«شرح اسم ماه»؛ توصیفی عاشقانه از یاران خورشید
کد خبر: 3849801
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
پای روضه کتاب/۲۴

«شرح اسم ماه»؛ توصیفی عاشقانه از یاران خورشید

گروه ادب ــ کتاب «شرح اسم ماه» نوشته حسین سروقامت توصیفی عاشقانه و ادیبانه از یاران ابا عبدالله الحسین(ع) است که دفتر نشر معارف آن را منتشر کرده است.

دوشنبه/// «شرح اسم ماه»؛ توصیفی عاشقانه از یاران خورشیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «شرح اسم ماه» نوشته حسین سروقامت است که به همت دفتر نشر معارف روانه بازار نشر شده است. در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: دیری است که از همه اسم‌ها و رسم‌ها گذشته‌ام و به اسم ماه رسیده‌ام. نه ماه رفته در محاق و نه حتی هلال پرطمطراق؛ ماه تمام ... بدر کامل! این کتاب توصیفی عاشقانه و ادیبانه است از یاران ابا عبدالله؛ کسانی که با خون قلب خویش شرحی نگاشتند بر اسم ماه.

کتاب حاضر مشتمل بر دو جلد است. در جلد اول به شرح حال شانزده تن از شهدای بنی هاشم و دو تن از شهدای نماز ظهر عاشورا پرداخته شده است. جلد دوم نیز توصیف سی و دو تن از شهدای حمله نخستین است؛ کسانی که در صبح عاشورا و پیش از جنگ تن به تن، به صورت جمعی مورد هجمه دشمن قرار گرفته، مظلومانه شهید شدند. توصیف زندگانی سی و شش تن شهدای معرکه کربلا که یک به یک به میدان آمده، سخت جنگیدند و آنگاه به سعادت شهادت نائل شدند، مفاد جلد دوم کتاب است. اسامی شهدا براساس حروف الفبا چیده شده، سرگذشت آنان یک به یک مورد بررسی قرار گرفته است. هر چند برای برخی شهدا به جهت برجستگی بیشتر و یا نقش تأثیرگذارتر، شرح حال مبسوط‌تری نگاشته شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: در این کتاب فصل ویژه‌ای به سالار شهیدان اختصاص نیافته است. زیرا اولاً خورشید وجود اباعبدالله(ع) چنان فروزان و درخشنده است که اگر از او سخن می‌گفتیم، سایر شهیدان تحت الشعاع حضرت قرار می‌گرفتند. در حالی که قصد ما از آغاز این تحقیق نیز آن بوده که شهدای کربلا با تلألؤ ویژه‌ای به چشم آیند و مقصد اساسی این کتاب نیز معرفی شایسته آن‌هاست. ثانیاً هیچ شهیدی از شهدای کربلا نیست که در زندگانی و شهادت او ردپای گسترده‌ای از سید و سالار شهیدان، حسین بن علی (ع) وجود نداشته باشد.

وی در ادامه می‌افزاید: منطق روشن این کتاب این است که ما درباره شخصیت‌های واقعه کربلا با قضایای گوناگون و گاه پیچیده‌ای مواجه هستیم. برخی از شخصیت‌ها روشن نیست که اساساً با حسین بن علی(ع) به کربلا رسیده‌اند یا خیر. به این معنی که ممکن است حتی بخشی از مسیر را هم آمده‌اند، اما در طول راه جدا شده و به کربلا نرسیده‌اند. برخی دیگر از آن‌ها قطعاً به کربلا رسیده‌اند، اما در اینکه با دشمن وارد جنگ شده و به شهادت رسیده‌اند، شک و شبهه وجود دارد.

در تألیف این اثر از مقاتل و منابع معتبر فارسی و عربی و همچنین منابع جدید و قدیم به صورت همزمان استفاده شده و دقت شده است که تا حد ممکن از منابع دست اول استفاده شود. فهرستی از این منابع در پایان جلد دوم کتاب ارائه خواهد شد. همچنین در نگارش زندگی‌نامه شهیدان عمدتاً به مطالب مشترک پرداخته شده و اگر جایی مطلب خاصی نقل شده که تنها در یک مقتل یا منبع ذکر شده، در پاورقی به آن منبع اشاره شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «تصور کن؛ حتی اگر آدمی معمولی باشی و در شرایطی کاملاً عادی از سوی آدم معمولی دیگری حرفی از امان بشنوی، در حالی که پسر پیغمبر امان ندارد، چه حالی می‌شوی؟ گمانم دلت از غصه می‌ترکد. اکنون در نظر بگیر قمر بنی هاشم را، که در میانه دشت کربلا در دل عطش و آتش، از کسی، چون شمر پیشنهاد امان بشنود. با آن طنین نحس می‌تواند چه کند؟!

-خواهرزادگانم کجایند؟ برایشان امان‌نامه آورده‌ام!

بمیرم! حق دارد سر پایین اندازد. عرق سردی را زیر پوست خود احساس کند و سکوت نماید؛ چنان سکوتی که حسین مجبور شود آن را شکسته، بگوید: -پاسخش را بده، گرچه فاسق است! من گاهی فکر می‌کنم این سلام‌ها و درود‌ها که در بلندای تاریخ بر چنین مردان بزرگی فرستاده می‌شود، پاسداری از این ارزش‌ها و قدردانی از این مجاهدت‌هاست. و کاش کربلا فقط از جنس تیر انداختن و شمشیر کشیدن و کشته شدن بود، که اگر چنین بود، دیگر این همه درد نداشت.

آقای من! صد بار مردی و زنده شدی، وقتی صدای آن نانجیب از پشت خیمه‌ها به امان و امان‌نامه بلند شد. اما عباس و برادران وی پاسخی به شمر دادند که برود و پشت سر خود را نگاه نکنند. خدا تو و امان‌نامه تو را لعنت کند! ما امان داشته باشیم و پسر دختر رسول خدا بی‌امان باشد؟!»

یادآور می‌شود کتاب «شرح اسم ماه» نوشته حسین سروقامت با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha