تدفین مسلمانان در «بایرن» آلمان آسان‌تر می‌شود
کد خبر: 3850161
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱

تدفین مسلمانان در «بایرن» آلمان آسان‌تر می‌شود

گروه بین‌الملل ــ پارلمان ایالتی «بایرن» آلمان طرحی را به تصویب رسانده است که براساس آن، دفن با کفن، به دلایل مذهبی و عقیدتی در آینده مجاز خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران درآلمان؛ بیش از یک دهه است که درباره تدفین به روش اسلامی (بدون تابوت و همراه با کفن) در بایرن اختلاف نظر وجود دارد. هرچند در سال‌های اخیر، مقررات سختگیرانه برای تدفین افراد غیرمسیحی در بایرن کمتر شده است، اما مسلمانان امکان تدفین بستگان خود را در کفن و بدون تابوت نداشته‌اند. با این حال، هفته گذشته پارلمان ایالتی بایرن، طرحی را به تصویب رساند که براساس آن، دفن با کفن، به دلایل مذهبی و عقیدتی در آینده مجاز خواهد بود. البته این قانون در شرایطی قابل اجرا است که تدفین به روش اسلامی، خلاف منافع عمومی شناخته نشود. با این حال، تصمیم‌گیری درباره اینکه تدفین بدون تابوت انجام شود، باید از سوی مسئولان قبرستان‌ها صورت گیرد.

«آرن تاشدلن» از اعضای برجسته حزب سوسیال دمکرات در بایرن که سال‌هاست برای گرفتن مجوز تدفین به سبک اسلامی تلاش می‌کند، گفت که این یک روز تاریخی است. به اعتقاد او، هر انسانی حق دارد، طبق نگرش‌های عقیدتی و مذهبی خود دفن شود. این در حالی است که درخواست او بارها با مخالفت گروه‌های مختلف سیاسی در پارلمان بایرن مواجه شده بود. اما سرانجام این طرح از سوی گروه‌های مستقل در پارلمان مطرح شد و همه احزاب سیاسی به جز حزب آلترناتیو برای آلمان به آن رأی مثبت دادند.

تاشدلن این تصمیم را نشانه احترام به دیگر جوامع مذهبی می‌داند و می‌گوید: «ما با تصویب چنین قوانینی، نشان می‌دهیم که مسلمانان و زندگی روزمره آنها برای مسئولان بایرن اهمیت دارد.» برای او، این اولین قدم برای تدفین به سبک اسلامی است. او از اینکه تدفین بدون تابوت تنها با اجازه مسئولان قبرستان‌ها امکان‌پذیر شده، راضی نیست.

نحوه‌ تدفین مسلمانان در همه‌ ایالات آلمان به طور یکسان صورت نمی‌گیرد و تدفین با کفن و بدون تابوت در بسیاری از ایالت‌های آلمان برای مسلمانان ممنوع است. پارلمان ایالتی بایرن بارها درباره تدفین به روش اسلامی بحث کرده بود، اما برخی نمایندگان پارلمان با تدفین به سبک اسلامی مخالفند. با این حال، گروه نمایندگان مستقل این بار خواستار تجدید نظر در قوانین مربوط به تدفین شدند.

بهار سال جاری، احزاب سوسیال دمکرات و سبزها نیز خواستار به روزرسانی این قوانین شدند. تاشدلن در پارلمان بایرن شرایط سخت خاکسپاری مسلمانان را مطرح کرد. او گفت در حال حاضر بیشتر مهاجران مسلمان، به دلیل شرایط سخت تدفین در آلمان، در زادگاه خود به خاک سپرده می‌شوند. گروه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی نیز در این مدت تلاش کردند فشار بیشتری بر پارلمان بایرن وارد کنند. این عوامل باعث شد نمایندگان احزاب مختلف در پارلمان بایرن به این نتیجه برسند که آسان‌تر شدن شرایط خاکسپاری مسلمانان در بایرن می‌تواند به ادغام بهتر مسلمانان در این ایالت کمک کند.

انتهای پیام
captcha