لزوم تغییر بنیادین فعالیت‌های خیرین در مناطق محروم/ سند توسعه‌ای جازموریان را تهیه کنیم
کد خبر: 3857994
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

لزوم تغییر بنیادین فعالیت‌های خیرین در مناطق محروم/ سند توسعه‌ای جازموریان را تهیه کنیم

گروه فعالیت‌های جهادی ــ در جلسه اولویت‌بندی نیازهای منطقه محروم جازموریان بر لزوم تغییر رویکرد و فعالیت خیرین، تلاش برای خوداتکایی مردم و اصلاح فکری و فرهنگی در این منطقه محروم تأکید شد.

به گزارش ایکنا؛ جلسه اولویت‌بندی نیازهای منطقه محروم جازموریان، عصر دوشنبه، 27 آبان ماه، با حضور جمعی از خیرین فعال در این منطقه به همت مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) برگزار شد؛ در ابتدای این جلسه مدیرعامل مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع)، که در حال اجرای طرح هم‌نمک در منطقه جازموریان است، با اشاره به انجام اقداماتی در این منطقه، گفت: برای برگزاری موفق طرح‌های خیریه در جازموریان با مسئولان محلی و نماینده مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، بخشدار، مسئول آموزش و پرورش، هلال احمر و ... این منطقه جلساتی برگزار شد. ساخت سرویس بهداشتی، مدرسه و درمانگاه نیز از موارد مورد نیاز بود که در حال ساخت آنها هستیم.

وی با پرداختن به سال‌ها فعالیت خیرین در مناطق محروم کشور،‌ گفت: مناطقی وجود دارد که سال‌هاست خیرین در آنجا مشغول فعالیت هستند اما آن مناطق همچنان محروم باقی مانده‌‌اند و به خود کفایی نرسیده‌اند.

شوشتری با تأکید بر اینکه باید سند توسعه‌ای منطقه جازموریان تهیه شود، ابراز کرد: نباید خیرین موازی‌کاری کنند و تنها به ارائه برخی کمک‌های موردی اکتفا شود بلکه باید همدیگر را تکمیل کنیم و مدل مردمی توسعه تدوین کنیم. همچنین باید موضوع ایجاد اشتغال در اولویت قرار گیرد.

در ادامه محمدرضا ابن‌الدین، مسئول هیئت امنای مسجد ولیعصر(عج) شهرک محلاتی که در منطقه جازموریان فعالیت‌های خیریه انجام می‌دهند، گفت: برای حل مشکلات مردم منطقه باید ویژگی‌های منطقه و ساکنان آن را تعریف کنیم، نقطه اتکای مردم را مشخص و چگونگی رسیدن مردم به خوداتکایی را برنامه‌ریزی کنیم.

وی از فعالیت پنج ساله مسجد ولیعصر(عج) در منطقه محروم جازموریان سخن گفت و اظهار کرد: برای خوداتکایی مردم منطقه نیازمند اصلاح سبک زندگی مردم هستیم که برای این کار باید مسجد و مدرسه ساخته شود و در درازمدت نیز باید اشتغال مردم تأمین شود تا بتوانند روی پای خود بایستند. ما در این منطقه هشت مسجد و هشت مدرسه ساخته‌ایم و حوزه علمیه این منطقه نیز زمینه حضور امام جماعت مساجد را فراهم کرده است. درمانگاه و آزمایشگاه این منطقه را تجهیز کرده‌ایم و اردوی پزشکی نیز برگزار و پزشکان خیر مردم منطقه را معاینه کردند.

وارد فاز اشتغال‌زایی و خوداتکایی شده‌ایم

ابن‌الدین با اشاره به اینکه بخشی از هزینه اقدامات صورت گرفته توسط نمازگزاران مسجد ولیعصر تأمین شده است، تأکید کرد: از سال 97 فعالیت‌های ما وارد فاز اشتغال آفرینی و خوداتکایی شده است. روستاهای محروم، وضعیت و شرایط هر روستا، توانمندی‌های منطقه و آسیب‌های موجود را شناسایی و نقطه مطلوب توسعه‌ای هر منطقه و مسیر گام به گام رسیدن به این توسعه را نیز مشخص کرده‌ایم.

وی با پرداختن به تشکیل بسیج اساتید منطقه برای استفاده از ظرفیت اساتید و تحصیل‌کردگان محلی عنوان کرد: وقتی محرومیت‌های این منطقه را می‌بینیم نباید احساساتی شویم بلکه باید برای درازمدت برنامه‌ریزی اصلاحی انجام دهیم.

علی ابن‌الدین، خیر دیگر کشورمان، که در منطقه جازموریان فعالیت‌ می‌کند با تأکید بر اینکه برای کمک به مردم منطقه جازموریان اول باید منطقه را به خوبی شناخت، گفت: فعالیت‌های جهادی ما هنوز مانند 35 سال پیش است و این یک معضل و عیب بزرگ است که باید رفع شود.

نباید برای محرومان خانه ساخت؛ آنها باید خوداتکا شوند

وی ادامه داد: جازموریان یکی از مناطق مستعد و غنی کشور و در عین حال یکی از مناطق محروم کشور است و در کنار هم بودن این دو ویژگی نشان دهنده ضعف مدیریتی و سوء مدیریت است. امروز دیگر ساختن خانه برای یک فرد نیازمند، کار درستی نیست بلکه مردم باید خوداتکا شوند و این خوداتکایی نیاز به آموزش دارد. باید نظام قومیتی و فرهنگی منطقه به خوبی شناخته شود.

ابن‌الدین بهترین کاری که می‌توان برای این منطقه انجام داد را سرمایه‌گذاری و کار بر روی نسل آینده این منطقه دانست و افزود: درست است که در کوتاه مدت باید بر روی رفع نیازهای معیشتی مردم برنامه‌ریزی کنیم اما برای بلند مدت باید زیرساخت‌های فرهنگی مردم اصلاح شود.

وی با اشاره به آسیب‌های ایجاد شده در جریان کمک‌رسانی، تصریح کرد: مردم به دلیل کمک‌هایی که طی سال‌‌ها دریافت کرده‌اند فقط منتظر دریافت کمک‌های مالی و کالایی هستند و اگر خیرین بخواهند برای آنها اشتغال ایجاد کنند از آن استقبال نمی‌کنند! وقتی هم ما به آنها دو بز نر و ماده دادیم تا با نگه‌داری از آنها بتوانند بخشی از نیازهای خود را تأمین کنند ترجیح می‌دادند آنها را سر ببرند یا بفروشند و این نشان می‌دهد اقدامات ما طی این سال‌‌ها اشتباه بوده است.

سیدمجتبی طیبی، یکی دیگر از خیرین مسجد ولیعصر(عج) شهرک محلاتی با تأکید بر اینکه باید از نیروهای بومی که منطقه و ویژگی‌های فرهنگی آن را به خوبی می‌شناسند برای رفع محرومیت منطقه استفاده شود، گفت: بومیان تحصیلکرده منطقه پتانسیل خوبی دارند و باید با آنها ارتباط برقرار شود.

هرمز لطیفی، یکی از خیران فعال در حوزه حمایت از بیماران پروانه‌ای که چهار سال است در منطقه جازموریان فعالیت می‌‌کند نیز طی سخنانی از عدم هماهنگی و همکاری نهادهای فعال در مناطق محروم انتقاد کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته سطح محرومیت منطقه کمی بهبود یافته است اما باید تلاش کنیم اقدامات هدر نرود و موازی‌کاری صورت نگیرد.

اقدامات غیراصولی موجب نگاه منفی در مردم منطقه شده است

وی ادامه داد: اقدامات غیرتخصصی و کارشناسی نشده توسط افراد غیرمتخصص مثل ساخت غیر اصولی سرویس بهداشتی موجب ایجاد نگاه منفی در مردم منطقه شده و عدم هدایت درست بودجه‌ها نیز هدر رفت منابع را در پی داشته است.

لطیفی با اشاره به ترک تحصیل بچه‌های این منطقه به دلیل نبود معلم و مدرسه، ادامه داد: وقتی مدرسه‌ای بدون توجه به زیرساخت‌های موجود ساخته می‌شود، عملاً کارایی ندارد. وقتی معلمی حاضر نیست به منطقه برود ساخت مدرسه نتیجه ندارد. مدارسی هم که معلم دارند از روستاها دور هستند به همین دلیل به ساخت خوابگاه برای دانش‌آموزان اقدام کرده‌ایم که به دلیل افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های زیادی که بیماران منطقه دارند، خوابگاه هنوز تکمیل نشده است.

اطلس جامع نیازمندی‌های منطقه تهیه شود

علی‌اکبر آسا، مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی دیده‌بان عدالت، نیز با اشاره به حجم محرومیت در منطقه جازموریان، گفت: نیازمند تشکیل ستاد توان‌افزایی با حضور نمایندگان نهادهای دولتی، خیران و NGO‌های فعال در منطقه هستیم تا اطلس جامع نیازمندی‌های منطقه تهیه شود.

وی احصای ظرفیت‌های نهادهای خیریه و شناسایی ظرفیت‌های منطقه را ضروری دانست و افزود: محرومیت اول منطقه معیشتی نیست بلکه فکری و فرهنگی است. این منطقه می‌تواند قطب تولید یونجه و پرورش شتر باشد اما نیست.

آسا بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای مطالبه‌گری از مسئولان منطقه‌ای تأکید کرد و افزود: معلمان این منطقه عموماً سرباز معلم هستند و علاقه‌ای به ماندن در منطقه ندارند. ما حتی با دانش‌آموزان مقاطع دوم و حتی بالاتر مواجه شدیم که نمی‌توانستند اسم خود را بنویسند! پس صرف مدرسه ساختن در این منطقه دردی را دوا نمی‌کند و اگر بر اساس اولویت نیازها اقدام نشود مشکلی حل نخواهدشد.

وی اعلام کرد: نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌های منطقه شناسایی شده است. تحصیل‌کردگان منطقه نقاط قوت این منطقه هستند که یا در حال کار در رشته‌های غیرتخصصی خود هستند و یا بیکار هستند که می‌توانیم از آنها کمک بگیریم. مدیران و معلمان مدارس هم در برقراری ارتباط با دانش‌آموزان دچار مشکل بودند که دوره‌های آموزشی با حضور روانشناسان داوطلب برای آنها برگزار کردیم.

فاطمه جوانبخت، مسئول اجرای طرح «نذر لبخند» از دانشگاه قرآن و حدیث، نیز با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی تحصیلی را در این منطقه آغاز کرده‌اند، گفت: در حال بازگرداندن بچه‌های ترک تحصیل کرده به مدارس هستیم. میزان معلولیت در این منطقه نیز به دلیل مشکلات بهداشتی و ازدواج‌های فامیلی بالاست که در حال آموزش زنان و دختران این منطقه هستیم.

شوشتری، مدیرعامل مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) در پایان این نشست بر لزوم تداوم همفکری در این خصوص و برگزاری جلساتی با موضوعات ویژه مثل آموزش، بهداشت و ... تأکید و پیشنهاد کرد: باید مکان ثابت و مشخصی در منطقه در نظر گرفته شود تا هر خیری که می‌خواهد در این منطقه فعالیت کند ابتدا به آنجا برود تا بتوانیم اقدامات را ساماندهی کنیم و از موازی‌کاری‌ها نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha