توجه به اتفاقات سیاسی منطقه در جشنواره فیلم کوتاه تهران
کد خبر: 3854691
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
به پیشنهاد ایکنا بررسی می‌شود؛

توجه به اتفاقات سیاسی منطقه در جشنواره فیلم کوتاه تهران

گروه هنر ــ دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره چرایی نبود بخشی تحت عنوان آثار انقلابی و قرآنی در این جشنواره، گفت: در صورت مهیا شدن شرایط و ارزیابی جوانب در سال آینده بخشی تحت عنوان بررسی اتفاقات منطقه برگزار خواهیم کرد تا فریاد مظلومیت ملت ایران بابت ظلم قدرت‌های استکباری از طریق سینما به گوش جهانیان برسد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران به اتفاقات منطقه توجه خواهد داشتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، امروز 13 آبان‌ماه، با حضور سیدصادق موسوی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه و آرش عباسی، مدیر روابط عمومی این جشنواره، در سالن اجتماعات سازمان سینمایی، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عباسی اظهار کرد: امسال برای اولین بار در جشنواره بلیط فروشی خواهیم داشت زیرا شکل رایگان برگزار کردن جشنواره باعث شد آدم‌های که ربطی به این فستیوال ندارند جای افرادی که می‌خواهند فیلم ببینند را پر می‌کردند. البته بلیط فروشی در این جشنواره اقدامی بود که در دوره‌های قبل باید انجام می‌شد اما این اتفاق رخ نداده بود.

وی افزود: برخی از منتقدان این روش بیان می‌کنند که بلیط فروشی در جشنواره باعث نابود شدن سینمای مستند و تجربی خواهد بود در صورتی که این رویداد اتفاقی عام نیست بلکه تماشاگران این جشنواره خاص هستند. حتی باید اعلام کنم به شخصه با شعار مردمی کردن فیلم کوتاه موافق نیستم چون تجربه نشان داده این روش به فاجعه ختم خواهد شد.

مدیر روابط عمومی جشنواره تهران اعلام کرد: برخی از فیلمسازانی که آثارشان در جشنواره حضور نداشته به عدم انتخاب فیلمشان معترض بوده‌اند. این روش در هیچ جشنواره‌ای در دنیا رایج نیست چون وقتی سینماگر می‌پذیرد در فستیوالی حضور داشته باشد، قواعد آن را نیز پذیرفته است، پس ممکن است برخی فیلم‌ها از دیدگاه هیئت داوران مقبول نباشد در حالی اگر هیئت انتخاب دیگری بود شاید فیلم‌ آنها انتخاب می‌شد؛ پس بهتر است به نظر هیئت انتخاب احترام بگذاریم. نکته دیگر اینکه می‌گویند جشنواره از پول بیت‌المال برگزار می‌شود، کجای این امر اشکال دارد، مگر جشنواره‌های دیگر دنیا با پول بیت‌المال برگزار نمی‌شود، پس این توجیح دلیلی بر این امر نیست که بگوییم هر فیلمی باید در جشنواره تهران حاضر باشد.

در ادامه این مراسم موسوی، دبیر جشنواره تأکید کرد: استقبال از این رویداد سینمایی خیره کننده است چرا که حدود چهار هزار فیلم از 110 کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده است. هیئت انتخاب متشکل از حسن دزواره، نیما عباس‌پور، آرمان فیاض، عطا مجابی و طوفان نهان قدرتی است. در این رویداد از میان کارهای ارسالی 50 فیلم واجد شرایط برای حضور در فستیوال انتخاب شدند که 27 فیلم داستانی، هشت فیلم مستند، پنج فیلم تجربی و 10 فیلم پویانمایی است. 25 کشور در این فستیوال حاضر هستند که اسپانیا، فرانسه و آلمان بیشترین آثار را در این رویداد دارند.

وی ادامه داد: سعی شده داوران بخش بین‌الملل بهترین افراد حاضر در سینمای جهان باشند، برای همین دبیر جشنواره شومی شورتز نیوزلند، دبیر جشنواره بین‌الملل فیلم کوتاه فرانسه، منتقد فیلم از هند، تهیه کننده فیلم از پرتقال و دکتر الستی از ایران داوران بخش بین‌الملل را تشکیل می‌دهند. پنج فیلم ساز بین‌المللی که فیلم‌هایشان به جشنواره راه پیدا کرده، در این دوره از جشنواره آثارشان حاضر خواهد بود.

