حق پیامبر(ص) بر مسلمانان چیست/ لزوم بازگشت به امت واحد مدنظر قرآن
کد خبر: 3856686
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

حق پیامبر(ص) بر مسلمانان چیست/ لزوم بازگشت به امت واحد مدنظر قرآن

گروه اجتماعی ـ مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس با بیان اینكه هر مسلمانی باید بیندیشد كه حق عظیم پیامبر(ص) بر گردن ما چیست، گفت: نخستین وظیفه هر مسلمانی در رابطه با پیامبر(ص) تربیت شدن در محضر ایشان و تأسی به آن حضرت است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول بینازاده، مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس امروز، 21 آبان‌ماه در جشن هفته وحدت شهر اوز استان فارس ضمن تبریك فرا رسیدن هفته وحدت و سالروز ولادت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: در این باید هر مسلمانی به این بیندیشد كه در رابطه با پیامبر(ص) چه باید كند و حق عظیم آن حضرت بر گردن ما چیست و از محضر ایشان باید چه بیاموزیم.
وی با تأكید بر اینكه نزدیك‌ترین مردمان به پیامبران آنان هستند كه نسبت به اهداف پیامبران آگاهیشان از دیگران بیشتر است، افزود: پیامبر اسلام(ص) بزرگترین مربی عالم است و درسی كه ایشان در حوزه تربیت به تاریخ بشر داده‌اند بزرگترین درس است و وظیفه بزرگ ما نیز تربیت شدن در محضر ایشان است.
بینازاده با بیان اینكه خداوند در قرآن كریم تأكید فرموده است كه پیامبر(ص) را الگوی تربیت و اسوه برای مسلمانان قرار داده است، گفت: خداوند در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیكوست...» كه بیانگر این موضوع است.

تأسی به پیامبر(ص)؛ بزرگترین وظیفه هر مسلمان
مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس با تأكید بر اینكه مسئله تأسی به پیامبر بزرگترین وظیفه هر مسلمانی است، گفت: هر كسی در هر شرایط و موقعیتی كه هست باید این وظیفه سنگین و سهمگین را بر دوش خودش احساس كند كه باید از نظر معنوی، عقیدتی، فكری، اخلاقی و عملی تشبه به رسول خدا(ص) پیدا كند؛ مسئله تشبه به پیامبر(ص) یعنی شباهت یافتن به ایشان و منظور شباهت رفتاری، عملی و اخلاقی است و بزرگترین وظیفه ماست.
وی حدیثی از حضرت علی(ع) در این رابطه نقل كرد و گفت: آن حضرت فرمودند محبوب‌ترین بندگان در پیشگاه خداوند آنكس است كه پیامبر(ص) را اسوه و الگو و سرمشق خودش قرار دهد.
بینازاده با بیان اینكه در این ایام نورانی وظیفه بزرگ ما بازگشت به ساحت قدسی پیامبر و آشنایی عمیق‌تر و گسترده‌تر با سنت آن حضرت است، گفت: نباید نسبت به سنت پیامبر(ص) ظلم كنیم؛ نشناختن سنت رسول‌الله(ص) و بی اعتنایی به سنت ایشان بزرگترین ظلم است و نمی‌شود پیامبر ما در عرصه عبودیت و بندگی صادقانه خدا به‌گونه‌ای باشد و ما با این سنت عبودیت و بندگی او بیگانه باشیم.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس اظهار كرد: عزیزترین افراد در پیشگاه خداوند كسانی هستند كه سعی می‌كنند هر روز و هماره فاصله‌شان را با پیامبر(ص) كمتر كنند، آنان كه كمترین فاصله را با پیامبر(ص) دارند نزد خدا و پیامبر(ص) محبوب‌ترین هستند.

بزرگترین تجلیل از پیامبر(ص) تطبیق رفتارها با آن حضرت است
وی با تأكید بر اینكه همه مسلمانان شیعه و سنی اعم از زن و مرد موظفند حرمت پیامبر را شناخته و آن را نگه دارند، گفت: بزرگداشت پیامبر و تجلیل از ایشان آن است كه در مقام عمل و اخلاق و رفتار خودمان را با اهداف و آرمان‌ها و آموزه‌های آن بزرگوار تطبیق دهیم.
بینازاده همچنین به شیوه انسان‌سازی پیامبر(ص) اشاره كرد و گفت: بزرگ‌ترین عرصه هنرنمایی آن حضرت، عرصه انسان‌سازی بوده است و تاریخ بشر در این عرصه موفق‌تر از وجود نازنین آن حضرت كسی را به خود ندیده است لذا باید بدانیم شیوه‌های پیامبر(ص) در حوزه تربیت و انسان‌سازی چگونه بوده است تا خودمان را با شاخص‌های تربیتی آن حضرت بسازیم.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس تأكید كرد: نمی‌توانیم نسبت به پیامبر(ص) بی‌تفاوت باشیم و نباید در حد سخن و اظهار احترام كلامی به آن حضرت، بسنده كنیم، این‌ها گرچه لازم است اما كافی نیستند و باید در مقام عمل تشبه عملی پیدا كنیم و تشبه عملی كار و زحمت كشیدن و خلوص نیت و مطالعه می‌خواهد.

وحدت مطلوبیت ذاتی دارد
وی همچنین به مسئله وحدت جهان اسلام اشاره كرد و گفت: وحدت هم مطلوبیت ذاتی دارد یعنی موضوعیت دارد و هم طریقیت است؛ نفس وحدت محترم است به علاوه اینكه طریقی برای راهیابی به پیروزی است. خداوند ما را امت واحده نامید آنجا كه فرمود «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت‏ شما كه امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید» لذا باید امت واحده باشیم تا زمانی كه امت واحده باشیم.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس گفت: امروز در این شرایط هیچ راهی جز تقویت وحدت و تعمیق و گسترش آن با همه صداقت و خلوص نداریم.

انتهای پیام
captcha