وقف کتابخانه‌های شخصی ترویج شود
کد خبر: 3857343
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

وقف کتابخانه‌های شخصی ترویج شود

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه باید اهدای کتاب از سوی مردم را ترویج کنیم، گفت: بسیاری از افراد کتاب های کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه های عمومی می بخشند که به مثابه سنت حسنه وقف است.

پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا، سرانه مطالعه را پایین ندانست و اظهار کرد: امروزه با استفاده از ابزارهای نوظهور دسترسی مخاطبان به اطلاعات مورد نیاز آسان شده است، اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این ابزارهای نوظهور تنها به بازنشر محتوای کتاب ها کمک می کند و لذا باید توجه ویژه ای نسبت به امر کتاب و کتابخوانی داشته باشیم تا بتوانیم مفاهیم عمیق تر و اطلاعات مستندتری به دست آوریم.

وی با بیان اینکه جامعه برای ارتقای سطح دانش و اطلاعات خود نیازمند مراجعه به منابع مستند است، افزود: باید با برنامه ریزی های پژوهشی و کارشناسی کودکان و نوجوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی هدایت کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بخش عمده ای از فعالیت های کتابخانه های عمومی بر روی کودکان، نوجوانان و بانوان تمرکز دارد تا حال خوش خواندن و لذت تورق و خوانش کتاب را به جامعه منتقل کنیم. اگر یک بانوی خانه‌دار علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی باشد، این امر به سایر اعضای خانواده تسری پیدا می کند.

کرمی با اشاره به تصویب سند نهضت مطالعه مفید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 89، اضافه کرد: به‌دنبال تشکیل نهاد کتابخانه های عمومی در سال 83 با کمک کارشناسان و متخصصان حوزه کتاب و کتابخوانی سعی شده شیوه های متفاوت فرهنگی و آموزشی برای جذب مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد، زیرا همانگونه که رهبری تأکید فرمودند، اگر یک کتاب خوب را به شیوه مناسب به مخاطب معرفی کنیم، نیمی از رسالت فرهنگی خود را انجام داده ایم.

وی برگزاری نشست های کتابخوان، پاتوق های فرهنگی، رونمایی و نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... را از جمله برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی برای ترغیب مخاطبان در سنین مختلف دانست و متذکر شد: براساس آمارهای ارائه شده توسط نرم افزار مدیریت کتابخانه های عمومی، شاخص امانت و گردش کتاب در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته و بالغ بر 30 درصد مخاطبان با مراجعه به فضای کتابخانه های عمومی کتب غیر درسی به امانت برده اند که مسئولیت ما را در ایجاد فضاهای مناسب مطالعه مضاعف می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان شاخص استاندارد فضای کتابخانه ای را هشت مترمربع و شاخص استاندارد منابع کتابخانه ای را چهار جلد به ازای هر یکصد نفر دانست و ادامه داد: استان گیلان بافت جغرافیایی و جمعیتی متراکم دارد و دچار محدودیت فضا هستیم لذا سعی کردیم با برگزاری برنامه های فرهنگی از فضاهای کتابخانه ای موجود استفاده بهینه کنیم. در واقع فعالیت های کتابخانه های عمومی را محدود به فضای فیزیکی نمی دانیم و این فعالیت ها را به دل مردم و بافت های جمعیتی برده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت جذب حداکثری مردم به فضاهای کتابخانه ای شهری و روستایی بدون تاکید بر فضای فیزیکی، یادآور شد: 20 کتابخانه عمومی در سطح روستاهای گیلان داریم که این کتابخانه ها تنها مرکز فرهنگی در آن مناطق هستند. همچنین ماشین سیار کتاب مناطق کم برخوردار و کوله کتاب روستاهای ییلاقی و صعب العبور را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه گیلان هشت کتابخانه خیرساز دارد، عنوان کرد: کسانی که دغدغه فرهنگ دارند، علاوه بر مسجدسازی و مدرسه سازی به کتابخانه سازی توجه داشته باشند. البته صرفا نیازمند کتابخانه سازی نیستیم و برخی از کتابخانه های عمومی نیازمند منابع هستند، زیرا براساس سند چشم انداز 1404 نهاد کتابخانه های عمومی، باید بیش از چهار میلیون جلد کتاب در گیلان داشته باشیم.

کرمی از انعقاد تفاهم نامه همکاری با دستگاه های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید اهدای کتاب از سوی مردم را ترویج کنیم. بسیاری از افراد کتاب های کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه های عمومی می بخشند که به مثابه سنت حسنه وقف است.

وی با بیان اینکه کتابخانه های اصلی گیلان بخش ویژه دیجیتال و کتاب های دیداری و شنیداری دارند، گفت: تنها کتابخانه گویا و بریل گیلان در کتابخانه عمومی رشت واقع شده و بالغ بر هفت هزار عنوان کتاب دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از راه اندازی سامانه «samanpl.ir» خبر داد و یادآور شد: اعضای کتابخانه های عمومی از طریق این سامانه عضویت سراسری در کتابخانه های عمومی سراسر کشور دارند و می توانند از خدمات کتابخانه ای بهره مند شوند و با دست خالی از کتابخانه نروند.

انتهای پیام
captcha