برگزاری 5 سمینار تخصصی

دبیر جشنواره درباره سمینار این فستیوال سینمایی چنین اطلاع‌رسانی کرد: پنج سمینار تخصصی با موضوعات مختلف در این دوره برگزار می‌شود که در هر یک از سمینارها یک دبیر وجود دارد. سمینارها همگی به صورت رایگان است، همچنین در تمامی جلسات مترجم حضور داشته و پرسش و پاسخ در انتهای مراسم برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم موسوی فیلم‌های راه یافته به بخش بین‌الملل را معرفی کرد و گفت: هفت فیلم ایرانی به بخش بین‌الملل راه یافته‌اند که سه فیلم انیمیشن، دو اثر داستانی، یک مستند و یک تجربی تولیدات ایرانی حاضر در این بخش را شکل می‌دهند.

موسوی درباره همکاری جشنواره با معاونت کتاب وزارت ارشاد اظهار کرد: امسال نیز همانند چند دوره گذشته شاهد همکاری معاونت کتاب ارشاد با جشنواره تهران هستیم، این اتفاق خوشبختانه منجر به اتفاقات خوبی شده که بالا رفتن میزان آثار اقتباسی یکی از آنهاست. در همین راستا 20 نشست تخصصی با هدف ارتقای دانش فیلمساز فیلم کوتاه و کسب تجربیات حرفه‌ای این رشته در مدت برگزاری جشنواره برپا خواهد شد. این نشست‌ها در پنج روز با پنج عنوان و پنج دبیر برگزار می‌شود که هر یک از پنج عنوان، یک دبیر مستقل دارد. هزینه‌ نشست‌ها یک میلیون تومان است که علاقه‌مندان می‌توانند با 50 درصد تخفیف تا 17 آبان‌ماه، این بسته را به مبلغ 500 هزار تومان خریداری کنند. هنرجویان سینمای جوان، دانشگاه‌ها و مراکز آزاد سینمایی و اعضای فیلم کوتاه با 60 درصد تخفیف و فیلم‌سازان راه یافته به جشنواره سی و ششم و مربیان سینمای جوان و هنرجویان خلاق و فعال دفاتر سینمایی جوان با 80 درصد تخفیف قادرند از طریق سایت انجمن سینمای جوانان ایران اقدام به نام‌نویسی کنند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم نشست‌ها را برای استفاده علاقه‌مندان به صورت آنلاین ارائه دهیم.

موسوی درباره بخش ویژه کتاب و سینما چنین توضیح داد: به منظور رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی تولید شده با موضوع کتاب و کتابخوانی، اقتباس ادبی، پاسداشت، سرگذشت و سرنوشت پدیدارآوران، ناشران و کتابفروشان نویسندگان معاصر ایرانی در حوزه ادبیات داستانی و ادبیات کودک و نوجوان تجلیل به عمل خواهد آمد. کتاب و کتابخوانی و یا اقتباس از یک کتاب می‌تواند محوریت موضوع آثار باشد. اقتباس از ادبیات داستانی معاصر در اولویت اول قرار دارد و جوایز این بخش از سوی خانه کتاب اهدا می‌شود.

وی درباره بخش جنبی فستیوال تهران نیز گفت: به منظور رشد کمی و کیفی فیلم‌های اقتباسی و تشویق و ترغیب جوانان به بهره‌برداری از ظرفیت‌های تصویری ادبیات خلاقانه با هدف تهیه و تولید فیلم اقتباسی، همزمان با جشنواره مسابقه‌ای با عنوان داستان‌های کوتاه برای اقتباس برگزار می‌شود. اهمیت خانواده و سبک زندگی، امید و نشاط اجتماعی، عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد، خودباوری، اراده و قدرت ملی و افزایش سرمایه اجتماعی، موضوعات این قسمت را شکل می‌دهند. حقوق تصویری داستان‌های برگزیده و منتخب جهت تولید فیلم کوتاه در اختیار معاونت تولید انجمن سینمای جوانان ایران قرار خواهد گرفت؛ همچنین داستان‌های کوتاه منتخب با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و انجمن سینمایی جوانان ایران جهت عرضه به دفاتر سینمایی جوانان در سراسر کشور چاپ و منتشر خواهند شد.

