بهره‌مندی از حضور قرآنیان شاخص؛ راهکار اصلی نخبه‌پروری قرآنی در دانشگاه
کد خبر: 3850985
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
نخبه‌پروری قرآنی/3

بهره‌مندی از حضور قرآنیان شاخص؛ راهکار اصلی نخبه‌پروری قرآنی در دانشگاه

گروه فعالیت‌های قرآنی - حضور اهالی فن به ویژه قرآنیان، نخبگان قرآنی و مبلغان مطرح استانی و کشوری در محافل دانشگاهی، کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی و جلسات معرفت‌افزایی دینی برای اساتید، کارکنان و دانشجویان و استفاده از تجارب و تخصص این افراد نقش بسزایی در ترویج فضای دینی و قرآنی در دانشگاه و نخبه‌پروری قرآنی دارد.

دانشگاه آغاز مسیر تازه‌ای است که یک جوان با گذر از سد کنکور وارد آن می‌شود و در صورت مناسب بودن بستر، می‌تواند به منشأ خیر و منفعت برای دانشجو تبدیل شود. دانشگاه همچنین می‌تواند با فراهم کردن شرایط لازم برای یک دانشجوی نخبه قرآنی و با ارائه آموزش‌های تخصصی به افراد مستعد قرآنی، فرایند نخبه‌پروری را تکمیل کند و به تعالی برساند.

این مجموعه عظیم علمی فرهنگی یکی از مهم‌ترین پایه‌های موجود در جامعه است که ظرفیت‌های لازم را در جهت تحقق منویات رهبری مبنی بر پرورش استعدادهای قرآنی و نیز رساندن جمعیت حافظان کشور به ۱۰ میلیون نفر دارا است.

بهره‌مندی از حضور قرآنیان شاخص؛ راهکار اصلی نخبه‌پروری قرآنی در دانشگاه

افراسیاب صادقی، مدیر اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: دانشگاه مرحله تکامل فرد در هر یک از فعالیت‌هایش چه در امر تعلیم و تربیت و چه در مبحث شخصیتی جوان و ویژگی‌ها و توانمندی‌های او به شمار می‌رود.

دانشگاه؛ مرحله تکامل توانمندی افراد

وی افزود: به تبعِ همین موضوع، دانشگاه می‌تواند بستر مناسبی برای تعالی و تکامل ظرفیت‌های قرآنی به ویژه برای دانشجویان نخبه قرآنی و افرادی که در دوره دانش‌آموزی درخشان بوده‌اند، باشد.

صادقی توقعات از دانشگاه در عرصه قرآنی را معطوف بر دو نکته دانست و ادامه داد: در وهله نخست از دانشگاه انتظار می‌رود بستر لازم را به معنای عام، جهت ترویج و آموزش قرآن برای تمام دانشجویان اعم از نخبگان قرآنی و سایر افراد فراهم آورد، به علاوه دانشگاه باید برنامه خاص و ویژه برای افرادی که در رشته‌های مختلف قرآنی درخشان بوده‌اند یعنی نخبگان قرآنی، داشته باشد و در جهت تعالی و ارتقای سطح آن‌ها و نیز استفاده از ظرفیت این افراد در جهت آموزش و تبلیغ قرآن در درون دانشگاه تلاش کند.

مدیر اجتماعی و فرهنگی دانشگاه شهرکرد با اشاره به بسترهای قرآنی موجود در این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر استان، تصریح کرد: در این خصوص نخست باید به دایر بودن گروه علوم قرآنی و حدیث در دانشگاه شهرکرد اشاره کرد که نقش بسزایی در جهت معرفت‌افزایی دینی و ترویج مبانی قرآنی در این میان دانشگاهیان این دانشگاه دارد.

صادقی ادامه داد: دانشجویان و اساتید پر شماری در دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه و بسیج مستقر در دانشگاه‌ها عضویت و در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی دانشگاه مشارکت دارند.

این مدرس دانشگاه فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را نیز یادآور شد و افزود: فعالیت فرهنگی و قرآنی کانون قرآن و عترت و سایر گروه‌های دانشجویی ذیل این معاونت بستر مناسبی را در جهت ترویج و آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر، حفظ قرآن و ... در میان دانشجویان علاقه‌مند فراهم کرده است.

