فیلم/ضد ولایت فقیه کیست؟/ خلوت بودن مساجد متأثر از فردگرایی است
کد خبر: 3856182
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
در«بدون توقف» مطرح شد:

فیلم/ضد ولایت فقیه کیست؟/ خلوت بودن مساجد متأثر از فردگرایی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: ما می‌گوییم «مرگ بر ضد ولایت فقیه» نه «مخالف ولایت فقیه». بین ضد و مخالف فرق است؛ شاید کسی باشد ولایت فقیه را به لحاظ اندیشه‌ای قبول نداشته باشد اما در مقام عمل برای اداره نظام کشور قائل به یک نفر هست. آن چیزی که برای ما مهم است کسی است که ضدیت می‌کند، ضدیت یعنی دست به کار شدن، یعنی کسی که حاضر است روی مردم اسلحه بکشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ قسمت 185 برنامه بدون توقف، 19 آبان‌ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه میثم لطیفی، عضو شورای بنیاد ملی نخبگان در مورد لزوم سیاسی بودن مساجد، تصریح کرد: حضرت امام(ره) تعبیری دارند که «مساجد باید مرکز سیاست باشد، همان طوری که در صدر اسلام مرکز سیاست بوده، مساجد این طور نبوده که فقط برای نماز باشد، خطبه نماز جمعه همیشه سیاسی و مسجد مرکز بسیج قشون و تبلیغ اسلام بوده، این‌ها ان‌شاءالله تدبیر می‌شود» یعنی امام(ره) این را از ما مطالبه کردند.
وی ادامه داد: اساساً خود مسجد یک مفهوم سیاسی است، عبادت ما فردی نیست که در خانه باشد، اساساً فضیلت بر این است که نماز را در مسجد بخوانیم، گویا از مجموع روایات این طور استنباط می‌شود که نماز در منزل قبول نیست باید بیایید در مسجد نماز بخوانید، چرا باید جمعی نماز بخوانیم، امام داشته باشیم و از آن تبعیت کنیم، امام جماعت یک مفهوم معنادار و بسیار گسترده‌تر از آن است که ما به آن فکر می‌کنیم امام یعنی کسی که جلوتر از بقیه حرکت می‌کند پس پرداختن به مسائل سیاسی در مساجد این نیست که به عنوان یک گزینه مطرح کنیم بلکه اساس مسجد است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: حضور در مسجد یک امر سیاسی است، فقط یک نکته‌ای هست که ما گاهی اوقات مفهوم سیاست را تقلیل می‌دهیم به کنش‌های سیاسی حزبی، این یک مقدار مسئله دارد، من فکر می‌کنم بخشی از نگرانی مردم این است که چرا باید زنده باد مرده باد برای فلان شخص مطرح شود، آن هم برای یک شخص سیاسی، وگرنه پرداختن به مسائل سیاسی جایش در مسجد است، پس این مسائل غیر از مسجد کجا باید تبیین شود.
رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیر دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که «به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر تعداد نمازگزاران و افراد مسجدی کم شده و دین‌داری کم رنگ‌تر شده است» یادآور شد: درباره کاهش افراد عدد دقیقی نداریم، ما درباره اینکه بگوییم آیا روند کاهشی بوده یا افزایشی؟ شاخصی نداریم، چون دین‌داری یک مقوله کاملاً پیچیده است، ما شاخصی در این مورد نداریم و این یک ضعف است. مثلا یکی از شاخص‌ها که دقیق نیست تعداد نمازگزارانی است که در قطار برای نماز پیاده می‌شوند که به نظر من بیشتر شده است، اما به نظر من دین‌داری در مجموع عمیق‌تر شده است.
لطیفی در پاسخ به این سؤال که «چرا در مساجد باید شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر داده شود برخی به دلیل همین شعارها در مساجد حضور پیدا نمی‌کنند» گفت:  یکی اینکه ولایت فقیه امر سیاسی به معنای سیاسی حزبی جانبدارانه از کسی نیست، ولایت فقیه یک اصل در قانون اساسی است، یک اصلی برآمده از آراء علما که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است، دوم اینکه ما می‌گوییم مرگ بر ضد ولایت فقیه نه مخالف ولایت فقیه. بین ضد و مخالف فرق است؛ شاید کسی باشد ولایت فقیه را به لحاظ اندیشه‌ای قبول نداشته باشد اما در مقام عمل برای اداره نظام کشور قائل به یک نفر هست.

وی ادامه داد: آن چیزی که برای ما مهم است کسی است که ضدیت می‌کند، ضدیت یعنی دست به کار شدن، یعنی کسی که حاضر است اسلحه بکشد روی مردم، فکر می‌کنم ما مسئله‌ای نداشته باشیم با شعار علیه کسی که به روی این مردم و امنیت مردم اسلحه می‌کشد، این ضدیت بیشتر از آنکه جنبه فکری و اندیشه‌ای داشته باشد جنبه کنشی و رفتاری پیدا می‌کند، مرگ بر ضد ولایت فقیه این است. مقام معظم رهبری فرمودند دایره خودی و غیر خودی را بد تعریف می‌کنیم. خودشان می‌گویند همه کسانی که برای این نظام و این مملکت دل‌شان می‌سوزد خودی هستند، غیر خودی آنهایی هستند که رفتند با جای دیگر بستند؛ در بحث ولایت فقیه هم مرگ بر مخالف ولی فقیه نیست، بلکه مرگ بر ضدیت ولی فقیه است.
این پژوهشگر دینی در پاسخ به این سؤال که «چرا امروز تعداد جوانان مسجدی کم شده است» اظهار کرد: آیا اینکه این معلول اتفاق افتاده؛ علتش ورود سیاسی است، اتفاقاً اگر ورود سیاسی صحیح داشته باشیم بچه‌ها حضورشان بیشتر می‌شود، چون جوانان دوست دارند کنشگری خودشان را داشته باشند مشکل این است که اگر شما به جای تبیین رفتید سمت جانبداری، به جای اینکه به این فرد در مسجد قدرت تحلیل دهید فقط آن را مصرف‌کننده بار آوردید و به جای اینکه مباحث عمیق را مطرح کنید رفتید سمت زنده باد و مرده باد طبیعتا یک عده ناراحت می‌شوند. اما این مسئله ورود سیاسی این طور نیست که ما فکر کنیم چیز بدی است، گاهی اوقات لازم است که اعلام شود.
پایه‌گذار اتاق فکر مسجد همچنین بیان کرد: آنچه که از منویات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری برداشت می‌کنیم این است که مسؤلیت مسجد تبیین معیارها و شاخص‌هاست و تعیین مصادیق آن برعهده مردم گذاشته شده است، البته اگر مردم سؤال کردند نشان می‌دهد امام جماعت یک مرجعیتی دارد و باید هم داشته باشد، همان‌طور که همه ما سؤال می‌کنیم که مثلا فلانی، ما به چه کسی رأی بدهیم اینجا باید بگوییم امام جماعت ورود نکند؟ من فکر می‌کنم منع عجیب و غریبی است، البته اگر امام جماعتی نسبت به تبیین معیارها و شاخص‌ها کوتاهی کرد قابل قبول نیست.
لطیفی در پایان تصریح کرد: من احساس می‌کنم عمده عدم حضور جوانان امروز در مساجد به خاطر عدم حس مشارکت در امور، زندگی مدرن و تمایل به فردگرایی است در حالی که اتفاقاً مسجد افراد را تشویق به مشارکت و حضور در امور و فعالیت‌های اجتماعی می‌کند.
حدیثه سوختانلو
انتهای پیام
captcha