تازه‌های نشر انجمن سینمایی جوانان

موسوی تازه‌های نشر انجمن سینمایی جوانان ایران را چنین برشمرد: کتاب و فیلم « این سو واقعیت، آن سو خیال»، کتاب و فیلم «داستان‌گویی در فیلم کوتاه» و کتاب و فیلم «فرصت الدوله شیرازی و فیلم مستند آثار عجم» تازه‌ترین نشرهای انجمن سینمایی جوانان ایران را شکل می‌دهد.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: مدیر روابط عمومی فستیوال تهران مشاور من در انجمن سینمایی جوانان است ولی این به معنای آن نیست که ما کاملا نظرات یکدیگر را تأیید می‌کنیم چون اگر اختلاف نظر نباشد، مشاوره دادن معنایی ندارد، پس اینکه او می‌گوید من با مردمی کردن فیلم کوتاه موافق نیستم را قبول ندارم اما دلایلم برای بلیط فروشی در جشنواره متفاوت با آرش عباسی، مدیر روابط عمومی فستیوال تهران است. در سال قبل ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که خیلی‌ها نمی‌توانستند روی صندلی بنشینند، حتی ممکن بود کسانی که شاید محق‌تر بودند تا در سالن نمایش حضور داشته باشند از شرکت در جشنواره منصرف می‌شدند برای همین سعی کردیم با بلیط فروشی شرایطی را پیش بیاوریم که علاقه‌مند واقعی فیلم کوتاه بتواند به راحتی فیلم‌های دلخواه خود را تماشا کند .البته قیمت هر سانس 10 هزار تومان تعیین شده بود که در مقایسه با جشنواره فجر کم است؛ در هر سانس پنج فیلم نمایش داده می‌شود ولی با این وجود ما برای اینکه اجحافی نشود، قیمت هر سانس را از 10 هزار تومان به پنج هزار تومان کاهش دادیم.

مدیرعامل انجمن سینمایی جوانان ایران تأکید کرد: آثار حاضر در جشنواره در چهار بخش داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی حاضر هستند اما چون در بخش داستانی تعداد کارها هزار و 648 اثر بود، انتخاب آنها بسیار سخت و دشوار بود، برای همین برای اولین بار دو گروه پنج نفر داوری تشکیل دادیم؛ تا در قسمت داستانی بتوانند انتخاب‌های بهتری را برای حضور در جشنواره داشته باشند.

موسوی در مورد بودجه جشنواره چنین اطلاع رسانی کرد: جشنواره تهران یک میراث ملی است که هر مدیری که روی کار آمده، سعی کرده است برای اعتلای آن بکوشد. من سومین دوره‌ای است که افتخار دبیری این رویداد را دارم و 33 دوره قبل را زحمتکشان دیگری دبیری کردند ولی امسال ما 50 درصد کاهش اعتبارات داشته‌ایم و سازمان سینمایی قرار شده تنها دو میلیارد تومان در اختیارمان قرار دهد. امیدوارم با مشارکت‌های نهادهایی چون شهرداری بتوانیم با دستانی بازتر طی مسیر کنیم.

دبیر جشنواره با اعلام این خبر که اختتامیه همانند سال قبل در برج میلاد برگزار خواهد شد، گفت: به جرئت می‌توانم بگویم اختتامیه دوره قبل جشنواره فیلم کوتاه تهران فاخرترین اختتامیه‌ای بود که در حوزه سینما در سال 97 برگزار شد، برای همین حتی در طبقه دوم نیز افرادی به صورت ایستاده، آیین اختتامیه را تماشا می‌کردند. برای همین امسال نیز جشنواره در برج میلاد برگزار شد و یکی از هنرمندان مطرح در آن به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

ایجاد بخش آثار انقلابی و قرآنی

وی در پایان این مراسم و در پاسخ به سؤال اختصاصی خبرنگار ایکنا درباره چرایی نبود بخشی تحت عنوان آثار انقلابی و قرآنی، گفت: در دوره‌های قبل بخش‌هایی با این عنوان برگزار شد اما متأسفانه کیفیت پایین تولیدات به نحوی بود که به نظرم به اصل موضوع ضربه می‌زد، پس به صرف اینکه موضوعی قرآنی و انقلابی را در جشنواره لحاظ کنیم نباید معنای آن را قربانی کرده و تنها ظاهر را مدنظر قرار دهیم. اما درباره بخشی که در آن بتوان به موضوعات سیاسی روز توجه داشت باید فکر کرد، پس شاید در سال آینده با پیشنهادی که ایکنا مطرح کرد بخشی راه‌اندازی شود که در آن موضوعات سیاسی منطقه‌ مطرح شده و به نوعی فریاد مظلومیت ملت ایران در مقابل ظلم مستکبران شنیده شود.

یادآوری می‌شود، سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 18 الی 24 آبان‌ماه، در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

 

 

انتهای پیام
captcha