جامعه امروز تعدد زوجات را قبیح می‌داند
کد خبر: 3855383
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

جامعه امروز تعدد زوجات را قبیح می‌داند

گروه اجتماعی _ استاد حوزه علمیه اصفهان ضمن تاکید بر قبح موضوع تعدد زوجات در جامعه امروز گفت: رعایت عدالت در مسائل عادی نیز برای انسان بسیار مشکل است، حال چه رسد به مدیریت عدالت عواطف میان زوجین. لذا اسلام این حکم را با شرط بسیار سختی بیان کرده است. به علاوه مطابق نظر امام در احکام باید ملاحظه زمان و مکان را نیز در نظر داشته باشیم. این حکم برای شرایط صدر اسلام بود که بسیاری از مردان در جبهه‌های جنگ شهید شده و زنان بی‌سرپرست می‌شدند، لذا این حکم وضع شد تا این مشکل را در آن شرایط حل کند.

تعدد زوجین مشروط به رعایت عدالت کامل استحجت‌الاسلام سید محمدصادق ابطحی، استاد حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا در اصفهان، در خصوص تعدد زوجات در اسلام، اظهار کرد: احکام اسلام هرکدام حکمتی دارند؛ در بحث تعدد زوجات نیز خداوند در آیه 3 سوره نسا می‌فرماید: «...مَثْني‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ...؛ پس با آنچه میلتان باشد از زنان (دیگر) دو تایی یا سه تایی یا چهارتایی ازدواج نمایید»، و در ادامه می‌فرماید که این کار مشروط به این است که عدالت را میان آنها برقرار سازید.

وی ادامه داد: رعایت عدالت در مسائل عادی نیز برای انسان بسیار مشکل است، حال چه رسد به مدیریت عدالت عواطف میان زوجین. لذا اسلام این حکم را با شرط بسیار سختی بیان کرده است. به علاوه مطابق نظر امام در احکام باید ملاحظه زمان و مکان را نیز در نظر داشته باشیم. این حکم برای شرایط صدر اسلام بود که بسیاری از مردان در جبهه‌های جنگ شهید شده و زنان بی‌سرپرست می‌شدند، لذا این حکم وضع شد تا این مشکل را در آن شرایط حل کند.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر در هر زمانی فردی بتواند شرط اصلی را برقرار کند، اسلام این حکم را برای او مجاز دانسته است، اما متاسفانه بسیاری از افراد در جامعه اسلامی ما فقط به عنوان تعدد ازدواج توجه کرده و به بعد دیگر آن توجه لازم را ندارند. طبیعی است که در این مسئله همسر اول متحمل ضربه سنگینی شده و چه بسا زندگی‌هایی که به این خاطر متلاشی می‌شوند.

ابطحی خاطرنشان کرد: امروزه قانون شرط دیگری برای ازدواج‌های دوم به بعد قائل شده و آن این است که این ازدواج‌ها حتما باید با اجازه همسر اول صورت گیرد، اما تنها شرط اسلام همان رعایت عدالت است. منظور اسلام از قائل شدن این امتیاز برای مردان شهوت‌رانی و حرمسرا درست کردن نیست، گرچه که لذات جنسی نیز یکی از ابعاد آن است، ولی منظور اصلی اسلام این است که یک زن بی‌سرپرست بتواند شخصی را داشته باشد تا به او در زندگی کمک کند.

وی گفت: مطابق دستور اسلام، عدالت میان زوجین باید در همه ابعاد رعایت شود؛ حتی در ابراز علاقه، تامین معاش، تامین جنسی و تامین عاطفی. قرآن تاکید کرده که عدالت در همه ابعاد رعایت شود، نه اینکه وقتی زوج دیگری آمد زوج قبلی مورد بی‎‌مهری قرار گیرد. متاسفانه در جامعه ما گاهی این اتفاق رخ می‌دهد و به همین خاطر این کار در میان مردم قبیح دانسته می‌شود.

ابطحی با اشاره به شرایط امروز جامعه ما در خصوص مسئله تعدد زوجین تصریح کرد: مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که حتی طرح این موضوع در زندگی زناشویی خوب نیست، چه رسد به اینکه اتفاق بیفتد. البته حکم قرآن مبنی بر رعایت عدالت بحث دیگری است، ولی در شرایط امروز جامعه نظر ایشان این است که طرح این موضوع حتی به شوخی نیز صحیح نیست.

وی تاکید کرد: حتی زمانی شخصی از ایشان در این خصوص سوال می‌کند و ایشان با ناراحتی زیاد می‌فرمایند من هرگز اجازه چنین کاری را نداده‌ام و حتی طرح این موضوع حتی به شوخی نیز در محیط خانواده صحیح نیست و اگر کسی هم در دفتر من چنین شرایطی داشته باشد، دیگر به او اجازه همکاری نمی‌دهم.

این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: اگر کسی همسرش بیمار باشد یا توانایی تامین او را نداشته باشد و یا اختلافی میان آنها وجود دارد می‌تواند به این سمت حرکت کند، اما کسی که سالم است و زندگی خوبی با همسرش دارد اگر به خاطر شهوت‌رانی به دنبال این مسئله برود درست نیست. دوشیزگان و دختران نیز نباید به این صورت ازدواج کنند. اینکه مردی که همسر و فرزند دارد بخواهد با یک دوشیزه ازدواج کند، قبیح دانسته می‌شود.

وی در پایان گفت: اما زنی که همسرش را از دست داده و از نظر معاش دچار مشکل شده است و کسی که در زندگی‌اش مشکلی داشته و توانایی برقراری شرط اسلام را نیز دارد، از نظر شرعی مجاز هستند با هم ازدواج کنند، اما وضعیت جامعه ما به گونه‌ای است که حتی این مسئله را نیز قبیح می‌دانند.

انتهای پیام
captcha