آخرین وضعیت امنیت در مرز‌های کشور/ زائران امروز به مرز خسروی مراجعه نکنند
کد خبر: 3849173
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱

آخرین وضعیت امنیت در مرز‌های کشور/ زائران امروز به مرز خسروی مراجعه نکنند

گروه جامعه ــ وضعیت امنیت در مرز‌های کشور مطلوب است و مشکل امنیتی خاصی در این حوزه وجود ندارد، اما پلیس از زائران خواسته تا امروز، 20 مهرماه، به مرز خسروی مراجعه نکنند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی‌(ع)، آغاز شده است و حجم بسیار زیادی از زائران برای وارد شدن به خاک عراق، به مرز‌های کشورمان نزدیک می‌شوند و تعداد بسیاری هم پشت مرز منتظر فراهم شدن شرایط خروج از کشور هستند؛‌ این در حالی است که سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا در خصوص وضعیت تردد زائران در مرز‌ها گفته است: برابر گزارش‌های رسیده از چهار مرز زمینی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی از اول ماه محرم تا کنون حدود دو میلیون نفر به عتبات عالیات مشرف شده‌اند. حدود ۶۰۰ هزار نفر از زائران از سفر عتبات عالیات برگشته‌اند و امروز نیز ۳۰۰ هزار نفر به این آمار اضافه شده است.

وی با اشاره به آمادگی کامل پلیس در خدمات‌رسانی به زائران حسینی در مرز‌های کشور، اظهار کرد: مشکلاتی در بحث حمل و نقل برای جابه‌جایی مسافران در آن طرف مرز‌های کشورمان به سمت مرز عراق وجود دارد که مسئولان عراقی و ایرانی درصدد حل این مشکل هستند تا حرکت زائران متوقف نشود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه هفته آینده پیک تردد زائران به عتبات عالیات است، تصریح کرد: همکاران ما و دیگر نیرو‌های مسلح و مسئولان آمادگی لازم را برای خدمت‌رسانی به زائران دارند و امیدواریم مشکلات موجود نیز رفع شود.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ترافیک سنگینی در جاده‌های منتهی به مرز به‌خصوص در مرز مهران به علت تردد زیاد زائران عزیز وجود دارد که این وضعیت باعث توقف یک تا دو ساعتی و بعضاً سه ساعتی زائران در بعضی از مسیر‌ها به علت هدایت اتوبوس‌ها و خودرو‌های شخصی از سوی عوامل انتظامی برای جلوگیری از گره ترافیکی در سطح شهر‌ها و موکب‌های بین راهی شده است.

سردار اشتری بیان کرد: زائران باید سفر خود را مدیریت کنند، به خصوص در مسیر بازگشت با مأموران انتظامی مسیر سفر به عتبات عالیات همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید.

مسیر‌های منتهی به نجف اشرف و کربلا امن است‌
‌خبر دیگر در مورد مرز‌ها را احمد سیاهپوشان، سرکنسول ایران در بصره داده و گفته است: براساس هماهنگی صورت گرفته با مسئولان عراقی، برنامه‌ریزی خوبی در زمینه بهداشت، تغذیه، اسکان و ...انجام شده است.

وی که در جلسه مرزی با مسئولان استان خوزستان، حضور داشت، ادامه داد: به دلیل افزایش جمعیت، ظرفیت‌هایی که در کشور عراق پیش‌بینی شده بود، جوابگو نبوده است، اما در این خصوص از تلاش‌های خستگی ناپذیر مسئولان این استان تقدیر می‌کنم.

سرکنسول ایران در بصره با بیان اینکه کمک‌های مسئولان هنوز جوابگوی حل مشکلات زائران نیست، تصریح کرد: باید تلاش کنیم اربعین امسال را همانند سال‌های گذشته به بهترین وضع پشت سر بگذاریم. در سال گذشته در چنین روزی حدود ۳۰ هزار زائر از مرز خارجش  شدند، اما از روز گذشته تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار نفر از مرز شلمچه عبور کردند که این نشان از عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع) است.

وی ابراز کرد: مسیر‌های منتهی به نجف اشرف و کربلا امن است و خدمات‌رسانی به زائران و اقدامات امنیتی و انتظامی در حال انجام است. روز گذشته تا کنون به دلیل ضعف در زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور عراق شرایط سختی پشت سر گذاشته‌ایم. در حال حاضر ظرفیت‌ها متناسب با جمعیت نیست و با مسئولان عراقی برنامه‌ریزی خوبی در زمینه بهداشت، تغذیه، اسکان و ... انجام داده‌ایم.
 
در مرز عراق با کمبود شدید آب مواجه هستیم
سیاهپوشان با بیان اینکه در مرز عراق با کمبود شدید آب مواجه هستیم، از مسئولان خوزستان و استان‌های معین خواست کمافی‌السابق پای کار بیایند تا این مشکل را برطرف کنیم. هرچه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم ازدحام جمعیت نیز افزایش پیدا می‌کند که می‌طلبد مسئولان استان خوزستان در خصوص اعزام خودرو به آن سوی مرز تلاش بیشتری کنند تا زوار به حول قوه الهی و با آرامش و بدون دغدغه عازم کربلا شوند.
زائران شنبه به مرز خسروی مراجعه نکنند
محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه، هم از زائران خواسته تا امروز(شنبه) به مرز خسروی مراجعه نکنند و تأکید کرد: با توجه به جمعیت انبوهی که هم‌اکنون در مرز خسروی برای عبور وجود دارد، سایر زوار تحت هیچ شرایطی به این مرز مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت ساعت اعزام زوار به خاک عراق که از ساعت هفت صبح تا حدود ۱۶ است، ظرفیت خسروی از هم‌اکنون تکمیل شده است. هم‌اکنون کار اعزام زائرانی که طی یکی دو روز گذشته در مرز خسروی و شهر قصرشیرین اسکان داده شده بودند در حال انجام است و تلاش می‌شود این افراد تا ساعت ۱۶ عصر امروز از مرز عبور داده شوند.

معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه گفت: در چنین شرایطی به زائران گرامی توصیه می‌کنیم با مدیریت زمان سفر خود، امروز را از حضور در مرز خسروی خودداری کنند. البته به محض فراهم شدن شرایط برای حضور مجدد زائران در مرز خسروی اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.
 
چاپ یک میلیون و ۷۸۰ هزار گذرنامه و برگ تردد زیارتی ویژه اربعین
به گزارش ایکنا؛ براساس اعلام پلیس، از ابتدای ماه صفر تاکنون ۵۲۷ هزار برگ تردد موقت زیارتی اربعین چاپ و از این تعداد ۵۰۸ هزار برگ به اداره پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال به در منازل متقاضیان و زوار ارسال شده است. البته تاکنون یک میلیون و ۷۸۰ هزار گذرنامه و برگ تردد زیارتی ویژه اربعین از سوی پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه چاپ و صادر شده است.

همچنین پلیس در خصوص ادعایی مبنی بر اینکه صرفاً می‌توان با کارت ملی از مرز به عتبات عالیات تشرف کرد، گفته است: چنین موضوعی اصلاً صحت ندارد و زائران عزیز باید گذرنامه یا سند جایگزین گذرنامه را که همان برگ موقت زیارتی اربعین است با خود به همراه داشته باشند.

خبر دیگری که امروز از سوی رئیس پلیس راه راهور ناجا اعلام شد این بود که با شرایط خاص و ویژه‌ای در کنترل ترافیک مواجهیم و نسبت بار خروج و ورود به سمت کشور در مرزها ۳۰ به ۷۰ است.

سردار حسینی، رئیس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه کماکان شاهد مراجعه زائران به مرزهای چهارگانه هستیم، گفت: به همین دلیل بار نسبتا سنگینی را در ورودی شهر مهران، شهر خسروی و مرزهای شلمچه و چذابه شاهد هستیم. بار خروج و ورود به سمت کشورمان نسبت ۳۰ به ۷۰ است و کماکان بار رفت به سمت مرزهای چهارگانه بار قالب ماست و سنگینی بار عمدتا در مسیر خروج از کشور و به سمت استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان است.

شرایط خاص و ویژه‌ کنترل ترافیک
رئیس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه به لحاظ کنترل ترافیک شرایط خاص و ویژه‌ای را می‌گذرانیم، افزود: در دو، سه روز آخر حتما با یک طرفه کردن برخی از معابر به تخلیه جمعیت و روان‌سازی بار برگشت می‌توانیم کمک کنیم ولی در حال حاضر که ما در هردو مسیر رفت و برگشت شاهد بار ترافیکی قابل ملاحظه‌ای هستیم که امکان ایجاد محدودیت‌های ترافیک قطعا میسر نیست و کار را سخت می‌کند. اگر در جایی ما با عدم توجه رانندگان در مسیرهای مواصلاتی مواجه باشیم قطعا می‌تواند برای ما گره‌های ترافیکی و راهبندان‌های قابل توجه را ایجاد کند.

وی با اشاره به وقوع برخی تصادفات در روز گذشته، گفت: روز گذشته در مسیر کرمانشاه به سمت ایلام شاهد بودیم به خاطر انحراف به چپ تعدادی از خودروها، مسیر مقابل را کاملا بسته بودند. از این دست اتفاقات می‌تواند در نقاط مختلف به وجود بیاید لذا توصیه ما به رانندگان این است که به شدت از عجله و شتاب بی‌مورد اجتناب کنند.

سردار حسینی متذکر شد: شرایطی که می‌تواند زائران را با آسودگی خیال و سریع‌تر به مقصد برساند قطعا همان نظم و انظباطی است که می‌توانند در ترددها داشته باشند و هرگونه بی‌نظمی قطعا شرایط را برای تردد سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام
captcha