رویکرد مردمی در بیست و هفتمین هفته کتاب/ تعطیلی پاییزه کتاب به جز تهران
کد خبر: 3855932
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

رویکرد مردمی در بیست و هفتمین هفته کتاب/ تعطیلی پاییزه کتاب به جز تهران

گروه ادب ــ مدیرعامل خانه کتاب از رویکرد مردمی در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: طرح حمایتی پاییزه کتاب امسال همزمان با هفته کتاب و فقط در تهران برگزار می‌شود.

رویکرد مردمی در بیست و هفتمین هفته کتاب/ پاییزه کتاب فقط در تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب، ظهر امروز، ۱۹ آبان‌ماه، در نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: هفته کتاب از درختی نوپا به درختی تنومند تبدیل شده و اکنون نهاد‌های بسیاری در برگزاری آن مشارکت می‌کنند که این امر قابل قیاس با سال‌های اول هفته کتاب نیست.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور افزود: این امر در فرهنگ نیز اثرگذار بوده و مردم با این مشکلات، اولین چیزی را که از سبد خانوار خود کنار می‌گذارند، فرهنگ و به عبارتی کتاب است، از این رو امسال سعی کردیم با همکاری و مشارکت بیش از ۷۰ سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی که ارتباط چندانی هم با کتاب نداشتند، برنامه‌های متنوعی را در هفته کتاب اجرا کنیم. البته در اجرای این برنامه‌ها سعی شده با کم کردن تصدی دولتی، برنامه‌ها مردم‌محور باشد.

استفاده از ظرفیت استان‌ها

حسینی‌پور با تأکید بر تمرکززدایی از برنامه‌ها ادامه داد: این امر در دوره مسئولیت آقای صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجسم عینی داشته و سعی شده از ظرفیت‌های گوناگون استان‌ها و شهر‌ها استفاده شود و این امر تبدیل به سنت شده که هر شهری که پایتخت کتاب ایران باشد، افتتاحیه هفته کتاب نیز در همان شهر برگزار خواهد شد و این سنت ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به شعار هفته کتاب گفت: در شورای سیاستگذاری هفته کتاب که متشکل از افراد گوناگون هستند، تعداد زیادی شعار پیشنهاد شده بود که در شورا بحث و بررسی شد و اغلب اتفاق نظر داشتند که همان شعار سال گذشته باشد و برخی هم نظرشان این بود که عبارت «با هم بخوانیم» به آن اضافه شود که در نهایت شعار «حال خوش خواندن» انتخاب شد و برای هر یک از روز‌های هفته کتاب نیز یک عنوان انتخاب شده است که از چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه، با عنوان کتاب و پایتخت کتاب ایران آغاز می‌شود و کتابخانه کانون فرهنگی محله؛ کتاب معجزه پیامبر(ص)؛ وقف کتاب، ترویج کتابخوانی؛ مدرسه کتاب محور، دانش‌آموز کتابخوان؛ کودک کتاب دوست، آینده‌ساز ایران؛ کتاب زمینه تمدن‌سازی؛ کتاب، رسانه و فضای مجازی و کتابفروشی، پاتوق فرهنگی عناوین دیگر روز‌های هفته کتاب را شامل می‌شود.

در هفته کتاب فقط نگاهمان به داخل کشور معطوف نبوده و در خارج از مرز‌های ایران نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی در بیش از ۱۲ کشور برنامه‌های هفته کتاب در قالب رونمایی کتاب و همکاری‌های ادبی برگزار خواهد شد. از جمله این کشور‌ها می‌توان به ترکیه، پاکستان، بلاروس، اوگاندا، روسیه و مجارستان اشاره کرد

12 هفته کتاب در سایر کشورها

وی ابراز کرد: در هفته کتاب، فقط نگاهمان به داخل کشور معطوف نبوده و در خارج از مرز‌های ایران نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی در بیش از ۱۲ کشور برنامه‌های هفته کتاب در قالب رونمایی کتاب و همکاری‌های ادبی برگزار خواهد شد. از جمله این کشور‌ها می‌توان به ترکیه، پاکستان، بلاروس، اوگاندا، روسیه و مجارستان اشاره کرد. این برنامه‌ها در راستای کاهش شکاف میان نسل سوم و چهارم اجرا می‌شود.

