مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌ها استکبار ادامه دارد
کد خبر: 3856717
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌ها استکبار ادامه دارد

گروه سیاست و اقتصاد ـ استاندار فارس با اشاره به آزاداندیشی ملت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در برابر زیاده‌خواهی‌ها و یک جانبه‌گرایی‌های استکبار مقاومت کرده و این ایستادگی را ادامه خواهد داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 21 آبان‌ماه در دیدار با ویکا مازوی کومالو، سفیر کشور آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه استان فارس به عنوان استانی کهن و پهناور دارای پیشینه‌ای غنی فرهنگی، تاریخی است، افزود: از این‌رو شناخت استان فارس به عبارتی شناخت ایران محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مردم ایران همواره یاد و خاطره نلسون ماندلا، رهبر فقید افریقای جنوبی را گرامی می‌دارند، افزود: او انسانی آزاده، آزادی‌خواه و دارای اراده قدرتمند بود و این ویژگی‌ها نگاهی مثبت از کشور آفریقای جنوبی در اذهان ایرانیان ایجاد کرده است.
نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه آزادی‌اندیشی، مبارزه با استکبار و حمایت از مظلومان در همه نقاط جهان را از اشتراکات فرهنگی دو ملت برشمرد.
رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فارس با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر، ۱۱۲ شهر و ۴ هزار روستا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بی‌شماری در حوزه‌های مختلف دارد، ظرفیت‌های کشاورزی، پیشرفت‌های صنعتی، برخورداری از صنایع شیمیایی و نفت و گاز، صنایع دستی، منابع غنی معدنی، مراکز علمی و دانسگاهی برجسته، توانمندی و تخصص در حوزه‌های درمانی و سلامت، زمینه‌های گسترده گردشگری فرهنگی، تاریخی،طبیعی و... را از جمله این پتانسیل‌ها برشمرد و این ظرفیت‌ها را زمینه‌ای مناسب برای توسعه همکاری‌های استان فارس و کشور آفریقای جنوبی دانست.
وی همچنین از مواضع آفریقای جنوبی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و افزود: پس از اعمال تحریم‌های آمریکا که با اهداف سیاسی به ابزاری برای فشار به ایران تبدیل شده است، آفریقای جنوبی حامی خوبی برای جمهوری اسلامی بوده است‌.
نماینده عالی دولت در استان فارس با تأکید بر اینکه ملت ایران ملتی فرهنگ‌مدار و آزاداندیش هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در برابر زیاده‌خواهی‌ها و یک جانبه‌گرایی‌های استکبار مقاومت کرده و این ایستادگی را ادامه خواهد داد.
رحیمی با بیان اینكه به رغم تحریم‌ها و فشارهای موجود توانسته‌ایم کشور را به نحو مطلوبی اداره کنیم، گفت: قرن بیست و یکم زمان زورگویی یک قدرت خاص نیست و همه ملت‌ها با برخورداری از توان و ظرفیت‌های خود می‌توانند در چارچوب منافع ملی خود تصمیم گرفته و اقدام کنند.
استاندار فارس تأکید کرد: در دنیای امروز باید حرکت به سمت منافع مشترک، گفت‌وگو و مفاهمه جایگزین یک‌جانبه گرایی و زورگرایی شود.
رحیمی با اعتقاد به اینکه جهان کنونی بزرگتر از آن است که یک کشور خود را ارباب جهان و دیگران را رعیت خود تلقی کند، اظهار کرد: بر این اساس امکان برقراری ارتباط بین کشورهای جهان وجود دارد.
استاندار فارس ضمن استقبال از توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با آفریقای جنوبی، گفت: در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور کم است که امیدواریم با تقویت روزافزون روابط شاهد افزایش این مبادلات باشیم.
وی اظهار کرد: هر دو کشور نیازها و توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند بر اساس این توانمندی‌ها به رفع نیازهای یکدیگر در بستر تعامل و ارتباط دو جانبه بپردازند.
رحیمی با بیان اینكه با توجه به اینکه تحریم‌ها در حوزه گردشگری اثرگذار نیست تقویت ارتباط دو کشور در این زمینه می‌تواند گام نخست در توسعه روابط باشد، ابراز امیدواری کرد كه با تشکیل کمیته کاری شاهد ارتقای روابط فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور باشیم.
ویکا مازوی کومالو، سفیر کشور آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از استقبال و مهمان‌نوازی مردم و مسئولان استان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در تلاش هستیم زمینه‌های همکاری با استان فارس را یافته و با شرکت‌ها و بخش‌های مختلف وارد همکاری شویم.
وی با بیان اینکه شرکت ها و مجموعه‌های مختلف استان فارس باید در نمایشگاه‌های آفریقای جنوبی و شرکت های آفریقای جنوبی نیز در نمایشگاه های استان فارس حضور یابند، گفت: بی شک ارتباط شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرایط کنونی تحریم‌ها امکان‌پذیر است و می‌تواند به توسعه روابط کمک کند.
سفیر آفریقای جنوبی همچنین به نشست‌های خود و هیئت همراهش با شهردار شیراز و اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: در این دیدارها نیز زمینه‌های مناسب و مشترک برای همکاری بررسی شد.
وی افزود: یکی از نخستین همکاری‌هایی که به زودی محقق می‌شود بر قراری پیوند خواهر خواندگی میان شیراز و شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha