خانواده‌ای یزدی زندگی خود را وقف کتاب‌های قرآنی کرد
کد خبر: 3856955
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

خانواده‌ای یزدی زندگی خود را وقف کتاب‌های قرآنی کرد

گروه ادب ــ کتابخانه تخصصی علوم قرآن یزد به همت یک خانواده طلبه یزدی با حدود ۱۲ هزار منبع راه‌اندازی شده است که برخی منابع آن در ایران وجود ندارد.

خانواده یزدی که زندگی خود را وقف کتاب‌های قرآنی کردند

به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، صبح امروز ۲۲ آبان‌ماه، از کتابخانه تخصصی علوم قرآنی بازدید کرد. در این بازدید نیکنام حسینی پور، دبیر بیست و هفتمین کتاب جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان فرهنگی اداره کل ارشاد یزد نیز حضور داشتند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد شاهدی، مدیر مؤسسه بین‌المللی چراغ فروزان هدایت اندیشه و کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی توضیحاتی درباره این کتابخانه ارائه کرد.
وی درباره تأسیس این کتابخانه گفت: این کتابخانه در سال ۱۳۹۵ تأسیس شد و ۱۱ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه علوم قرآنی و تفسیر دارد و با تکمیل عناوین در موضوعات گوناگون به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.
وی افزود: این کتابخانه موضوعاتی مانند تفسیر، ترجمه، تفسیر بلاغی، تفسیر علمی، قرائات قرآن و ... را شامل می‌شود که پژوهشگران، محققان شیعه و اهل سنت می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

خانواده یزدی که زندگی خود را وقف کتاب‌های قرآنی کردند
شاهدی ادامه داد: اغلب کتاب‌ها به دلیل تخصصی بودن به زبان‌های عربی است اما کتاب‌هایی به زبان فارسی و زبان‌های دیگر نیز وجود دارد. کتاب‌هایی که در این کتابخانه جمع‌آوری شده را در سفرهایی که به برخی از کشورها آسیایی، اروپایی و آفریقایی مانند موریتانی، مغرب، سودان، مصر، عراق، سوریه و ... داشتم خریداری کرده‌ام و با توجه به کتاب‌های علوم قرآنی بسیار در آفریقا قصد داریم بخش آفریقا‌شناسی را نیز راه‌اندازی کنیم. همچنین بخش ویژه‌ای امام حسین(ع) را هم راه‌اندازی خواهیم کرد. 

خانواده یزدی که زندگی خود را وقف کتاب‌های قرآنی کردند
شاهدی درباره تأمین هزینه‌های این کتابخانه بیان کرد: زمین این کتابخانه مربوط به زمین‌های پدری است و در ساخت و تجهیز آن نیز واقفان و خیرین کمک کرده‌اند. همچنین اعجاز و کرامت قرآن سبب شده در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در این کتابخانه کتاب‌هایی وجود دارد که شاید در کتابخانه‌های دیگر یافت نشود. مانند کتاب لطائف الإشارات لفنون القراءات که یک محقق در هیچ کتابخانه‌ای پیدا نکرده بود و با دسترسی به آن در این کتابخانه تحقیقات خود را انجام داد. همچنین کتاب‌هایی درباره قرائات گوناگون مانند قرائات ۱۴ گانه و ۵۰ گانه موجود است.

خانواده یزدی که زندگی خود را وقف کتاب‌های قرآنی کردند
شاهدی به فعالیت‌های دیگر این کتابخانه اشاره کرد و گفت: دوره‌ها و کلاس‌هایی با موضوعات شبهات قرآنی و تفسیر قرآن برگزار می‌شود و به دلیل رونق این کلاس‌ها، شعبه تفسیر حوزه علمیه یزد است. همه کتاب‌های این کتابخانه فهرست‌نویسی شده‌اند و در حال حاضر ورود به کتاب‌های الکترونیک به دلیل هزینه بالای آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
یادآور می‌شود، حجت الاسلام شاهدی به همراه سه فرزندش این کتابخانه را مدیریت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha