مسجدسازی یا شهرسازی صرف؟ نمازهایی که قضا می‌شود
کد خبر: 3849006
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

مسجدسازی یا شهرسازی صرف؟ نمازهایی که قضا می‌شود

گروه معارف ــ گاهی دیده می‌شود که در مکان‌های تفریحی که مردم معمولاً در آن اجتماع می‌کنند، مکانی برای نماز تعبیه نشده، حال آنکه ممکن است مردم از بعدازظهر تا پاسی از شب در آن مکان‌ها حضور داشته و نمازشان به همین علت قضا شود.

شهرسازی صرف یا مسجدسازی؟ برای مکان‌های تفریحی مسجد بسازیمواژه مسجد از باب (سجد یسجد) مصدر میمی و یا اسم زمان و مکان است و بر وزن مشرق و مغرب است. مسجد به معنی سجده‌گاه، مکان سجده است. اما در قرآن و تمدن اسلامی، مسجد به مکانی گفته می‌شود که عبادتگاه مؤمنان است. وجه تسمیه عبادتگاه مسلمانان به مسجد از آن روی است که سر به سجده نهادن مظهر و نمود اوج فروتنی و کرنش در برابر خداست. از این رو در اسلام محل عبادت را مسجد نامیده‌اند.

کلمه مسجد حدود ۲۸ بار در قرآن ذکرشده، ۲۲ بار به صورت مفرد (مسجد) و ۶ بار به صورت جمع (مساجد) آن ۲۲ موردی که مفرد آمده ۱۵ موردش مقید به قید(الحرام) است که مراد از همه آنها همان مسجد مخصوص و معروف و مقدس مسجدالحرام در مکه است و یک مورد هم مقید به قید (الاقصی) که مراد از آن اولین قبله‌گاه مسلمانان مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است.

ساختن مسجد، از مستحبات مؤکد است و پاداشی بزرگ و ثوابی بسیار دارد. درباره اهمیت بنای مسجد احادیث فراوانی از طرق اهل بیت و اهل سنت رسیده است که اهمیت فوق‌العاده این کار را نشان می‌دهد. از پیامبر (ص) چنین نقل شده که فرمود: «من بنی مسجدا و لو کمفحص قطاة بنی الله له بیتا فی الجنة؛ کسی که مسجدی بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغی بوده باشد، خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا خواهد ساخت».

با وجود این تأکیدات اما گاهی دیده می‌شود که در مکان‌های تفریحی که مردم معمولاً در بعدازظهرها در آن اجتماع می‌کنند، مکانی برای نماز تعبیه نشده، حال آنکه ممکن است مردم تا پاسی از شب در آن مکانها حضور داشته و نمازشان به همین علت قضا شود.

گاهی نیز فضای درنظر گرفته شده آنقدر کوچک و یا با امکانات ابتدایی است که پاسخگوی تعداد زیادی از افراد نیست. باید توجه داشت که اگر کشور خود را اسلامی نام می‌نهیم، پس باید در تمامی موارد حتی کمی هم که شده به اسلام نزدیک شویم. جلوگیری از قضا شدن نمازی که اسلام به آن اهمیت بسیاری داده، یکی از راه‌های نزدیک شدن به فرامین این دین بزرگ الهی است.

به مسجد شهر به خصوص مساجد مکان‌های تفریحی سری می‌زنم. بیشتر آن‌ها یا کوچکند و یا وسایل و امکانات قدیمی دارند. درب برخی از آن‌ها نیز در برخی اوقات روز بسته است و این امر اجازه نمی‌دهد افراد در اوقات خاصی که نمازشان قضا می‌شود توقفی کوتاه داشته و نماز بخوانند که این امر نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

اعتباراتی که مجال مسجدسازی نمی‌دهد

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، دبیر مجمع خیرین مسجدساز خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: در حال حاضر تأمین زمین برای ساخت مسجد از نیازمندی‌های موجود روستاهای استان است و اگر این امر محقق شود مردم خود پای کار می‌آیند و ساخت مسجد را تا حدی پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه اعلام شده که اگر اعتبار مصوب را ارائه دهید زمین در اختیار ستاد قرار می‌گیرد، بیان کرد: ساخت مسجد با اعتبار مصوب غیرممکن است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی ساخت مساجد را در پارک‌ها ضروری دانست و بیان کرد: مساجدی که در پارک‌ها و یا اماکن تفریحی هستند بسیار شلوغ هستند و این امر نشان می‌دهد که مردم به مسجد در کنار مکان‌های تفریحی نیاز دارند تا از نماز خود غافل نشوند.

در طراحی شهر، مسجد را از یاد نبریم

کمیلی ادامه داد: اگر در پارکی مسجد وجود داشته باشد، کودکان در کنار تفریح برای حضور در فضای معنوی تشویق می‌‌شوند که این امر وجود مساجد را ضروری می‌کند.

وی افزود: در شهرسازی و طراحی آن نیاز داریم که در کنار محلات و بوستان‌هایی که ساخته می‌شود، فضایی برای عبادت مردم نیز ساخته شود که باید به این امر در شهرسازی توجه کرد.

دبیر مجمع خیرین مسجدساز خراسان‌جنوبی بیان کرد: از صداوسیما و مطبوعات درخواست داریم تا تبلیغات مربوط به مجمع خیرین مسجدساز را در رسانه‌های خود انعکاس دهند.

کمیلی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در وهله اول باید نقایص و مشکلات را بپذیریم چرا که در غیر این‌صورت نمی‌توان انتظار رفع مشکل را داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئولان در نظام اسلامی باید همه امکانات گسترده خود را در خدمت دین و دعوت به نماز بگذارند، افزود: یکی از اولویت‌های ستاد اقامه نماز جذب جوانان به مساجد است که ساخت مساجد در مکان‌های تفریحی می‌تواند به ترغیب جوانان به نماز بسیار کمک کننده باشد.

شهرسازی صرف یا مسجدسازی؟ برای مکان‌های تفریحی مسجد بسازیم

صحن مسجد پارک توحید توسعه یافت

سیدبرات شواکندی، دبیر ستاد اقامه نماز شهرداری بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: با توجه به رفاه حال نمازگزاران و گنجایش کم مسجد فعلی، بنا به دستور شهردار بیرجند عملیات توسعه صحن مسجد پارک توحید از ضلع جنوب آغاز شد.

وی از شروع این عملیات به متراژ 130 متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیون ریال خبر داد.

دبیر ستاد اقامه نماز شهرداری بیرجند در پایان افزود: عملیات اجرایی این پروژه به پایان رسیده و به زودی نماز جماعت در این مکان اقامه خواهد شد.

کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر را که بنگری در هر چند قدمی یک مسجد وجود دارد که پس از سال‌ها هنوز نیز برای هر نماز پذیرای عاشقان الهی است، اما در معماری جدید شهرها تنها به برج‌سازی روی آورده‌ایم و از مسجدسازی فاصله گرفته‌ایم.

بی تردید مسجد یکی از مکان‌های مذهبی است که از دیرباز از احترام زیادی بین مسلمانان برخوردار بوده است، کمی بیشتر تامل کنیم و این فضا را بیشتر در اختیار قشر نوجوان و جوان قرار دهیم، بگذاریم آنان در فضای دل‌انگیز معنوی شهر قرار گرفته و بیشتر به خداوند نزدیک شوند.

گزارش از زهرا حمیدی

 

انتهای پیام
captcha