رونمایی از قدیمی‌ترین نسخ خطی سیره پیامبر(ص) در موزه حرم رضوی
کد خبر: 3856747
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخ خطی سیره پیامبر(ص) در موزه حرم رضوی

گروه فرهنگی ــ همزمان با هفته وحدت و در سی‌وسومین سه‌شنب‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران در موضوع سیره رسول اکرم(ص) رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نُسخ خطی سیرۀ پیامبراعظم(ص) در موزه حرم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجین رضوی، در آستانه میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و همزمان با گرامیداشت هفت وحدت، در سی‌وسومین سه‌شنبه‌های فرهنگی در موزه آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران در موضوع سیره رسول اکرم(ص) موجود در گنجینه رضوی با عناوین «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه»، «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» «انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیره الحلبیه» رونمایی شد.

سیدرضا صداقت الحسینی، کارشناس نسخ خطی موزه آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه» به دست عبدالرحمن‌بن‌عبدالله سهیلی تألیف شده و نسخه حاضر نیز به خط نسخ کهن، در قرن هشت هجری در 223 برگ کتابت شده است.

وی افزود: این کتاب شرح و توضیح کتاب «السیره النبویه» عبدالملک‌بن‌هشام‌بن‌ایوب حمیری، از اولین سیره‌نویسان پیامبر(ص) است و دومین نسخه از نظر قدمت در ایران به شمار می‌رود که با شماره 18739 در گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

صداقت‌الحسینی در ادامه به معرفی «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» پرداخت و گفت: این نسخه تألیف محمد‌بن‌محمد، معروف به ابنِ سَیّدِالناس و قدیمی‌ترین نسخه خطی عُیونُ الأَثَر در ایران است که با شماره 4146 در مخزن نسخ خطی آستان قدس به ثبت رسیده است.

این کارشناس نسخ خطی تصریح کرد: این نسخه به خط نسخ در سال 804 هجری قمری و در 291 برگ کتابت شده است.

وی اضافه کرد: «انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیره الحلبیه» دیگر نسخه رونمایی شده در این مراسم است که به دست علی‌بن‌ابراهیم حلبی تألیف شده است.

صداقت‌حسینی بیان کرد : این نسخه مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال حضرت پیامبر اکرم(ص) است.

این کارشناس نسخ خطی افزود: نسخه حاضر به خط نسخ در سال 1099 هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است و قدیمی‌ترین نسخۀ خطی «السیره الحلبیه» در ایران به شمار می‌رود که با شماره 17844 در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی ثبت شده است.

نسخ خطی رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در محل گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارد.

انتهای پیام
captcha