صادقی در خصوص فعالیت‌های قرآنی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: برگزاری جلسات هفتگی آموزش عمومی قرآن برای کارمندان یکی از فعالیت‌های قرآنی شاخص در دانشگاه است که با استقبال خوبی مواجه شده و آموزش روخوانی و تجوید و نیز معارف قرآن به این افراد ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد: کانون قرآن و عترت دانشگاه نیز آموزش دانشجویان را عهده‌دار است که تمام دانشجویان می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند، ضمن اینکه آموزش‌های تخصصی به دانشجویان نخبه و استعدادهای قرآنی در جهت آماده‌سازی آن‌ها برای مسابقات کشوری در دستور کار این کانون قرار دارد.

مدرس دانشگاه شهرکرد با تأکید بر برگزاری مسابقات سالانه درون‌استانی در دانشگاه شهرکرد، بیان کرد: اگر چه این طرح در تمام کشور به صورت مدون اجرا نمی‌شود اما در استان ما سالانه یک مسابقه قرآنی با حضور متسابقان تمام دانشگاه‌های استان در دانشگاه شهرکرد برگزار و از نفرات برگزیده تقدیر می‌شود که اجرای این طرح نقش مهمی در ترویج فضای قرآنی در دانشگاه دارد و امسال نیز این برنامه در زمستان برگزار خواهد شد.

لزوم تعامل دانشگاه با قرآنیان

وی دعوت از اهالی فن به ویژه قرآنیان، نخبگان قرآنی و مبلغان مطرح استانی و کشوری در دانشگاه را از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهرکرد برشمرد و اضافه کرد: حضور این افراد شاخص در محافل دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی و جلسات معرفت‌افزایی دینی برای اساتید، کارکنان و دانشجویان و استفاده از تجارب و تخصص این افراد نقش بسزایی در ترویج فضای دینی و قرآنی در دانشگاه و نخبه‌پروری قرآنی دارد.

بهره‌مندی از حضور قرآنیان شاخص؛ راهکار اصلی نخبه‌پروری قرآنی در دانشگاه

در ادامه این گزارش، مهدی صادقی، متولد سال ۷۶، دانشجوی ترم هفتم در مقطع کارشناسی رشته حقوق در دانشگاه شهرکرد یکی از دانشجویان نخبه این دانشگاه به شمار می‌رود که قریب به ۳۰ عنوان برگزیده استانی در رشته‌های اذان، قرائت تحقیق و دعاخوانی و در مسابقات مختلف دانش‌آموزی، دانشگاهی، اوقاف و امور خیریه و ... دارد.

مهدی صادقی، دانشجوی نخبه قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از کودکی در فضای قرآنی پرورش یافته است، اظهار کرد: به دلیل فعالیت پدر و عمو در اداره و مدیریت مؤسسات فرهنگی قرآنی و آموزش قرآن، بنده نیز به سمت این فضا سوق یافتم و با توجه به تحصیل در مدرسه معارف اسلامی، در دوران دانش‌آموزی نیز با فضای قرآنی و مذهبی مأنوس بودم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی فضای قرآنی دانشگاه‌ها، تصریح کرد: استقبال دانشجویان در مقایسه با جمعیت دانشجویی قابل قبول نیست و مصداق این موضوع حضور کمرنگ دانشجویان در مسابقات قرآن است و به نظرم، در مدارس به مراتب افراد بیشتری از این فعالیت‌ها استقبال می‌کنند.

ضرورت توجه به ظرفیت دانشجویان نخبه قرآنی

صادقی با اشاره به اینکه قشر دانشجو مخاطب مدرسه‌ای نیست که با جایزه و تشویق جذب قرآن شود، ادامه داد: قشر دانشجو طیف عظیمی از افراد با تفکرات و سلایق مختلف را شامل می‌شود و متولیان قرآنی دانشگاه با تشکیل اتاق فکر و همفکری با متخصصان امر، راهکارهای جذب دانشجو را در دانشگاه اجرایی کنند.

این نخبه قرآنی در دانشگاه با گلایه از رویکرد متولیان در دانشگاه‌، بیان کرد: از تصمیم‌گیران انتظار می‌رود در برنامه‌ها و محافل بزرگ درون‌دانشگاهی به جای دعوت مجری، قاری و گروه تواشیح و ... از خارج دانشگاه و حتی خارج از استان، از ظرفیت خود دانشجویان استفاده شود.

صادقی در پایان گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در این قبیل برنامه‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه سبب دلگرمی و تشویق این افراد می‌شود، ضمن اینکه از دانشجویان نخبه قرآنی می‌توان در زمینه برگزاری کلاس و آموزش به سایر دانشجویان بهره جست.

گزارش از خدیجه نادری‌بنی

انتهای پیام
captcha