آیت‌الله بهاءالدینی؛ الگوی فقاهت و طهارت نفس/ وجه تمایز با سایر عرفا
کد خبر: 3856795
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

آیت‌الله بهاءالدینی؛ الگوی فقاهت و طهارت نفس/ وجه تمایز با سایر عرفا

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام کاظم صدیقی با بیان اینکه آیت‌الله بهاءالدینی اهل ریاضتی بود که در عرفان اهل بیت(ع) متجلی است، تصریح کرد: خداوند توفیق عجیبی به این عارف واصل داده بود، به گونه‌ای که مراتب عرفانی را از لطف ویژه خدا و نه از طریق ریاضت در نزد استاد پیمود و این تفاوت بارز وی با دیگر عرفاست.

مراسم بیست و دومین سال ارتحال آیت‌الله بهاءالدینی برگزار شدبه گزارش ایکنا، مراسم بیست و دومین سال ارتحال عالم عارف، آیت‌الله سیدرضا بهاءالدینی شامگاه سه شنبه 21 آبان ماه در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم آیات علوی بروجردی، مهدی هادوی تهرانی و احمدی فقیه یزدی همچنین نمایندگان برخی از بیوت مراجع تقلید، اقشار مختلف مردم و فضلا و طلاب حوزه علمیه حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در سخنانی در این مراسم گفت: آیت‌الله بهاءالدینی فقیهی عارف و صاحب نفس بود که به حوزه اعتبار بخشید؛ او فقاهت کامل و طهارت نفس داشت و به همین دلیل هم خداوند او را محبوب مردم کرده بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله بهاءالدینی اهل ریاضتی بود که در عرفان اهل بیت(ع) متجلی است تصریح کرد: خداوند توفیق عجیبی به این عارف واصل داده بود، به گونه‌ای که مراتب عرفانی را از لطف ویژه خدا و نه از طریق ریاضت در نزد استاد پیمود و این تفاوت بارز وی با دیگر عرفاست.

ساده‌زیستی آیت‌الله بهاءالدنیی

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه مقام آیت‌الله بهاءالدینی بسیار والاست، اظهار کرد: ایشان در فقاهت برجسته بود ولی رساله عملیه نداد و وقتی در این مورد از او سؤال می‌شد می‌فرمود وقتی حضرت حجت اجازه دادند، رساله خواهم داد.

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه بیش از هر دوران دیگر به ساده‌زیستی و بی اعتنایی به دنیا نیاز دارد تصریح کرد: آیت‌الله بهاءالدینی نمونه بارز یک انسان ساده‌زیست بود که تا پایان  عمر در یک خانه محقر زندگی کرد با اینکه توان او بیشتر از این مقدار بود.

یادآور می‌شود، آیت‌الله سیدرضا بهاءالدّینی (۱۳۷۶ـ۱۲۸۷)، فقیه و معلم اخلاق و عرفان عملی و از شاگردان شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سیدمحمد حجت، سیدمحمد تقی خوانساری و آیت‌الله بروجردی بود. بیشترین اشتغال و شهرت آیت‌اللّه بهاءالدینی، بحث‌ها و درس‌های اخلاقی عمومی یا خصوصی وی بود که تا روزهای آخر حیاتش ادامه داشت. ایشان در ۲۸ تیر ۱۳۷۶ درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام
captcha