخلاص گذاشت و خداوند نیز همه را پذیرفت. پس اگر کسی با مراقبت در زیارت اربعین شرکت کند، حتماً مورد توجه و تثبیت ایمانی قرار گرفته و میلش به خوبی‌ها اضافه می‌شود. وعده‌های بسیاری نیز داده شده که این زیارت در شفاعت امام حسین(ع)، برآورده شدن حاجات دنیوی و اخروی و پذیرفته شدن توبه نیز تأثیرگذار است.

همتی با بیان اینکه کسانی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند مانند سفر حج از بایدها و نبایدهای این سفر آگاه باشند، گفت: مثلاً در سفر حج گناه کردن برای کسی که محرم شده است، مجاز نیست. زیارت امام حسین(ع) نیز همین‌گونه است، فردی که در این راهپیمایی شرکت می‌کند اگر کارهای اشتباهی بکند به نوعی هدف این حرکت را خراب می‌کند. هدف این است که خودمان را از گناهان و بدی‌ها جدا کرده و به خداوند نزدیک‌تر شویم.

زائر واقعی امام حسین(ع)

وی بیان کرد: بنابراین کسانی که در این حرکت شرکت می‌کنند از جانب اطرافیان زیرنظر هستند و نباید رفتاری خلاف شان زائر امام حسین (ع) انجام دهند. زائر ایشان حریص، فریبکار و ظالم نیست، زائر امام حسین شفقت دارد و دنیا را طلب نمی‌کند. هر رفتاری خلاف اینها آفت این راهپیمایی است. علاوه بر این زائران اربعین به کشوری دیگر وارد می‌شوند، کشوری که خودشان هم محب حسین ابن علی(ع) هستند، اما رفتارهای ما را قضاوت می‌کنند و ما باید بسیار مراقب باشیم ظلمی مرتکب نشویم تا مورد سوءقضاوت قرار نگیریم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان افزود: پیاده‌روی اربعین نباید به گونه‌ای باشد که ما فقط راه رفته باشیم و خستگی راه داشته باشیم، بدون اینکه درون‌مان تغییری کرده باشد. فرد در تمام مسیر باید به یاد داشته باشد که برای چه آمده و چه هدفی دارد. پس ما باید هم جنبه بیرونی مسئله را نگاه کنیم و هم بدانیم این کاری مستحب است و کار مستحب نباید موجب ضرر و آسیبی شود. اگر فرد به این نکات توجه کرد در حرکتی بسیار بزرگ و خودجوش و مردمی شرکت کرده است.

وی اظهار کرد: کسانی که در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند باید در هر زمینه‌ای از خودشان مراقبت کنند، درست است که اکثریت افراد شرکت‌کننده در این مراسم نیت پاک و خالصی دارند، ولی باید بدانیم هر کسی ممکن است آنجا حضور داشته باشد. پس بهتر است به هشدارهای امنیتی، بهداشتی و اخلاقی توجه کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران کشور برای بهتر برگزار شدن این راهپیمایی در تلاش هستند، ولی برای بهتر برگزار شدن این مراسم هرکسی باید مسئولیتی را که به او واگذار شده است به خوبی انجام دهد. مثلاً وزارت بهداشت مسئولیت دارو و تأمین امکانات بهداشتی را برعهده گرفته است و اگر این کار را به خوبی انجام دهد، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. مردم نباید احساس کنند وعده‌ها و عمل‌ها با هم متفاوت هستند.

انتهای پیام
captcha