ظهور جلوه‌های تمدن نوین اسلامی/ ابتکار عمل در دست مدافعان قرآن است
کد خبر: 3857593
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
حجت‌الاسلام رئیسی در اختتامیه کنفرانس وحدت بیان کرد:

ظهور جلوه‌های تمدن نوین اسلامی/ ابتکار عمل در دست مدافعان قرآن است

گروه بین‌الملل ــ رئیس قوه قضائیه شنبه‌شب در اختتامیه سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه امروزه شاهد ظهور تمدن نوین اسلامی هستیم اظهار کرد: ان‌شاالله این وحدت و انسجام زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشد. احساس ما آن است که جلوه‌های این تمدن ظهور پیدا کرده و امروز در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم که مدنیتی به نام دین و شریعت کاملا قابل تحقق است.

615 داعشی خود را تسلیم ارتش افغانستان کردند

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی‌، رئیس قوه قضائیه در آئین اختتامیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که شنبه‌شب؛ 25 آبان‌ماه، در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حضار اظهار کرد: توفیقی است که بنده در جمع دانشمندان و فرهیختگان جهان اسلام حضور پیدا کرده‌ام. به همه مهمانان عالیقدری که در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی حضور پیدا کرده‌اند خوشامد می‌گویم و از آیت‌الله اراکی که کنفرانس سی و سوم را در پرتو مقدم خاتم‌الانبیا و وجود مقدس فرزندشان حضرت امام صادق(ع) با موفقیت برگزار کردند تشکر می‌کنم. در این چند روز مباجث ارزشمندی میان صاحبنظران تبادل شد و ان‌شاالله این کنفرانس برای جهان اسلام منشأ خیر و برکت و یکپارچگی باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: سخنان ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جمع مهمانان کنفرانس وحدت، نکاتی محوری برای این کنفرانس داشت. ایشان وحدت را در ساحت‌های مختلف تبیین فرمودند که این سخنان ایشان از عدم تعارض با یکدیگر تا استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام را در برگرفت.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروزه شاهد ظهور تمدن نوین اسلامی هستیم اظهار کرد: ان‌شاالله این وحدت و انسجام زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشد. احساس ما آن است که جلوه‌های این تمدن ظهور پیدا کرده است و امروز در جهان اسلام مشاهده می‌کنیم که مدنیتی به نام دین و شریعت کاملا قابل تحقق است.

وی گفت: امروز موضوع فلسطین با گذشته متفاوت است. حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که مسئله قدس، مسئله اول جهان اسلام است. امروز مشاهده می‌کنیم که اندیشمندان جهان اسلام همین موضوع و رهایی مسجد الاقصی را مسئله اول خود می‌دانند. همچنین امروز دست تفوق و برتری در جهان اسلام از آن مبارزان فلسطینی، یمنی و حزب‌الله لبنان است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: امروز در تمام منطقه دست برتر از آن مجاهدان در عرصه نبرد است. امروز ابتکار عمل و خلاقیت در دستان کسانی است که برای دفاع از قرآن، استقلال و آزادی در صحنه هستند. اگر این کنفرانس را با برخی از نشست‌های چهل سال اخیر مقایسه کنیم رشد اندیشه‌های نو و انقلابی را مشاهده خواهیم کرد. این ارتقا و رشد در جهان اسلام در پرتو اقدامات افرادی نظیر شما حاصل شده است.

وی ادامه داد: اندیشه‌های نو در جهان اسلام هر روز تبلور بیشتری دارد. کنفرانس سی و سوم باید در بستر گام دوم انقلاب تبیین شود که قائد عظیم‌الشان ما تبیین کردند و این حرکت باید با نگاهی نو و اندیشه‌ای بلند به پیش برود.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: آینده روش است و در اختیار کسانی قرار دارد که در این عرصه به صورت مجاهدانه حضور پیدا کردند و از غیرخدا هیچ هراسی نداشتند و حقیقتاً جز به خدا نیندیشیدند. دست نصرت الهی هم همواره همراه فرهیختگان و مجاهدان در عرصه جهاد و تفکر انقلابی خواهد بود.

وی در ادامه به برخی چالش‌ها و موانع تحقق وحدت در جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: گاهی تکثرها و تفاوت‌ها را از منظر غرب و گاهی از منظر اسلام می‌نگریم. غرب در جهان اسلام برای دوگانه سنت و مدرنیته تبلیغ می‌کند و از آن چیزی دفاع می‌کند که با نگاه او سازگاری دارد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دوگانه‌هایی که قرآن کریم تعبیر کرده شامل ملحد و مومن، مسلمان و کافر، عاقل و جاهل و امثالهم هستند. امروز با نشانه‌هایی از جاهلیت مدرن مواجه هستیم که مجهز به علم و فناوری است و قدرت‌های بزرگ هم آن را اشاعه می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: کمپانی‌های سرمایه‌داری تهدیدی جدی برای وحدت در جهان اسلام هستند لذا باید مبتنی بر تفکر اسلامی مراقب باشیم که تفرقه‌های قومی و مذهبی رشد پیدا نکنند.

وی در ادامه با اشاره با راهکارهای تحقق وحدت افزود: یکی از راهکارهای تحقق وحدت، ایجاد اتحادیه‌هایی با موضوعات فرهنگی و اجتماعی در جهان اسلام با حضور صاحبان خرد و اندیشه است. این راهکار در تحقق وحدت بسیار موثر است. مثلاً در موضوع حقوق انسان می‌توان اتحادیه‌هایی تشکیل داد چراکه اسلام مهمترین نسخه در مورد حقوق بشر را ارائه داده است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: امروز بر اساس حقوق بین‌الملل بزرگترین جانیان، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و باید مورد مواخذه قرار بگیرند. اعلامیه حقوق بشر اسلامی، مبتنی بر ارزش‌های قرآنی بهترین سندی است که می‌تواند حقوقدانان، علما و دانشمندان را گردهم آورد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: امروز باید جهان اسلام تقابلی جدی با جاهلیت مدرن داشته باشد. اعتصام به حبل‌الله و توجه به فطرت درون همه انسان‌ها به ویژه جوانان که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هستند از مسائلی هستند که باید مورد توجه جدی همه ما قرار گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: امروز وحدت، موضوعی راهبردی و اجتناب‌ناپذیر است و هر کسی سخنی در جهت جدایی و تفرقه بر زبان بیاورد در راستای راهبرد دشمن حرکت کرده است.

یادآور می‌شود در ابتدای این نشست، آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن خیرمقدم به حضار گفت: خدا را سپاسگزاریم که در این چند روز، برنامه‌های گسترده و متنوعی در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اجرا شد و از همه اظهارات و عقاید شرکت‌کنندگان بهره‌مند شدیم.

وی گفت: این اجتماع بزرگ با حضور 400 اندیشمند خارجی و 600 اندیشمند داخلی برگزار شد و در جلسات مختلف درباره مسائل جهان اسلام بحث و تبادل نظر کردیم. این کنفرانس جریان‌سازی گسترده‌ای بود که با حضور این تعداد از فرهیختتگان برگزار شد و امیدواریم شاهد نتایج آن در سراسر جهان اسلام باشیم.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha