ویژگی‌های پیامبر(ص) از منظر قرآن/ نسبت به مشكلات مردم بی‌تفاوت نباشیم
کد خبر: 3856925
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

ویژگی‌های پیامبر(ص) از منظر قرآن/ نسبت به مشكلات مردم بی‌تفاوت نباشیم

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره توبه گفت: این آیه ۵ ویژگی پیامبر(ص) را برمی‌شمارد که همین‌ها عوامل موفقیت آن حضرت هستند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 22 آبان‌ماه در جشن هفته وحدت در شیراز با اشاره به آیه 128 سوره توبه «‌لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ قطعاً براى شما پیامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید به [هدایت] شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است»، گفت: این آیه یكی از آیات متعددی است كه خداوند در آن ویژگی‌های پیامبر(ص) را توصیف می‌كند.

وی با بیان اینكه در این آیه خداوند 5 ویژگی برای پیامبر(ص) را می‌شمارد، افزود: خداوند در این آیه تأكید می‌كند كه پیامبر(ص) برای شما الگو است و از ایشان باید الگوبرداری كنید.

حدائق با انتقاد از بروز از برخی‌ رفتارها كه در شأن یك فرد مسلمان نیست، گفت: گاهی اوقات رفتارهایی از مسلمانان می‌بینیم كه با واقعیت و حقیقت سازگاری ندارد و باید بدانیم كه هر مسلمانی، نماد اسلام نیست؛ اسلام یعنی قرآن، حضرت علی(ع)، پیامبر(ص) و امام حسین(ع). همگی ما مسلمان هستیم اما نماد اسلام نیستیم.

اگر مروج اسلام نیستیم، مخرب آن هم نباشیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأكید بر لزوم مراقبت از رفتارهای خود، خطاب به طلاب گفت: اگر برای اسلام مروج نیستید، مخرب هم نباشید. امروز مشكلی که داریم این است كه پیامبر(ص) خود را نمی‌شناسیم. در نماز و اذان و اقامه نام ایشان را می‌بریم اما گاهی اوقات با اصول رفتاری پیامبر(ص) و سیره عملی آن حضرت بیگانه هستیم.

مدیر موفق، مردمی است

حدائق، یكی از ویژگی‌های پیامبر(ص) را طبق آیه مذكور با مردم بودن برشمرد و گفت: خداوند تأكید می‌كند كه پیامبر(ص) از جنس مردم و مردمی بود و اصولاً این ویژگی تمام انبیای الهی است و باید برای ما درس باشد. مسلمان، مدیر و حتی پدر موفق كسی است كه مردمی باشد.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: پیامبر(ص) صدر و ذیل نداشت و این‌گونه نبود كه یك جایی جایگاه خاص آن حضرت باشد و این مسئله برای تمام مدیركل‌ها و مسئولان ما درس است. مسئول كسی است كه خداوند به او امكاناتی داده است و هر كسی در هر بخشی باید تلاش كند تا روحیه مردمی بودن و با مردم بودن را در خود تقویت كند زیرا پیامبرمان این چنین بود.

در اتاق مسئولان به روی مردم باز باشد

وی با تأكید بر اینكه هر كسی می‌گوید اسوه من پیامبر(ص) باید مانند ایشان باشد، گفت: بگیر و ببندها باید كنار گذاشت و در اتاق مسئولان باید به روی مردم باز باشد و حتی تاجران هم باید مردمی باشند.

حدائق با بیان اینكه هر كسی كه مردمی‌تر باشد، به پیامبر(ص) نزدیك‌تر است، گفت: نكته دوم در آیه مذكور این است كه خداوند می‌فرماید سختی و رنج مردم بر پیامبر(ص) گران و آن حضرت را رنج می‌داد. پس وای به حال كسانی كه مشكلات مردم را ببینند اما بی‌خیال باشند و اگر كسی چنین حالتی دارد كه ببیند كسی گرسنه است و یا مشكل دارد و بگوید به من ربطی ندارد، برود در اسلام خودش تجدید نظر كند.

نسبت به مشكلات مردم بی‌تفاوت نباشیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار كرد: سختی مردم برای پیامبر(ص) گران بود و بی‌تفاوت نبود؛ امروز برخی ادعای اسلام و مسلمانی می‌كنند و میلیاردها ثروت را جمع كرده‌اند و خم به ابروی خودشان هم نمی‌آورند. میلیاردها ثروت را پس انداز كرده است و اصلا خیالی ندارد كه در این جامعه‌ای كه زندگی می‌كند افراد نیازمند زیادی وجود دارند.

وی با بیان اینكه انسان متدین و با تقوا فردی است كه از مشكلات مردم نگران شود، خطاب به مردم گفت: اگر روزی حزن و اندوه دیگران، شما را ناراحت كرد، قدر خود را بدانید. اگر مشاهده كردید مشكل كسی شما را متأثر كرده است و یا كسی مشكل اقتصادی داشت و برای او ناراحت شدید، این دلیل بر سلامت شماست و پیامبر(ص) نیز این‌گونه بود و خود را از مردم جدا نمی‌دید.

مؤمنان بی‌تقوایی دیگران را نمی‌توانند ببینند

حدائق همچنین با ذكر این نكته كه انسان‌های با تقوا، پاك هستند و بی‌تقوایی دیگران را نمی‌توانند ببینند، گفت: اگر كسی بگوید امام زمان را دوست دارم و در حضور او كسی به امام زمان توهین كند، باید از این توهین بسوزد. اما متأسفانه برخی از ما ادعای دیانت و ارادت به اهل بیت(ع) داریم، ولی زمانی كه توهین و اهانت را می‌بینند عكس‌العملی نشان نمی‌دهند به عنوان مثال چند جوك كه می‌شنوند كه در آن دین را مسخره می‌كنند، به آن‌ها خنده تحویل می‌دهند و این چه ارادتی است؟ این كه ارادت نیست و انسان با تقوا، بی‌حرمتی به خدا را نمی‌پذیرد.

این استاد حوزه‌های علمیه اظهار كرد: اگر جایی شنیدیم كه ظلمی رخ داد و خنده تحویل دادیم، باید استغفار كنیم. زیرا افراد باتقوا نمی‌توانند نافرمانی خدا را ببینند.

وی همچنین گفت: می‌گویند كه انسان‌های باتقوا در پیشگاه خداوند وظایف خود را خوب انجام می‌دهند و كوتاهی هم نمی‌كنند اما باز هم در محضر خداوند احساس قصور می‌كنند و می‌گویند خدایا آن‌گونه كه باید تو را بپرستم، نپرستیدم. در صورتی كه امروز چهار ركعت نماز می‌خوانیم غرور ما را می‌گیرد.

حدائق تأكید كرد: هرچقدر تقوای انسان بالاتر رود، احساس خجالت و قصور و كوتاهی در پیشگاه خداوند به او بیشتر دست می‌دهد و هرچه بهتر می‌شود، معرفت او بالاتر می‌رود و نعمت‌های بیكران خداوند را می‌بیند و هرگز نباید گمان كه كنیم كه با 17 ركعت نماز یومیه خود حق را ادا كرده‌ایم؛ این حداقل كاری است كه خدا از ما می‌خواهد. حداقل كار این است كه شب و روز ما ذكر خداوند شود.

در برخی از جاها باید حریص بود

وی در ادامه ویژگی‌ دیگر پیامبر(ص) را طبق آیه مذكور برشمرد و گفت: رسول خدا(ص) در هدایت مردم حریص بود. پس نباید از هدایت همدیگر خسته شویم. متأسفانه جایی كه باید حریص باشیم، حریص نیستیم و برعكس آن. حرص در برخی از جاها بسیار خوب است مانند علم‌آموزی و باید تا آخر عمر بر فضائل خویشتن افزود.

حدائق با بیان اینكه حرص در آموختن دیگران هم بسیار ارزشمند است، گفت: در روایت آمده است كه در عبادت حریص باشیم و از ذكر گفتن خسته نشویم زیرا این یكی از كارهایی است كه خداوند آن را می‌پسندد پس تا می‌توانید از زبان، قلم، نگاه و فرصت‌هایشان در مسیر خدا و در جهت عبادت استفاده كرده و به مردم خدمت‌گذاری كنید.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به ویژگی رئوف و رحیم بودن پیامبر(ص) برای مؤمنان طبق آیه مذكور گفت: در قرآن هیچ پیامبری نیست كه خداوند دو صفت از خودش را به او نسبت داده باشد، به جز پیامبر خاتم و خداوند در این آیه دو صفت رئوف و رحیمی خود را به ایشان نسبت می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی‌ها رئوف هستند یعنی نسبت به زیر مجموعه خود مهربان هستند و به فرمان‌برداران خود با محبت برخورد می‌كنند و این رأفت از ویژگی‌های خداوند است. ویژگی رحیم هم رحمت در برابر گنه‌كاران است. خدا حتی نسبت به این افراد هم رحیم است و آنان را سریع مجازات نمی‌كند و به آن‌ها فرصت می‌دهد.

عوامل موفقیت پیامبر(ص)

حدائق با تأكید بر اینكه باید رحیم بودن را از پیامبر(ص) خود یاد بگیریم، گفت: عوامل موفقیت پیامبر(ص) در همین آیه نهفته است. مردمی بودن، دلسوز مردم و تلاش برای هدایت مردم، رأفت و مهربانی همگی رمز موفقیت است و مسئولان باید این‌ها را جزو برنامه‌های خود قرار دهند.

انتهای پیام
captcha