حسینی‌پور یادآور شد: ستاد هفته کتاب در اجرای برنامه‌های این هفته نقش تسهیل‌گری داشته است و سعی کرده شرایط مشارکت سازمان‌ها، نهاد‌ها و انجمن‌های گوناگون را در این زمینه فراهم کند. اطلاع‌رسانی در این هفته نیز بیشتر معطوف به برنامه‌های تبلیغی و ترویجی بوده و به فرهنگ کتابخوانی پرداخته می‌شود که در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

اجرای کتابخانه همسایگی در ۲۲ برج تهران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با برنامه‌های هفته کتاب اشاره کرد و گفت: آغاز هفته کتاب با حضور کتابداران و مسئولان فرهنگی به ویژه خانه کتاب و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در مرقد حضرت امام خمینی(ره) با هدف تجدید پیمان با آرمان‌های آن حضرت است و افتتاحیه رسمی هفته کتاب در شهر یزد و با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد خواهد بود که از جمله برنامه‌ها در این شهر، ادای احترام به شهدا، نواخته شدن زنگ دانایی در یکی از مدارس، بازدید از طرح فرشته کتا‌ب‌خوان، بازدید از کتابخانه تخصصی قرآنی یزد و اختتامیه جشنواره میراث مکتوب رضوی است.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: برنامه‌هایی نیز با همکاری شهرداری تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مترو و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با عنوان «کتابخانه همسایگی» در ۲۲ برج تهران برگزار می‌شود که قفسه‌های کتاب ایجاد و کتاب‌های آن نیز به همت مؤسسه خانه کتاب تأمین می‌شود و شهروندان می‌توانند آن را اداره کنند.

برگزاری جشنواره کتاب محمد(ص)

وی همچنین از برگزاری جشنواره «کتاب محمد(ص)» خبر داد و گفت: در راستای اجرای این جشنواره از نویسندگانی که با محوریت موضوع پیامبر اکرم(ص) کتاب نوشته‌اند، تجلیل و قدردانی می‌شود.

حسینی‌پور در ادامه به تأثیرگذاری فضای مجازی در حوزه کتاب اشاره و بیان کرد: در این راستا برنامه ویژه‌ای با عنوان جشنواره «صفحه خیال» خواهیم داشت. زیرا ما به فضای مجازی به عنوان فضای مثبت می‌نگریم. هر چند باید مراقبت‌هایی را داشته باشیم، زیرا قاچاق کتاب با استفاده از همین فضا به فضای نشر کشور آسیب زده است.

تجلیل از مروجان کتاب

وی ادامه داد: جشنواره تجلیل از مروجان کتاب به ششمین دوره خود رسیده است و همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش ۵۰ هزار نمایشگاه را در ۵۰ هزار مدرسه برپا خواهد کرد و علاوه بر این مسابقه کتابخوانی «دانایی توانایی است»، ویژه دانش‌آموزان اجرا شده و در این راستا ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در آن شرکت کرده و ۴۰۰ دانش‌آموز برگزیده شده است.

برگزاری کتاب سال دانشجویی در هفته کتاب

مدیرعامل خانه کتاب همچنین به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه نیز برنامه‌هایی را در سطح ملی برگزار و از کتاب‌ها و مجلات برگزیده در حوزه جهاد کشاورزی تجلیل می‌کند. همچنین سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز بیست و ششمین دوره کتاب سال دانشجویی ۲۸ آبان برگزار خواهد کرد.

حسینی‌پور ادامه داد: همایش ادبیات کودک و نوجوان نیز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود و در این راستا ۸۶ مقاله در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ارسال شده و ۲۷ آبان اختتامیه آن با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

به دلیل اینکه چشم‌انداز روشن مالی برای فعالیت‌های فرهنگی در کشور ترسیم نشده است و متأسفانه نتوانستیم از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بودجه‌ای برای طرح پاییزه دریافت کنیم. به همین دلیل این طرح امسال در شهرستان‌‌ها برگزار نمی‌شود و ناچار شدیم در این زمینه با بنگاه‌های اقتصادی رایزنی کنیم که در نهایت شب گذشته در جلسه‌ای با معاونت اجتماعی شهرداری تهران به نتیجه رسیدیم و قرار شد هزینه این دوره را تقبل کنند

تعطیلی طرح پاییزه در استان‌ها به دلیل مشکلات مالی

مدیرعامل خانه کتاب درباره اجرای طرح‌های فصلی حمایت از کتاب نیز بیان کرد: به دلیل اینکه چشم‌انداز روشن مالی برای فعالیت‌های فرهنگی در کشور ترسیم نشده است متأسفانه نتوانستیم از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بودجه‌ای برای طرح پاییزه دریافت کنیم. به همین دلیل این طرح امسال در شهرستان‌‌ها برگزار نمی‌شود و ناچار شدیم در این زمینه با بنگاه‌های اقتصادی رایزنی کنیم که در نهایت شب گذشته در جلسه‌ای با معاونت اجتماعی شهرداری تهران به نتیجه رسیدیم و قرار شد هزینه این دوره را تقبل کنند. به این شرط که فقط طرح پاییزه با مشارکت شهرداری از ۲۳ تا ۳۰ آبان با تخفیف ۲۰ درصد فقط در شهر تهران برپا شود، زیرا به لحاظ قانونی نمی‌توانستند بودجه‌ای برای شهرهای دیگر اختصاص دهند، از این رو ثبت‌نام برای شرکت در این طرح از امروز آغاز شده است.

وی یادآور شد: در صورتی که بنگاه‌های اقتصادی، نهاد‌ها و سازمان‌ها یا استانداری‌ها اعلام آمادگی کنند، این طرح در سایر استان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha