تکریم مقام استادی که هنر را به زیور اخلاق آراست
کد خبر: 3849954
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
گزارش ایکنا از مراسم نکوداشت استاد محمدحسین عطارچیان/

تکریم مقام استادی که هنر را به زیور اخلاق آراست

گروه هنر ــ آئین نکوداشت محمدحسین عطارچیان، استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی و تعدادی از مسئولان فرهنگی و هنری کشور،‌ امروز 22 مهرماه در موزه خوشنویسی ایران برگزار شد.

محمدحسین عطارچیان، استاد پیشکسوت هنر خوشنویسیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین نکوداشت محمدحسین عطارچیان، استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی امروز 22 مهرماه در موزه خوشنویسی ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر در سخنانی اظهار کرد: وقتی اسلام به ایران آمد هنرهایی چون مجسمه‌سازی که ما اوج آن را در تخت جمشید شاهد بودیم و هنر موسیقی تعطیل شد حتی موسیقی از سوی برخی علما حرام نامیده شد و این فضا باعث شد تا خوشنویسی اوج گیرد و به گونه‌ای بار دیگرها هنرها را به دوش کشد.

وی افزود: هنر خوشنویسی به مرور زمان گسترش یافت و بخش‌های مختلفی را در برگرفت که خط شکسته نستعلیق یکی از شاخه‌های زیبای خوشنویسی است. باید بگویم استاد عطارچیان در این هنر شهره عام و خاص است. خوشنویسی بر در دیوار شهر و دیار ما نقش بسته است حتی در کاشی کاری نیز می‌توان هنر خوشنویسی را مشاهده کرد. این مسئله ناشی از هنر ایرانی است که نشان می‌دهد هر بار راه به روی آن بسته شود مسیری جدید برای خود پیدا خواهد کرد.

حق‌شناس با تشکر از شورای شهر و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و همچنین موزه خوشنویسی اظهار کرد: مسرورم که برخی از نهادها به فکر تجلیل از هنرمندانی هستند که عمر خود را صرف خدمت به هنر این سرزمین کردند. امیدوارم بتوانیم ما نیز رسالت خود را در تجلیل از مقام اساتیدی چون عطارچیان انجام دهیم.

عضو شورای شهر تأکید کرد: عطارچیان بیش از 40 سال است که عمر خود را صرف خدمت به هنر خوشنویسی کرده است او از اولین خوشنویسانی است که قدم‌هایی بلند و مؤثر در ارتقای این هنر پس از انقلاب اسلامی برداشته است. باید قدر بزرگان خود را به درستی بدانیم. همچنین باید گفت بزرگداشت استاد عطارچیان تجلیل از یک فرد نیست بلکه تجلیل از هنر خوشنویسی است.

تکریم مقام استادی که هنر را به زیور اخلاق آراسته کرد

در ادامه مراسم تصاویری پخش شد که در آن اساتید خوشنویسی درباره شأن و جایگاه استاد عطارچیان سخنانی گفتند. سپس سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد: خوشحالم توفیق این را دارم که در مراسمی حضور دارم که به احترام استاد عطارچیان برگزار می‌شود. سخنانم درباره این استاد بزرگوار را می‌خواهم اینچنین بیان کنم؛ 20 سال پیش وقتی سودای خوشنویسی داشتم زیرنظر استادی به نام استاد دیرین در شیراز خوشنویسی را آغاز کردم در آن زمان می‌دانستم استادی که من نزد او خوشنویسی را می‌آموزم استادی به نام عطارچیان دارد برای همین برایم بسیار شگفت‌انگیز بود بتوانم استاد عطارچیان را ببینم. این آرزو را مدت‌ها در سر پروراندم تا اینکه برای شرکت در جشنواره خوشنویسی به تهران آمدم و در آنجا با استاد عطارچیان که یکی از داوران جشنواره بود، آشنا شدم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه با استاد روبرو شوم خیلی‌ها گفته بودند او استادی سخت‌گیر و جدی است اما به محض مواجهه با او تمام این تصورات رنگ باخت چون فردی را پیش روی خود دیدم که بسیار مهربانانه و استادانه از هیچ‌گونه راهنمایی دریغ نداشت. بعد از این آشنایی به تهران آمدم و هر ماه یک بار نزد استاد بودم و جدا از خوشنویسی درس زندگی نیز پیش او آموختم. استاد عطارچیان همیشه الگوی من بوده و خواهد بود زیرا من نظم و قانون را به بهترین شکل از استاد عطارچیان آموختم.

