بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شد
کد خبر: 3857706
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شد

گروه فناوری اطلاعات ــ بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌های به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سه شرکت فعال در عرصه دیجیتال با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومانی در این حوزه ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای قرارداد ایجاد بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای امروز ۲۶ آبان‌ماه، با حضور سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به همت این بنیاد میان سه شرکت در این حوزه برگزار شد.

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ضمن ابراز خرسندی از انعقاد این تفاهم‌نامه، گفت: خوشحالیم که این اتفاق مبارک یعنی ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های رایانه‌های در مجموعه بنیاد به صورت رسمی آغاز می‌شود.

وی افزود: امروز وجوه گوناگون در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در حال رشد است و در این میان بازی‌های بومی هم از این پیشرفت مستثنی نیستند و در کل روند روبه رشدی را در پیش داریم. این رشد از سال‌های قبل آغاز شده است و در حوزه بازی‌های بومی بیش از ۱۴ درصد از بازار بازی‌های رایانه‌ای را محصولات بومی تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: در تابستان امسال ۱۴ کلاس انستیتو فعالیت داشت تا آموزش‌های نوین را به علاقه‌مندان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ارائه دهد. تلاش شد تا دانش این افراد افزایش پیدا کند.

پژمان در ادامه با بیان اینکه براساس آماری که تا سال ۹۶ به دست آمده ۲۸ میلیون بازیکن در سطح کشور داریم که بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند، تصریح کرد: در کنار این آمار ۴۷ درصد از این بازی‌سازان هر روز بازی می‌کنند که این درصد و رقم برای سال ۹۶ بوده است و قطعا از سال ۹۶ تا امروز رشد قابل توجهی را در این عرصه شاهد هستیم و امیدواریم روزبه‌روز هم پیشرفت کند.

وی در ادامه به فعالیت‌های بین‌المللی بنیاد نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به تحریم‌های ظالمانه برای کشور، بازی‌سازان ما با مشکل مواجه نشدند و مسیر پیشرفت را طی کردند؛ این تحریم‌ها خللی در روند رشد توسعه بازار ما نداشت و آن‌ها امروز می‌توانند به خوبی در بازار بین‌المللی هم حضور داشته باشند. از همین رو برای ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری بین‌المللی با نهاد‌ها و سازمان‌هایی همچون معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت ارتباطات همکاری خواهیم داشت تا این صندوق بتواند به‌خوبی در مأموریت و تسهیل‌دهی فعالیت مثمرثمری را برای حوزه بازی‌سازی داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با تأکید بر اینکه ایجاد این صندوق می‌تواند ضرورت‌های اکوسیستم این عرصه را تأمین کند، گفت: ما سیگنال‌های خوبی را در این عرصه دریافت کرده‌ایم. البته نیاز است که در انتخاب سرمایه‌گذاران این صندوق دقت لازم صورت گیرد. در نظام حمایتی خودمان از سیستم همگرا استفاده می‌کنیم و این مهم است که همه کسانی که برای دریافت تسهیلات یا منابع حمایتی رجوع می‌کنند، رتبه‌بندی شوند. اطلاعات خوبی را در حوزه رتبه‌بندی در اختیار داریم و این صندوق می‌تواند مشارکت و همکاری در این مجموعه را محقق کند.

پژمان تصریح کرد: این صندوق حوزه‌های گیم، انیمیشن و بازی‌های دیجیتال را در برمی‌گیرد که نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه آن است و مدت هفت ساله‌‌ای نیز خواهد داشت. نزدیک به یک ماه آینده پذیرش‌نویسی آن آغاز می‌شود؛ البته موفقیت این صندوق در بازار بین‌المللی بیشتر از بازار داخلی خواهد بود.
 
سید صابر امامی، مدیر عامل شرکت مبینوان در این برنامه گفت: نزدیک به دو سال پیش ایده ایجاد این صندوق مطرح شده بود. صنعت دیجیتال و تحولی که از منظر دیجیتال در کشور ما رخ داده است، در ابعاد داخلی و بین‌المللی بسیار جای رشد دارد و اگر به اعداد و ارقام نگاه کنیم، میبینیم که سهم تولید ناخالص کشورمان از سرویس‌های دیجیتال و در کنار آن صنعت IT بسیار سهم کوچک اما بسیار قابل رشد است.

مدیر عامل شرکت مبین‌وان افزود: اگر به جریان اقتصادی در کشورهای توسعه یافته نگاه کنیم، میبینیم که حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در این کشورها از صنعت آیتی است و برخی معتقدند صنعت تفریح، بازیهای رایانه ای و سرویسهای محتوایی مختلف که اکنون در دنیا مورد استفاده است، سهم بسیار بزرگی از تولید ناخالص کشورهای مختلف دارند.

وی با اشاره به اهمیت صنعت سرگرمی دیجیتال در دنیا، افزود: در کشورهای پیشرفته مجموع این دو سهم، بیش از ۱۵ درصد میشود اما در کشور ما صنعت آی تی فقط ۲ درصد و صنعت دیجیتال سهمی بسیار کمتر از یک درصد را به خود اختصاص داده است. پیام این آمار این است که ما در سالهای آینده فرصتهای بینظیری برای توسعه اقتصادی این حوزه داریم. این خبر خوبی است که منتظر باشیم افرادی که در این حوزه سرمایه گذاری و فعالیت می کنند، در آینده می‌توانند در بخش مهمی از اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند.

مدیرعامل شرکت مبین وان کیش اظهار کرد: بازیگران اندکی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعال‌اند. طبق جست‌وجوهای ما در بازار، تک ستاره‌هایی در این حوزه نقش‌آفرینی کردند و محصولاتی تولید کردند که با اقبال بی‌نظیری در حوزه بین‌المللی مواجه شدند. فرصت صنعت بازی‌های رایانه‌ای این است که ما از فضای تحریم بسیار دور هستیم و می‌توانیم محصولاتمان را بدون آن که با محدودیت‌های تحریمی مواجه باشند از طریق استورهای بین‌المللی عرضه کنیم و در بازارهای بین‌المللی بدون طی فرایندهای گمرکی وارد شویم. این فرصت بی‌بدیل به همراه آن تک ستاره‌های فعال در زمینه گیم، جرقه‌های اصلی است که ما را نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کند.
 
امامی افزود: آنچه این فرایند را کامل کرد، همکارانی بود که به این فرایند افزوده شدند. حضور «شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین» به‌عنوان پارتنر اصلی و یک بازیگر مهم در شناخت فضای مالی کشور توانست فرایندهای ما را تسریع کند و به این ترتیب صندوقی شکل گرفت که قابلیت سرمایه‌گذاری را برای ما ایجاد خواهد کرد. اکنون صندوقی شکل گرفته که قابلیت سرمایه‌گذاری برای عموم را ایجاد می‌کند و می‌توانیم فرصت‌های تامین مالی را وارد صنعت دیجیتال کنیم.

مدیر عامل شرکت مبین وان کیش افزود: از طرفی هم بین بازیگران سرمایه گذار دیجیتال و حوزه بازی‌های رایانه‌ای بررسی‌هایی با نگاه «کارآمد بودن» انجام دادیم و این فرصت سرمایه‌گذاری را در مجموعه «شناسا» یافتیم که یک VC قدیمی است و کارنامه درخشانی در سرمایه گذاری‌های خودش دارد. این مجموعه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هم سرمایه گذاری‌های خوبی داشته و در برخی سرمایه گذاری‌هایی که انجام داده، شاهد موفقیت‌های بین‌المللی هم بوده است.


انتهای پیام
captcha