سالگرد ارتحال آیت‌الله شجاعی در تهران برگزار شد
کد خبر: 3857299
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

سالگرد ارتحال آیت‌الله شجاعی در تهران برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ _ امام جمعه موقت تهران در چهارمین مراسم سالگرد ارتحال مفسر قرآن و استاد کامل اخلاق و عرفان آیت‌الله شجاعی گفت: مرحوم شجاعی یک عارف واصل و یک استاد کامل اخلاق و مربی نفوس بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) عصر پنجشنبه، 23 آبان ماه در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال مفسر قرآن کریم، استاد کامل اخلاق و عارف سالک مرحوم آیت‌الله محمد شجاعی(ره) گفت: قلم علمای ربانی و صاحب نفس و نظر و عرشی همچون مرحوم آیت‌الله شجاعی، شهید پرور است.

اهمیت تکریم علمای دین

این استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به ثواب تکریم علمای دین اظهار کرد: احترام به عالم برای انسان خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد و امروز شما در این جلسه برای تکریم و بزرگداشت این استاد بزرگوار شرکت کرده‌اید که این حضور به نفع خود شما است و ثواب هم میبرد. در روایت نیز پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هر‌كس عالمی را گرامی بدارد، مرا گرامی داشته و هركس مرا گرامی بدارد و اكرام كند، خدا را گرامی داشته و اكرام نموده، و هركس خدا را اكرام كند، به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوی بهشت روانه خواهد شد».

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله شجاعی یک عارف واصل و یک استاد کامل اخلاق و مربی نفوس بود که شاگردان زیادی را تربیت کردند و مردم باید قدردان علمای خویش باشند و درود بر شما شاگردان و ارادتمندان مرحوم آیت‌الله شجاعی که بعد از چهار سال از عروج این عالم وارسته، پربرکت و سازنده، نگذاشتید که نام ایشان فراموش شود و ان شاءالله راه ایشان را ادامه دهید.

توصیه قرآن برای رسیدن به حیات طیبه

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران در بخش دیگری از سخنانش به راه رسیدن به حیات طیبه اشاره و بیان کرد: انسان از نظر ظاهر با حیوانات مشترک است و غرایزی که در حیوانات است در انسان هم هست، اما خداوند یک حیات و یک زندگی دیگری را به انسان نشان می دهد که باعث فرق انسان با حیوان در همین حیات طیبه است.

وی ادامه داد: در این باره خداوند در قرآن کریم می فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً / وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ از مرد و زن، هر کس کار شایسته انجام دهد در حالی که مؤمن است، مسلماً او را به زندگی پاک و پاکیزه ای زنده می داریم و پاداششان را بر پایه بهترین عملی که همواره انجام می داده اند، می دهیم». (آیه 16 سوره نحل)

این استاد اخلاق افزود: برای رسیدن به این حیات طیبه دو توصیه قرآنی وجود دارد که انجام عمل صالح و دیگری ایمان است، که اگر این دو در وجود انسان نهادینه شود، این انسان دیگر از حیوانیت خارج شده و به مقام آدمیت می رسد و بر حسب ظرفیتی که دارد، یکی ابوذر می‌شود و دیگری سلمان.

وی ادامه داد: اما اگر ابوذر از آنچه که در دل سلمان بود، خبر داشت؛ شاید سلمان را تکفیر می‌کرد و هر کس یک ظرفیت خاصی دارد؛ حتی خیلی ها ظرفیت نداشتند که علم علما و عرفا را درک کنند تا جایی که برخی از علمای ما در زمان خودشان علمی را که داشتند در سینه های خود مخفی نگه می‌داشتند و برخی هم که ظرفیت نداشتند و چیزی می شنیدند، آنها را تکفیر می‌کردند.

این استاد حوزوی اظهار کرد: این افراد هم که چنین بزرگانی را تکفیر می‌کردند، افراد بی دینی نبودند، ولی ظرفیت آنها پایین بود؛ به هر حال همانگونه که معدن ها با هم یکی نیستند، آدم ها نیز با هم فرق دارند. که در روایتی آقا امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: این دلها ظرف است، اما بهترین دل کسی است که ظرفیت بیشتری دارد.

سِر و اسرار را نباید به کسی گفت

آیت‌الله صدیقی با اشاره به اینکه هر کس ظرفیت دانستن سِر و اسرار را ندارد، گفت: هر کسی ظرفیت دانستن سر و اسرار را ندارد و علمای ما خیلی از اسرار و سر علوم را در سینه مخفی می‌کردند. نقل است که فردی از شاگردان امام صادق(ع) نزد حضرت آمد و عرض کرد که شما چیزهایی که به محمد بن مسلم میگویید به ما نمی‌گویید! حضرت هم فرمودند آیا شما مسائلی که ما می‌گوییم و شما میشنوید را در نزد خود نگه می‌دارید؟ آن فرد هم عرض کرد نه! بلکه آنها را به همه می‌گوییم که شما چنین گفته‌اید. بعد حضرت فرمود: فرق شما با او این است که او این اسرار را نگه می‌دارد ولی شما آنها را نگه نمیدارید.

وی در پایان با به جوانان گفت: از آیت‌الله شجاعی آثار بسیار خوبی به جا مانده است که توصیه می‌شود جوانان از آثار و مکتوبات این استاد بزرگوار استفاده کنند.

گفتنی است؛ مرحوم آیت‌الله محمد شجاعی از اساتید اخلاق و مفسر شهر تهران بود که در روز هفتم دی ماه ۱۳۹۴ به لقاء الله پیوست و پیکر ایشان با حضور اعضای خانواده و جمع کثیری از شاگردان و ارادتمندان ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، رواق شهید آیت‌الله مفتح دفن شد.

بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری

در بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت این عالم فرزانه آمده است: «این عالم عارف و اخلاقی با افادات معنوی و اثرگذار خود که برخی از آن از رسانه‌ی ملّی پخش می شد و با نفس گرم و شیرین خود که از دلی با معرفت بر می‌خاست، جوانان و جویندگان بسیاری را به جاده‌ی معارف حقیقی رهنمون بود و دارای حق بزرگی بر جامعه‌ی جوان کشور است. از خداوند متعال بهترین پاداش صالحان را برای این عالم ربانی مسألت میکنم.»

محسن سلطان احمدی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ - ۱۶:۱۰
0
0
کتابهای آیت الله شجاعی را مطالعه کردم واقعا در را خدا شناسی بی نظیر است
ایشان عارف بسیار بزرگ و ناشناس بودند
captcha