استاد قربانعلی اجلی، خطاط و نقاش دیگر سخنران این آیین نکوداشت بود او در بیاناتی کوتاه تاکید کرد: تشکر می‌کنم از اساتیدی که امروز با حضورشان استاد عطارچیان را تنها نگذاشتند بزرگانی چون امیرخانی، سلحشور، کاوه، نجفی زنجانی و... از جمله این اساتید هستند که امیدوارم سایه‌شان سال‌ها بر سر هنر این سرزمین باشد.

وی افزود: خوشنویسان ما هر یک قرآن را با خط خوش خوشنویس کرده‌اند این اتفاق از برکت انقلاب اسلامی است چون قبل از انقلاب ما چنین توجهاتی را به خوشنویسی نداشتیم. درباره خوشنویسی باید این نکته را بیان کنم که این شکل از هنر افتخار هنر اسلامی است. در خاتمه سخنانم از کسانی که این برنامه را برگزار کردند تشکر ویژه دارم چون کار آنها باعث می‌شود بزرگان این سرزمین به جوانان معرفی شوند.

سیدابراهیم امینی‌، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دیگر سخنران این مراسم تصریح کرد: از اینکه فرصتی پیش آمد تا در جمع صمیمی خوشنویسان حضور داشته باشم بسیار مسرورم. هنر تأثیر فراوانی در زندگی بشر دارد به ویژه خوشنویسی به عنوان هنر اصیل هویت فرهنگی ما شکل داده است. خوشنویسی به واسطه کتابت قرآن به هنری قدسی تبدیل شده که آن را در این سرزمین ماندگار کرده است. نکته جالب‌تر اینکه خوشنویسی در قالب‌های مختلف کتابت قرآن را انجام داده برای همین ما ثروتی عظیم در اختیار داریم.

امینی با بیان اینکه دیگر هنرها به مدد هنر خوشنویسی زنده می‌مانند، تصریح کرد: امیدوارم استادانی نظیر عطارچیان سال‌های سال در جمع ما حضور داشته باشند چون اقداماتی که این استاد در عالم خوشنویسی انجام داده سبب ارتقای خوشنویسی بوده است به ویژه تشکیل شورای عالی خوشنویسان که به پیشنهاد استاد عطارچیان انجام شد از جمله این اقدامات است.

تکریم مقام استادی که هنر را به زیور اخلاق آراسته کرد

وی عدالت را یکی از ویژگی‌های اخلاقی استاد عطارچیان توصیف کرد و متذکر شد: داوری‌هایی که استاد عطارچیان انجام داده‌اند نشان از عدالت والای او دارد. او هیچ گاه در جشنواره‌هایی که داور بوده لحظه‌ای از عدالت غافل نشده؛ در همین راستا امیدوارم شورای شهر بتواند در خدمت اساتید برجسته خوشنویسی باشد.

دیگر سخنران این مراسم احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بود. او در سخنانی تأکید کرد: وقتی به تکایای مذهبی می‌رویم هنر خوشنویسی را به فراوانی می‌بینیم هنری که به عشق ائمه(ع) و اباعبدالله(ع) پیوند خورده است. در هیئت‌های مذهبی هرجا نام حسین(ع)، ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع)، و ... دیده می‌شود، آن را به مدد خوشنویسی مشاهده می‌کنیم. این اتفاق قرن‌ها وجود داشته و باز هم ادامه خواهد داشت. عشق به ائمه(ع) و قرآن جزیی جدایی‌ناپذیر از هنر خوشنویسی است.

مسجدجامعی با آرزوی توفیق و سلامتی برای استاد عطارچیان تأکید کرد: برگزاری چنین مراسمی بسیار پسندیده است چون برکات آن تمامی بخش‌های هنر را در برخواهد گرفت پس بیائیم بیشتر چنین آئین‌های را برگزار کنیم.

در بخش انتهای این مراسم محمدحسین عطارچیان در سخنانی اظهار کرد: قصد سخنرانی ندارم ولی وظیفه خود می‌دانم از کسانی که من را مورد لطف قرار داده و این نکوداشت برگزار کنند تشکر داشته باشم به ویژه از آقای ضرغامی، مدیرعامل زیباسازی شهر تهران، حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا بنفشه‌خواه و تمام دوستانی که به نوعی من را مورد مهر و محبت قرار دادند، تشکر ویژه دارم. تقدیر از هنرمندان باعث می‌شود روحیه آنها حفظ شود و حس خوبی به آنها داده شود برای همین امیدوارم این قبیل نکوداشت‌ها ادامه داشته تا یاد همه اساتید خوشنویسی گرامی داشته شود.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: امسال مورد مهر دکتر نوبخت و انجمن هنرمندان پیشکسوت قرار گرفتم برای همین خدای بزرگ را شاکرم. در انتهای مراسم با حضور اساتید برجسته خوشنویسی از استاد عطارچیان تجلیل به عمل آمد و از دو اثر هنری رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha