رشد قابل توجه جریان فرهنگی اربعین و زیارت/ استفاده از فرصت اربعین برای تمدن‌سازی
کد خبر: 3849930
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
حجت‌الاسلام حریزاوی تبیین کرد؛

رشد قابل توجه جریان فرهنگی اربعین و زیارت/ استفاده از فرصت اربعین برای تمدن‌سازی

گروه جامعه ــ معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به رشد جریان فرهنگی اربعین و فرهنگ زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در بین مردم، گفت: خودمان را موظف می‌دانیم که جریان راهپیمایی اربعین را حرکت تمدن‌سازی معرفی کنیم؛ در این مسیر مبلغان باید بتوانند پیوست بین‌المللی به فعالیت‌هایشان دهند.

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی باتوجه به رسالت خود، مروج اسلام ناب است و در زمینه مردمی ‎سازی تبلیغ وظیفه اساسی را بر عهده دارد، اظهار کرد: در جریان راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، وظیفه جدی ما این است که تلاش کنیم نقش مردم در برگزاری این مراسم پررنگ و کار‌ها توسط خودشان مدیریت شود و بیشترین میزان بهره‌مندی و استفاده را مردم داشته باشند.

وی افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی حدود ۸۰ هزار هیئت را تحت نظر داریم و در خدمت حدود پنج هزار روحانی مستقر و مبلغ هستیم و باوجود سایر ظرفیت‌های تبلیغی سازمان، موظف هستیم در خصوص تأمین محتوای فکری مبلغان و همچنین سازماندهی عملیاتی آن‌ها و به‌کارگیری ظرفیت‌های هیئت‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در راهپیمایی اربعین نقش کلیدی ایفا کنیم.
 
استقرار بیش از هزار روحانی مبلغ در مرزها
 
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امسال در پنج نقطه مرزی شاهد ورود و خروج زائران ایران و کشور‌های همجوار هستیم، ادامه داد: بر همین اساس بیش از یک هزار نفر از مبلغان سازمان تبلیغات اسلامی در این مکان‌ها مستقر و در حال ارائه خدمات تبلیغی و راهنمایی زائران اربعین هستند. به جهت اینکه سیستم حج و زیارت در راهپیمایی اربعین روحانی کاروان تعیین نمی‌کند، طبیعتا بخشی از این کار بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است.

گزارشی از مشاهدات مراسم اربعین به رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهد شد
 
حجت‌الاسلام حریزاوی به وضعیت مرزهای کشور پرداخت و تصریح کرد: آنچه که در مرز چزابه و مهران مشاهده شد، همکاری منسجم و شبانه‌روزی نیرو‌های مختلف نظامی، انتظامی، امنیتی و دولت بود. اما نارسایی‌هایی در آن سوی مرز‌ها داشتیم که دولت عراق کمک خواسته است و باید تلاش کرد که پیش‌بینی‌هایی که از قبل می‌شد را با قدرت بیشتری پیگیری کنیم تا زحمتی که برای مردم عزیز و زائران گرامی ما در کشور عراق به وجود آمده است، مرتفع کنیم. در حال حاضر شاهد پراکندگی و آوارگی برخی از زوار در برخی از شهر‌های مرزی و شهر‌های عراق هستیم که امیدواریم با پیش‌بینی‌های انجام شده این مسائل نیز مرتفع شود. این موضوع جزء موارد پیگیری ماست و معاونین و ریاست سازمان در حال رصد و پیگیری تمامی امور هستند و در نهایت گزارشی از مشاهدات به رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهد شد.
 
ضرورت بازگشت زوار پیش از اربعین
 
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برخی محدودیت‌ها در زمینه خدمت‌رسانی در عراق و ایران خواستار افزایش صبر و تاب‌آوری مردم و مبارزه با اجحاف و هرج و مرج در ارائه خدمات خصوصاً در حوزه حمل و نقل زائران شد و به ایکنا گفت: در خصوص کمبود‌هایی که در مرز‌ها و مسیر پیاده‌روی اربعین وجود دارد، درخواستمان این است که زائران به توصیه‌های مسئولان دولتی و نیرو‌های انتظامی توجه جدی کنند و چیزی که به عنوان پیامک در اختیارشان قرار می‌گیرد را انجام دهند. زائران اربعین توجه داشته باشند که بازگشت پیش از اربعین را به شکل جدی در دستور کار خود قرار دهند. 

وی در خصوص استفاده از ظرفیت مبلغان در پیاده‌روی اربعین برای تبلیغ مبانی دینی و قرآنی هم گفت: همان طور که رهبر عزیز انقلاب فرمودند خودمان را موظف می‌دانیم که جریان راهپیمایی اربعین را یک حرکت تمدنی معرفی کنیم. طبیعتاً مبلغان که عبارت‎اند از روحانیون، مداحان، ذاکران، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و بانوان اثرگذار و فرهیخته باید پیوست بین‌المللی را به فعالیت‌هایشان بدهند تا زمینه تمدنی‌تر شدن راهپیمایی اربعین انجام شود؛ در این زمینه اقداماتی انجام شده است.
 
معاون ارتباطات و راهبری استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بعد فرهنگی در راهپیمایی اربعین یک مسئله کیفی است و نمی‌توان در مورد میزان اثربخشی این فعالیت‌ها صحبت کرد، اما آثار و برکات این فعالیت‌ها زمانی مشاهده می‌شود که تأثیری در فرهنگ عمومی مردم ایجاد کند.
 
کدام گروه‌ها در راهپیمایی اربعین توجه و حضور بیشتری داشتند
 
حجت‌الاسلام حریزاوی با بیان اینکه امروز سه گروه در راهپیمایی اربعین بیش از سایر گروه‌ها به موضوع پیاده‌روی اربعین توجه داشتند و در این حرکت عظیم شرکت کردند، اظهار کرد: این موضوع نشان از رشد جریان فرهنگی اربعین است. اولین گروه «افزایش تشرف جوانان»، دومین گروه «افزایش تشرف مستضعفین» که به دلیل حذف هزینه ویزا بود و سومین گروه «افزایش تشرف خانوادگی» است. بر همین اساس سازمان تبلیغات اسلامی خود را موظف به تولید محتوا و ارتقای گفتمانی این حرکت تمدن‌ساز می‌داند و اقدامات خود را بر این اساس سازماندهی کرده است. خود این موارد و سه شاخص برای ما تعیین کننده است و نشان دهنده رشد قابل توجه فرهنگ زیارت اباعبدالله الحسین(ع) در مردم است.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: از جمله اقدامات این سازمان توسعه و تعالی جامعه مبلغان و تربیت مبلغان جوان انقلابی برای تحقق جدی جریان مردمی‌سازی تبلیغ است. همچنین اجرای طرح «هر هیئت یک موکب» و «هر کاروان، یک روحانی همراه» از دیگر برنامه‌های ما در این مراسم است.

حجت‌الاسلام حریزاوی اظهار کرد: توجه به بعد معنوی و تمدنی راهپیمایی اربعین و تبیین نقش آن در زمینه‌سازی و تسریع در ظهور حضرت مهدی(عج) که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هست، جزء سیاست‌های محتوایی سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم راهپیمایی امسال قرار دارد.
انتهای پیام
captcha